Film Színház Muzsika, 1973. július-december (17. évfolyam, 27-52. szám)

1973-09-22 / 38. szám

Színházi hírek A Nemzeti Színház soron következő bemutatója Mó­ricz Zsigmond Rokonok cí­mű műve, rendező: Nagy András László □ Horváth Gyula a Liliomfi próbái közben balesetet szenve­dett, lábfeje gipszben van. Szellemeit Csákányi László játssza. A kutya testamen­tuma előadásában Makay Sándor, a Szókimondó asz­­szonyságban Benedek Ár­pád játssza Horváth Gyula szerepeit . A Vígszínház­ban Marton László vezeté­sével megkezdték Moliére A nők iskolája című vígjá­tékának próbáit. Arnol­­phe: Tomanek Nándor, Ág­nes: Halász Judit, Horace: Lukács Sándor, a többi sze­replő : Kútvölgyi Erzsébet, Szatmári István, Pethes Sándor, Miklósy György, Verebes Károly és Sörös Sándor is. Bemutató no­vember 9-én lesz . A kecskeméti Katona József Színházban Ruszt József vezetésével próbálják Sha­kespeare Troilus és Cressi­­da című drámáját Szabó Lőrinc fordításában. Troi­lus: Farády István, Cressi­­da: Szakács Eszter, Achil­les: Trokán Péter, Patrok­lus és Prolog: Szilárdy Ist­ván, Thersites: Székhelyi Jó­zsef. Premier: október 5-én □ A Madách Színházban az Othello bemutatója után Shaw Brassborn kapitány megtérése című művét ké­szíti elő Kerényi Imre. A főszereplők: Márkus Lász­ló, Vass Éva, Gábor Miklós és Dégi István. □ A győri Kisfaludy Színház novem­ber 22-én mutatja be Mar­cel Pagnol világhírű film­jének, A pék feleségének színpadi változatát, amelyet Rácz­ György alkalmazott magyar színpadra. Az Or­bán Tibor rendezte előadás érdekessége, hogy a péket, akit a filmen a felejthetet­len Raimu alakított, a győ­ri bemutatón Szirtes Ádám játssza. ÜNNEPÉLYES KERETEK KÖZÖTT nyitották meg a Zene­­akadémián a 13. Budapesti Nemzetközi Zenei Versenyeket. Képünkön ketten a zsűri tagjai közül: Gertler Endre (Bel­gium) és Tátrai Vilmos (a kép jobb oldalán) KÖNYV Keszi Imre legműveltebb tollmoz­­gatóink egyike. Általában sokat tud, zenéről meg éppen kivételesen sokat (ifjan Kodály-növendék volt). Számos, egészben, vagy részben zenével kap­csolatos kötet után most Pest-Buda és Budapest zenei életét körvonalazta, a városegyesülés centenáriumát alka­lomnak tekintve egy rendkívül érde­kes ismeretterjesztő és szórakoztató gondolatmenet közlésére. Amit írt, a legkevésbé sem puszta kultúrhistóriai tényközlés, ellenkező­leg, merő értékítélet­ arányaiban, vá­logatásában, hangsúlyaiban, iróniájá­ban, megértésében, egész hangvételé­ben. Emellett még a témában többé­­kevésbé járatos olvasó is rengeteg újat tud meg az eleganciával, világossággal megírt műből, amely szerencsére nél­külözi a zenei írások gyakori nagy­képűségét, az átlagolvasót semmibe vevő tudálékos érdektelenségét. „Muzsikáló városon” Keszi nemcsak az operai és hangversenyszférákat ér­ti, hanem a suszterinas-szférákat is — és egyformán komolyan veszi mind a kettőt. Pest-Buda és Budapest zenei életének szerves része volt az öreg Liszt Ferenc méltatlan kezelése, Bee­thoven koncertje a Várszínházban, a küzdelem Bartók ellen és Bartókért, de szerves része Böde Gáspár Ernő ci­gányzenekara (és a stílusában rejlő problémakör), az Ezerjó étteremben a Falu rossza, a Hullámzó Balaton... (Lukácsy Sándor népszínművéből, A vereshajú­ból), a dzsessz és a beat. Keszihez, a muzsikus