Film Színház Muzsika 1974. január-június (18. évfolyam, 1-26. szám)

1974-04-06 / 14. szám

MÁRKUS LÁSZLÓ Színes színészet — Mikor határozta el, hogy színész lesz? — Sohasem akartam más lenni. Kö­­lyökkoromban filmsztárságról ábrán­doztam. Persze ebből nem lett sem­mi! Sőt, nagyon is keveset filmezek, de hát az ilyen irányú vágyaimat kielé­gíti a tv. Persze az igazi azért a szín­ház! A film csak akkor jó, ha az em­ber néző lehet. A filmezéssel járó munka nem igazán kedvemre való. A színház, az igen. Azt szeretem. Az a munka nem fáraszt! — Mondják, hogy a szerepeit már az olvasópróbákon kívülről tudja. Igaz ez, vagy csak „ugratás”? Szinte szégyenlősen válaszol: — Igaz. Én mindig előre készülök. Szövegtudás nélkül képtelen vagyok elkezdeni próbálni. Talán, mert utá­lok tanulni. Ezért aztán gyorsan „be­vágom” a szerepet, hogy később ne kelljen bajlódnom, kínlódnom vele, s minden energiámat a szerep formálá­sára, az adott figura megteremtésére tudjam fordítani. — Sohasem fordul elő, hogy más irányú elfoglaltsága — rádió, televízió, szinkron, film — miatt nem ér rá elő­re felkészülni? — Nálam sohasem torlódnak a dol­gok. „Beosztással” élek. Egyrészt erő­mön felül nem vállalok, másrészt min­dig hónapokkal előre pontosan tudom, mit kell csinálnom. Most is például már szeptemberre előre kész van a programom. Éppen egy tévéfilm­­szerepre készülök. A szerződésem még ugyan nincs aláírva, de a szerepet már jóformán teljesen tudom. (Egyéb­ként mindig hordozok magammal egy­két elkövetkezendő szerepet, és ha csak egy-két percem van, máris ol­vasgatom, tanulgatom őket.) ősszel pedig a Madách Színház Kamaraszín­házában Molnár Ferenc Egy, kettő, há­rom című vígjátékának férfi főszere­pét játszom el. — Alkalmasint már ezt a szerepet is tudja__ — Még csak félig. Nyárra egyébként „eladtam” magam, a Budai Parkszín­padnak, a Luxemburg grófjában Sir Basilt játszom. — Játékstílusa? — Én a színes színészet felé haj­lok. Meggyőződésem, a színpadon tényleg színházat kell játszani és így visszatükrözni az emberi vagy társa­dalmi jelenségeket. S ehhez a tükrö­zéshez szerintem mindig éles, erőtel­jes eszközök kellenek. Schiller az Ármány és szerelem című művében Von Kalb főudvarmesterről azt az instrukciót adja, hogy: „pézsmaillat­tól terjengve betipeg”,­­ később pe­dig, hogy „kiszökdécsel”. Nos, ha ilyen figurát írt ebbe a szomorú já­tékba Schiller, akkor azt ilyennek is kell eljátszani. Mégis, amikor én ala­kítottam Von Kalbot, sokan mondták, hogy „túljátszottam". — Vannak beteljesületlen szerepál­mai? — Nincsenek. Én minden szerepnek örülök, mindig kielégített az a szerep, amit kaptam, hiszen az ember minden szerepben megtalálhatja az örömét. Kiss Manyi — aki egyébként Pécsi Sándorral együtt színészi eszményké­pem volt — mondotta mindig, hogy „nem a mennyiség teszi a szerepet sze­reppé”. Nekem egyébként a színház nemcsak a munkahelyem, hanem az életem is. Én mindent ahhoz igazítok. (p dl) FORRAY GÁBOR A tér varázslója Forray Gáborra az Erkel Színház nézőterén akadok rá, A lombardok délelőtti próbáján. Éjszaka érkezett haza Augsburgból: a Trisztán és Izol­da ottani díszlettervét beszélte meg az áprilisi felújítást vezénylő Ötvös Gáborral és rendezőjével, Békés And­rással. S most itthon máris nya­kig elmerül A lombardok lenyűgöző színpadképének megvalósításában. — Ez az első alkalom — mondja —, hogy a mi operaszínpadunkon a dísz­letet, a darab elejétől végéig vetítés­sel helyettesítjük. Mikó András ötlete volt, s az eredmény máris őt igazolja. Csaknem hatvan nagyméretű színes képet vetítünk. A közönség Giotto, Cimabue, Fra Angelico, Paolo Uccelli és koruk néhány más mesterének a remekművét látja majd. Az Operaház A lombardok bemutatójára különle­ges, nagy teljesítményű külföldi vetítő­gépeket vásárolt, bizony nagy problé­mával kellett megbirkóznunk, amikor arra vállalkoztunk, hogy mindössze tíz méter távolságból tizennyolc méte­res képeket vetítsünk a színpadra. Forray Gábor 1950-ben szerződött az Operához, hat évig Oláh Gusztáv asz­­szisztenseként dolgozott. S­őt vallom mesteremnek, tőle ta­nultam a díszlettervezést. Amit tudok, azt az Operaháznak köszönhetem, rendezőim mindig súlyos és bonyolult feladatokat bíztak rám, a sokféle szel­lemi, művészi erőfeszítéseknek ma is hasznát látom. Az Operaház az élete. Reggel nyolc­kor kezdi a napot, s alighanem ő megy ki utolsónak a művészbejáró kapuján. — Ezt a szokásomat Oláh Gusztáv­tól örököltem. Forray Gábor kezdetben festőmű­vésznek készült. Emlékszem impresz­­szionista stílusban fogant dinamikus, dús színű tájképeire. Vajon hová lett a régi álom? — Fájdalmas kérdés, jobb, ha nem bolygatjuk. A festésről lemondtam, s ha újra hozzákezdenék, félek, hogy abbahagynám a díszlettervezést. Forray díszletei új légkört teremtet­tek az Opera színpadán ... — Megváltozott a színpad, és meg­változott a közönség ízlése, igénye. A festett díszleten csupán az látható, amit ráfestettek. A mi plasztikus dísz­leteink a mai­ilágítási technikával egy-egy előadáson folytonosan más­más látványt tárnak a néző elé. Persze akadnak kivételek: Oláh Bohémélet­díszlete klasszikussá vált, és ma is el­bűvölő. Márkus László (Előjáték a Lear királyhoz) Forray Gábor egy díszlet makettje előtt

Next