Film Színház Muzsika Évkönyv, 1974

Rátkai Márton: Az én emlékeim

RATKAI MÁRTON T­avaly nyáron, miközben a televízió Színészmúzeum című soroza­tára készültem, óriási mennyiségű anyagot lapoztam át. Régi, megsárgult újságokat, rossz papírra nyomtatott képeslapokat (az első világháború éveiből!), és sajnos már csak néhány hiteles, eredeti do­kumentumot, szerződéseket, magán- és hivatalos leveleket, iratokat, beadványokat abból a — feltehetően — igen tekintélyes mennyiség­ből, amely a második világháború zivatarában elégett, megsemmisült, nyoma veszett. Ebben a munkában mérhetetlen örömet szerzett és jókora izgalmat is jelentett számomra, amikor R. Kalmár Rózsi, Rátkai Márton özvegye váratlanul egy kb. hetvenoldalas, zömében kézzel és ceruzával írt szö­veget nyújtott át, amely férjének, a magyar színjátszás jeles művészé­nek naplóját tartalmazta. Váratlan kincs! — örvendtem nyomban, s amikor elolvastam, már azt is hozzá tehettem: Félelmetes, megrendítő erejű kortörténet, egy nagy színész önvallomása, aki a történelem poklában, a második világháború közepén, emberségében megalázva már-már az önpusztítás gondolatával foglalkozott... Rátkai Márton Naplója szenvedélyes, sodró erejű olvasmány, de mert Rátkai színészi pályája a század első éveiben indult, a Napló első be­jegyzett dátuma pedig 1942. október 3., félő, hogy a fiatalabb nemze­dékek, akik nem ismerik Rátkai pályafutását, önmagából a Naplóból nem értenek meg: ki is volt ez a magyar színész, akit ilyen helyzetbe sodortak, kényszerítettek. Ezért szükséges megszakítani, magyarázatok­kal kiegészíteni Rátkai Márton mindmáig kiadatlan emlékezéseiből az itt következő töredékeket. BANOS TIBOR Barátaim, ismerőseim mondogatják, tanácsolják, írjam meg sokszínű színpadi élményeimet és mondjak el olyan dolgokat, amelyeket így, fehér­asztal mellett szoktam nekik elmon­dani, s láthatólag nagyon érdekli őket. Miközben mondom ezeket a történeteket, vagy vázolom egy-egy darab történetét előttük, tényleg az az érzésem, hogy az a nagy csend és feszültség, amellyel az elmondottak iránt vannak, érdemes lenne arra, hogy sok ember olvassa és szórakoz­zék olyan dolgok felett, amelyek a vasfüggöny mögött játszódtak le, mi­előtt még a darab a közönség elé került. Vagy egy-egy jelenetnek a véletlen létrejötte, amely jelenet az­tán a darab olyan erejévé lett, hogy tantiémet kellett volna kapnia a szí­nésznek, vagy színésznőnek, aki ki­találta és megírta. Olvasom ezt a sok-sok, mostaná­ban megjelent színészkönyvet. Vala­mennyi olyan kedves, mulatságos és elmés, hogy valóságos színésztörté­­nelemmé dagadt fel adalékok dolgá­ban. És ezek nem száraz adalékok. Egyik-másik mulatságos és szívet derítő módon tárja fel a pesti szín­házi élet kulissza megötti szervezetét, szerkezetét. Beszél a színészek életé­ről, egymáshoz valóságukról, egy­másrautaltságukról. Elmond egyet­­mást az igazgató urakról, rendezők­ről, írókról, darabokról, zeneszerzők­ről... Egy-egy tréfát, egy-egy kis beszélgetést, és ebből a sok apróság­ból összerakódott a sok könyvön ke­resztül a valóság. Ha itt-ott meg is toldották valami olyannal, ami más­sal történt meg, és nem pont azzal, aki írta — hát az igazán nem fontos! Csak az a fontos, hogy igenis meg­történt és így képét adja annak, ho­gyan festett ez a mi színházi életünk, amikor még színház volt a színház és nem csapszék, mint napjainkban, ahol a tehetségtelen kortesek viszik a prímet. (Nem győzöm hangoztatni, hogy nagy-nagy tisztelet annak az egészen kis kivételnek, amely seho­gyan sem azonosítja magát ezekkel a prímásokkal.) Persze, ha leírnám mindazt, ami arra való, hogy nyomtatásban jelen­jék meg, akkor egészen gyermek­koromig kellene visszanyúlni, mert hiszen már ott kezdődött mindaz, ami később valósággá változtatta ál­maimat és ébren való álmodozásai­mat. És ha már nekiülnék ennek a munkának, egytől tartok, ismerve magamat, és­pedig, hogy nem fogok tudni hangfogót tenni a nyelvemre, és a tényeket úgy fogom felsorakoz­tatni, ahogyan azok valójában meg is történtek. Nem leszek kíméletes és nem leszek elnéző, legkevésbé ön­magammal szemben! Talán legjobb lenne, ha valóban megírnám ezt az „emlékezéseket”, de csak 3—4 évvel halálom után lenne szabad özve­gyemnek sajtó alá bocsátania. És van még valami, ami ebben az akarásban fékez egy kissé. Ma 60 éves vagyok, mire ez a könyv megjelennék, úgy hatvankettedik évemet taposnám . .. Na már most, akit kicsit fejbek­ólin­­tanék ebben a könyvben, az való­színűleg szeretné magát kicsit tisztá­ra mosni, vagy legalább is máskép­pen beállítani a rá kedvezőtlen dol­got, amire persze nekem ismét felel­nem kellene... és ehhez a sajtó­vitához nem érzem magam elég ru­galmasnak. Nekem sem a jelenben, sem a múltban, de teljes biztonsággal mond- Az én emlékeim

Next