íróhoz nem áll egyformán közel mindez — az életük felett kis tanulmányfélékben töpren­­kedőhöz ellenben minden közel áll. Hol tanulmány, ott vita. Nem min­denben érzem azért telitalálatnak a könyv arányait. Igaz, az operett külön problémakör, amely külön eszmélke­­dést követel, s az opera világában esetleg rangos szerzők sem olyan meg­határozók, mint az operettében mond­juk Huszka, Szirmai, Lehár, vagy Kál­mán. Az utóbbiak zenei életútja és műveik elemzése hosszából azonban szívesen engedtem volna annak érde­kében, hogy Pest-Buda muzsikáló vá­rosának könyvében egy „ez idő tájt indult...” mondatocskánál több jus­son a Sába királynője, a Sakuntala, a hegedűverseny alkotójának, Goldmark Pest-Buda Károlynak, aki mégiscsak más minő­ségben világjelenség, mint a tisztelet­re méltó előbbiek. Nem értek egyet az egészében demokratikus hangvételű könyvben a „népszerűségre vergődött” Mascagni és Leoncavallo fitymálásá­­val (ha Bartókkal való „egyesítésük” időtlenség volt is annak idején) és az­zal az egészen finom, szinte észrevét­len aránybillentéssel sem, amely a Bartók—Kodály értékelésen érződik, egy Kodály-növendék talán érthető szeretetétől és tiszteletétől indíttatva. A könyv legfőbb értékei egyébként a valamennyi fentebb érzékeltetett té­makörben megszületett kis tanulmány­félék, amelyeknek okosságát humoruk reprezentálja a leginkább, valamint néhány tömör, szinte klasszikusnak mondható megállapításuk. Nagyon jók és hasznosak a „magyar nóta”, a ci­gányzene, az operett származására és lényegére vonatkozó, könnyen követ­hető elemzések. A kzönyv nagy érdeme szép, finom kivitele. Az értékes — részben színes — illusztrációs anyag összeállítója Ró­zsa György. (Zeneműkiadó). Rajk András 22 Jókai-bemutató a Déryné Színházban • Operaénekeseink vendégszereplése Párizsban • A Fővárosi Operettszínház jubileuma • Színházi hírek • A hét könyv- és rádiókritikája Tájoló — fiataloknak A kis könyvecske a na­pokban került a hírlapáru­sokhoz, s amint azt a címe — Tájoló — jelzi: útmuta­tó, ötletadó, propagandája az 1973—74-es év kulturá­lis eseményeinek. Fiatalok­nak készült — kiadója az Országos Ifjúságpolitikai és Oktatási Tanács — de az információnak olyan tárhá­za, hogy az idősebbek is haszonnal forgathatják. A Kalauz című tartalmas fe­jezetben megtaláljuk az összes magyarországi szín­ház műsoron levő darabjai­nak felsorolását és az évad következő bemutatóit, ti­zennyolc közeljövőben mű­sorra kerülő film rövid is­mertetőjét, a Filharmónia és az Országos Rendező Iroda hangversenyeit és könnyűzenei estjeit, a mú­zeumok állandó kiállításait. A Címjegyzékben megtalál­hatjuk az ország valameny­­nyi múzeumának, művelő­dési központjának pontos címét és több mint két­ezer ifjúsági klub, diákklub és kerületi klub pontos he­lyét és címét. A Kedvezmé­nyek című fejezetből meg­tudhatjuk az OIOT és a Mű­velődésügyi Minisztérium kulturális kedvezményeit A beszámolóban örömmel ol­vastuk, hogy a már ismert ifjúsági mozibérlet-akció és múzeumlátogatási kedvez­ményeken kívül ifjúsági színházbérlet akció indult 36 ezer fő részére, kiadnak 110 ezer ifjúsági színház­jegy-utalványt, háromezer opera- és ötezer hangver­senybérletet. Természetesen a részletes felételeket is közli ez a várhatóan nagy­sikerű kiadvány, a Tájoló.

Next