Film Színház Muzsika, 1976. január-június (20. évfolyam, 1-26. szám)

1976-03-20 / 12. szám

­ÍNHÁZI ESTÉK #SZÍNH PÉCSI NEMZETI SZÍNHÁZ A bűvös vadász A bűvös vadász berlini bemutatója 1821-ben nagy nemzeti kulturális esemény volt, s egyben je­lentőségteljes óra a roman­tikus német dalműirodalom egész históriájában. Carl Maria Weber e kompozíció­jának 16 nagyszerű számá­ban — Max és Gáspár szenvedélyes dallamaiban, Agáta gyönyörű áriájában, Annuska bájos ariettájá­­ban, a kettősökben, tercet­­tekben, a keringőben, az indulókban, a nyoszolyólá­­nyok és vadászok kórusá­ban stb. — született meg az a népi fogantatású német operairodalom, mely szá­mos más kisebb-nagyobb mester kezén csiszolódva­­formálódva jutott el a mű­faj csúcsáig, a wagneri ze­nedrámáig. Nagyon is in­dokolt az a hódoló hang, mellyel Wagner előfutárát, Webert méltatta: „... amit nekünk A bűvös vadásszal nyújtott, csak kevés népnek jutott osztályrészül” Maga a történet an­nak idején egy közkézen forgó népkönyv (A kísérte­tek könyve) novelláját plántálja át — jól-rosszul, közepes rutinnal, szabadon átköltve — a zenés szín­padra. Szimpla, néhol naiv, másutt sötéten diabolikus, regényes história,­­két ifjú vadász versengése egy szép lány kezéért, mely azonban bőséges alkalommal szol­gált a zeneköltőnek, hogy gyengéd, holdfényes kanti­lénákkal elringassa a ro­mantikára szomjas szíveket, az Ördögárok szellemórájá­nak epizódjaival megbor­­zongtasson, hamisítatlan, söriratú, indulózenétől za­jos falusi karakterjelene­tekkel szórakoztasson, s az egész színgazdag képsor mögé felidézze a tájat, a német erdőt, a hegyet-völ­­gyet, mely nem festett ku­lissza immár többé, hanem az itt élők számára a vará­­zsos, soha nem feledhető szülőföld, maga a haza. K­orszakos mű A bűvös vadász, s csak elisme­rés illeti meg a pécsi ope­raegyüttest azért, hogy Szeged után ők is a közön­ség elé idézték. Az előadás elsőrendű értéke a zenei megszólaltatás. Breitner Tamás mintha csak magáé­vá tette volna a weberi esz­tétika elvét:­­ a nagy egész csak úgy lesz tökéle­tes, ha a legapróbb részlet is a helyére kerül!­’ S ez­úttal, legalábbis zeneileg, az adott körülményekhez képest, a kis részletek is „a helyükön állnak”. Tet­szett a szépen kidolgozott szólammunka a zenekar­ban, az árnyalt, ápolt hangzás, melegedéssel hall­gattuk a jól, ízlésesen é­s végre elég tömören is — hangzó kórustételeket, s örömmel töltött el, milyen jelesül illeszkedett bele a játék négy főszerepét ének­lő (jobbára olasz művekben járatos) szólista a német daljátékstílusba. A leg­jobb teljesítményt Szaba­­dits Judit (Agáta) és Né­meth József nyújtotta. Sza­badíts meleg fényű, telt, könnyen felszárnyaló, haj­lékony hangjának kitűnően „fekszik” ez a („jugendlich­dramatisch”) szopránsze­rep. Szép volt a nevezetes áriának finoman formált adagiójából felívelő, ujjon­gó zárószakasza. Kár, hogy az énekesnő játékban-ala­­kításban nem tud eléggé feloldódni. Németh magvas basszbaritonja most is jól érvényesült, s meggyőző volt erőteljes, kifejező szín­­gazdagságával, regiszterei­nek kiegyenlítettségével, muzikális biztonságával mind a bordalban, mind az első fináléban, mind az ördögárok jelenetben. Hor­váth Bálint jól érzékeltet­te Max vívódásait, de te­norjának kivált a magas fekvésben szabadon kibon­takozó, gazdag lírai-hősi színezete többre is kötelez­né; finomabb átmenetekre, gondosabb vokális kiegyen­súlyozottságra. Így is mél­tán nagy sikere volt az I. felvonás nehéz drámai áriájával, Ágoston Edit (Annuska) természetes szín­padi otthonosságával, s az arietta kellemes előadásá­val nyert meg. Kunót Berczeli Tibor, a remetét Marczis Demeter énekelte. A milyen vonzó A bűvös vadász zenei megszó­laltatása, éppoly kevéssé megnyerő a színpadi meg­jelenítése. A művet végle­tes romantikája élteti — írja a műsorfüzet. Igen, a romantika zenéje, zenéjé­nek szelleme, de nem a ro­mantika külsőségei, sal­langjai. A rendező Huszár Klára most is sok jelét ad­ta dekoratív színpadi meg­jelenítőkészségének, a gon­dos játékvezetésnek, de sok engedményt is tett az ope­raszínpadi játékmodor ré­gi hagyományainak. Hor­váth lászló díszletei és Tordai Hajnal jelmezei pe­dig már nem is romantiku­sak, ők az igazán idejét­múlt naturalizmus sallang­jait lobogtatják. Az ilyen­fajta romantikus művet, (melynek igenis helye van az operaszínpadon) nem „ábrázolni” kell, hanem visszatekinteni rá — a mai ember szemével. Albert István A bűvös vadász: Németh József. (Murányi Zsófia felv.) Max és Agáta (Horváth Bálint és Szabadíts Judit)

Next