Film Színház Muzsika, 1978. január-június (22. évfolyam, 1-25. szám)

1978-05-20 / 20. szám

TELEVÍZIÓ - TELEVÍZIÓ — TELEVÍZIÓ TELEVÍZIÓ JEGYZETEK A HÉTRŐL Ezúttal más módon. A­z ember nézi a televí­­­­ziót, szórakozik és elé­gedetlenkedik. Ki ezt, ki azt szereti, ki-ki másként fogadja ugyanazt a mű­sort, nemcsak egyszerűen ízlésigényes, de pillanatnyi — és változékony — idegi, fizikai állapota szerint is. Ismerjük azt a magasfe­szültségű szellemi munká­ban megfáradt embert, aki végre elengedve magát odalökődik a készülék elé és őszintén megvallja: néz­nék valami blődlit. Avagy azt a másik, másként fá­radt embert, aki mégis — és érthető okon — így be­szél, csak értelmes dolgok­ra tudok odafigyelni, a töb­bi egyszerűen elmosódott kép. Kinek mihez van kedve Szaporíthatnánk a példá­kat. A végeredmény ugyan­az lenne: olyan, hogy te­levízió mint „műegész” nincs, nem lehetséges. Akárcsak egyetlen hét mű­sorának összefoglaló meg­ítélésében sem. S ez nem­csak a műsor elkerülhetet­len eklektikusságából kö­vetkezik szükségszerűen, nem is csak nézőinek pil­lanatnyi diszpozíciójából, ugyanannak a produkció­nak nagyon is eltérő meg­ítéléséből, de már csak ab­ból is, hogy nincsenek, nem lehetnek a mérésre minden szempont szerint alkalmas eszközök. A matematika tévedhetetlenségét, már ré­gen kétségbevonó kaján példázat eligazít. Mert a „két alma meg három kör­te az öt gyümölcs” (esetleg öt valami) és bár egybefőz­­hetők, vagy egymás után fo­gyaszthatók, tetszés sze­rint számos különféle for­mában más módon is fel­dolgozhatók (kompót, hús­köret, pálinka egyaránt le­het belőlük), nemigen fog­nak egymássá válni. S ha már e profán példát a te­levízióra igazítjuk, mond­hatnánk azt is, hogy ez el­különíthető dolgok együttes — és akár külön-különvaló — jelenlétét egy dolog azért általában igazolja a fogyasztó számára. Neveze­tesen éppen az, hogy fo­gyasztható. Hogy kinek mi­kor mire kedve van — él­vezheti. Vagyis nem romlott, nem rongál, nem mérgez — és nem más, mint ami. Így az­tán nem felesleges. Egy kedves kollégánk né­mely „művészeti kérdések­ről” szólva éppen a héten fedezte fel újra — mintegy jelképesen használva, alkal­mazva — azt az emlékeze­tes Karinthy-groteszket, amelynek hőse föltalálta a nem repülő repülőgépet. S amikor úgy tűnt, hogy a ta­lálmányt végleg elutasítot­ták, tett még egy utolsó, kétségbeesett kísérletet, visszatért a szakvéleményt adó mérnökhöz s azt mond­ta: de tessék kérem meg­gondolni, ez olyan tökéletes találmány, hogy ha elrom­lik, még akkor sem repül. A tudni nem érdemes dolgok tudománya éppúgy képtelenség — ám időnként újraéledő valami —, mint az ábrázolásra nem érde­mes dolgok ábrázolása. Hogy ebbe a kategóriába, az idők során, mennyi té­véműsort sorolhattunk vol­na, s hogy ennek okán mi­lyen sokszor mondhattuk volna el, ez a műsorhét nem sikerült, megint csak a hiá­bavaló dolgok közé tartoz­nék, mint az említettek s újra bizonyítaná, a kritiku­si alaptévedés ezzel a már olyannyira megszokott, rendkívüli hatással forgat­ható de még mindig újsze­rű eszközzel kapcsolatban, hogy „egycélúnak” tekint­jük és módszereit is egy­ugyanazon aspektusból ítél­jük meg. Márpedig ez kép­telenség. Ami összemérhetetlen Hogyan mérhetnénk ösz­­sze — azonos módszerrel — a Brecht-jegyzetekből készült Háborús képesköny­vet, Sylvie Vartan ügyetlen show műsorával, vagy a Tigrisbrigád sorozat kény­szeredett, naiv bűnügyi historizmusát a most vég­zett fiatal