Film Színház Muzsika, 1972. július-december (16. évfolyam, 27-53. szám)

1972-08-12 / 33. szám

26 TELEVÍZIÓ TELEVÍZIÓ TELEVÍZIÓ Gáli István jegyzetei Krimi rejtélyekkel őir TULAJDONKÉPPEN AZT AKARTAM címnek írni, hogy Krimi, rejtélyek nél­kül. Mert a B 21 abban kü­lönbözött rokonaitól, a leg­különbözőbb témájú kri­miktől, hogy a gyilkos sze­mélyét mindig ismertük. Tehát semmi rejtély nem volt. Mi mindent tudtunk, a nyomozók semmit. Ül­tünk a tévé előtt, és lestük, hogy a lassacskán fogyó időben mire megy a rend­őrség. Szóval amolyan rendőrségi Ki mit tud?-ot láttunk. Hogy most mégis, önkén­telenül rejtélyeket emlege­tek a címben, ez egy pil­lanatra engem is megdöb­bentett itt az írógép előtt. Vajon a tudatalattim mire figyelmeztet... ? Néhány önmagamnak feltett ke­resztkérdés után minden kiderült. A kihallgatott (mármint én) nem a cselekményben talált rejtélyeket. Nem, er­ről szó sincs. A cselekmény gyanú fölött áll, szabadláb­ra helyezése folyamatba té­tetett. De rejtély, hogy a film technikája néha miért mondott csődöt?! Különbö­ző cetliket találtak a nyo­mozók, a kamera is buzgón ráközelített, csak éppen nem tudták elolvasni az írásokat. Ugyancsak kisila­­bizálhatatlanok voltak a német nyelvű társalgások feliratai. Ezek okozták csa­ládomban a legnagyobb iz­galmat. Mit mond? — tá­madtak rám, akiről az a tévhit él a családban, hogy bizonyos sötét múltbeli dol­gok mitt (nyolc gimnázium német órái) biztosan jól ér­tem ezt a nyelvet, csak ügyesen titkolom. Szeren­csére ez egy korrekt krimi volt, s én ilyenkor nyugod­tan jelenthettem ki, hogy németül se mondanak sem­mi titokzatos dolgot. Valamint az is rejtélyes, hogy néhány jelenet miért tartott olyan sokáig? Ho­gyan sikerült az ország leg­hosszabb folyosóit felkutat­niuk a filmeseknek?! Az el­ső részben annyit gyalogol­­tak-futottak a szereplők, hogy az már kimondottan sportteljesítmény. Ezek a rejtélyek tették mégis csak krimivé a tévé­filmnek jelzett produkciót, noha Radványi Dezső és Szemes Marianne forgató­­könyve — a bűnügyi törté­netek olcsó (de izgalmas) fordulatai helyett — társa­dalmi és lélektani drámát próbált teremteni. Végülis igazán egyik se lett. Ilona és Kemenes tragé­diája valóban nemes anya­gú történet. Nagyon tisz­tességes mondanivalót hor­dozott. Fölébe nőtt a krimi elemeknek. Szemes Mihály rendezé­se főleg abban ludas, hogy vontatottá tette a filmet. Különben egy játékfilm igényességével oldotta meg feladatát. Szakács Eszter, az öntudatos mérnöknő sze­repében, igazi drámai hős­nő. A rendőrök karakteri­­zálása kitűnően sikerült: Mensáros László bölcs nyo­mozás-vezetője, Koncz Gá­bor robbanékony tisztje, Horváth Sándor piszmogó laboránsa és Kern András tigrifüles gyakornoka mind jól jellemzett, emberi figu­ra volt. Bozóky István hangja kicsit idegenül csen­gett, Rajz János pedig mintha rájátszott volna sze­repére. Krimi a divat. Ezt már sokszor megállapítottuk. És ha ez így van, akkor ma­gyar filmen ilyenféle bűn­ügyi történeteket szeret­nénk ezután is látni. Leg­feljebb kicsit izgalmasabb kiadásban, amikor a néző se tud többet mint a rend­őrség. Mert miért csak a rendőrség szórakozzék a rejtély megoldásával? PALOTAI BORIS MINI TÖRTÉNETEKKEL derítet­te jókedvre a nézőket. Leg­jobban három magánszám tetszett: az írónő bevezető­je, Bulla Elma nagymama beszámolója unokáiról, s Tolnay Klári az írónő sze­repében, aki az anyai te­kintély kivívásának pokoli nehézségeiről tájékoztatott, megejtő (és ritka) női böl­csességgel. A protokoll-csillár törté­nete sete­sután fejeződött be, pedig Márkus László és Bánki Zsuzsa szülőpárja­­igazán megérdemelt volna egy jobb poént. Nagyon kedves volt Almási Éva autós asszonykája, akiről féltékeny férje (Bodrogi Gyula) minden rosszat fel­tételezett, csak azt nem, hogy az autóval való ka­nyarodás technikájával nem tud megbirkózni. A Bal­eset az est nagyobb szabá­­­sú jelenete volt, de Bánki Iván rendezése tette a kel­leténél hosszabbá, a törté­netbe ugyanis nem több egyetlen anekdotikus csat­tanónál. Ugyanakkor a ren­dezői felfogás jóvoltából kelt életre a négy öregedő férfi: Ráday Imre, Greguss Zoltán, Ungvári László és Básti Lajos karakteres ala­kításában. Gál mérnök és Mária (Bozóky István és Szakács Eszter) Az ál-Gál mérnök és a gyár portása (Tánczos Tibor és Rajz János) (Varga Zoltán (elv.)

Next