színészek szelle­mes, jókedvű, tehetséges játékával. (Kaptunk egy labdát volt a címe, s benne Gáti Oszkár, Gelecsényi Sá­ra Hollai Kálmán, Gyab­­ronka József és társaik biz­tatnak ígéretes pályájuk fe­lől.) Vagyis mindent a helyén. A hokimeccs az hokimeccs, izgalma, hatásossága ott a helyszínen születik író és rendező nélkül, az Emma unalma és nevetségessége (nem humora) egy angol stúdióban. Amihez ezekkel a most rendelkezésünkre álló esz­közökkel érvényesen köze­líteni tudunk, az mindenek­előtt a magunk mai életé­ről szól, dokumentumokban és e valóság magasabb ren­dű, általánosító értékű művészi rekonstrukciója­ként. S különös, de törvénysze­rű, hogy éppen ezek a pro­dukciók maradnak meg, lesznek véget nem érő viták tárgyává a nézői közvéle­ményben. Meg az olyan művek, amelyek — bár nem szűkebb hazai világunk gondjairól, de — korunkról szólnak. Mert mondhatta ugyan a kritikus, hogy gyenge volt a tévé elmúlt heti műsora és (így sema­tikusan) egyet is érthetett vele a néző, azért mégis­csak napokig, hetekig fog­lalkoztatta őt az a harminc­perces film, amely egy ha­zai találmány kálváriájá­ról szólt, vagy egy másik, amely a fiatal magyar ér­telmiségiek hely-, és hiva­táskereséséről. S most, leg­frissebben két olyan, amely — megint csak más-más módon — életvitelünkről, szemléletünkről, világlátá­sunkról szól, ismereteinket gyarapítja, ítélőképességün­ket formálja. A dokumentum ereje Az igazi nagy élmény a Kubai est volt, s abban is az a (következő napon foly­tatott) dokumentumfilm Fidel Castróról, amelyben a történet hőse olyan megej­tő egyszerűséggel és olyan mély történelmi-társadalmi ismeretekkel mesélte el — végigkalauzolva a rendkí­vüli és példát kínáló stí­lusérzékkel mindvégig hát­térben maradó svéd ripor­tereket az egykori harcok és mai történések színhe­lyén — egy forradalom és egy szabad ország születé­sét, harcainak beteljesülé­sét, hogy azt valóban akár iskoláinkban is vetít­hetnénk a kor ismeretei­ben állítólag oly gyenge, de értelmes kalandok iránt fogékony, történelmet is ta­nuló diákjainknak. S még hadd említsem a Perújrafelvételt, ezt a do­kumentumfilmet, ezt a kü­lönös erkölcsi példázatot, amely ugyan egy kudarcról szól, hiszen hőse, aki rend­kívüli szenvedéllyel, aka­raterővel és mély meggyő­ződéssel, a közösség erejé­vel akart létrehozni egy nagy falusi kollégiumot, az értékek védelmében, de építői hozzáértés híján csak valami nagyszerű torzóra tellett erejéből — mégis olyan példát és annyi el­­gondolkoztató következte­tést kínál, hogy ezekről még lesz mit vitáznunk a to­vábbiakban is. Ez a film (Varga László forgató­­könyvíró-rendező munká­ja) bárha arról is szól, mi­ként csináljuk a „jót rosz­­szul”, mégis csak arra biz­tat: cselekedni. A közös­ség dolga pedig nem vissza­szorítani a cselekvést, de hozzásegíteni az aktív em­bert ahhoz, hogy energiái a legjobb feltételek között ér­vényesüljenek. A néző, ki maga is itt él, ezt a gondolatot fontosabb­nak tartja, mint azokat a műsorórákat, amelyekhez egyébként joga van, ame­lyek szórakoztatják, ame­lyeket nem szabad megvon­nunk tőle — sőt szaporít­hatnánk is —, csak ne fe­ledjük, hogy ebben a nagy közös játékban( ami a té­vé), valami súlyosabb, ko­molyabb életfontosságú do­log rejlik. Akárcsak heti egy-két órányi időre. A közlésarányok megvá­lasztása már valóban a szó­rakoztató-politikus tévé művészete. (—) KAPTUNK EGY LABDÁT. Hollai Kálmán a rendezővel, Molnár Györggyel (Fotó: Matz)

Next