Film Színház Muzsika, 1981. január-június (25. évfolyam, 1-26. szám)

1981-03-21 / 12. szám

21 angyali, egészséges humor, amely belőle és minden családtagjából — főképp egyetlen, szeretett nővéré­ből, Elzából — fakadt. Bar­tókot mulattatta az én ma­gyar nyelvtudásom vizs­gáztatása. Általában sike­rült kivívnom elégedettsé­gét, de aztán számomra szokatlan idegen kifeje­zésekkel is meglepett, és követelte, hogy tanuljam meg őket. Ilyesféléket: gya­rapodni! Vagy: saru, zsa­ru, szaru! — Tudta, hogy akkoriban nyers koszton éltünk — ez Magyarországon az idő tájt még ismeretlen foga­lom volt. Mindig megha­tóan gondoskodott arról, hogy nyers sárgarépa ke­rüljön az asztalra, amikor Engelék jönnek. (Szerk. megjegyzése: a német „En­gels” — magyar fordítás­ban angyalok.) Hamarosan ő is lelkesedett a nyers zöldségekért, és feleségé­nek meg kellett tanulnia a mi receptjeinket. — Amikor egyik alka­lommal hosszabb törökor­szági útjáról tért haza, ké­ső éjszakáig voltunk együtt. Az asztalt telerakta nagy halom török édesség­gel, és ezeknek a felséges nyalánkságoknak minden fajtáját meg kellett kós­tolnunk. Beszélgettünk a Cantata profana budapesti bemutatójáról, amelyre épp akkor került sor, amikor Bartók Törökországban járt. Ott hallgatta meg mű­ve rádióközvetítését, és fe­leségének fölháborodottan írta, hogy a Cantata pro­fana előadása néhány perccel hosszabbra nyúlt, meghaladta az előírt idő­tartamot. — Emlékszem arra is, hogy amikor még festő voltam, a Frankl Galériá­ban állítottam ki a horto­bágyi parasztokról festett sorozatomat. Bartók fele­ségével, Dittával eljött, és megnézte képeimet. Az egyik, amely egy fiatal pa­rasztasszonyt ábrázolt, na­gyon tetszett Bartóknak, és én örömmel ajándékoztam neki. A kép ma is ott függ Ditta lakásának a falán. S az a pasztellkép is, ame­lyet kisfiáról csináltam. — Bartókékkal kapcso­latos élményeink sokasá­gát csaknem lehetetlen fölidézni. Életünket felejt­hetetlenül gazdagították. Baráti kötelékeink által, nemcsak Bartókkal, a zse­nivel ismerkedtünk meg, hanem a lélek és a szellem felülmúlhatatlan arisztok­ratájával is. A­ndrew Schulhof (Schul­­­­hof Andor) neve föl­­fölbukkan Bartók levelei­ben, 1939 áprilisától 1941- ig. Szavaiból kiderül, hogy őt bízta meg amerikai kép­viseletével. Schulhof özve­gye, Belle Schulhof évente ellátogat Budapestre, s mindenütt sikerrel folytat­ja elhunyt férje menedzse­ri tevékenységét. A Schul­hof név jól ismert volt a világhírű zeneművészek, főképp nagy karmesterek körében. Andrew Schulhof a hitleri uralom előtt, töb­bek között Furtwängler­­nek és a Berlini Filharmo­nikusoknak is impresszá­riója volt. Belle Schulhof levélben írta meg New Yorkból, ho­gyan emlékszik vissza Bar­tókkal való találkozására. — Férjem 1939 januárjá­ban hagyta el Németorszá­got, hogy a nácik elől az Egyesült Államokba emig­ráljon. De előbb néhány hétre hazalátogatott Buda­pestre, azért is, hogy vi­szontláthassa Dohnányi Er­nőt, aki jó barátja volt. Akkor nyílt alkalma arra, hogy Bartókkal találkoz­zon. Hitler már betört Ausztriába, és a náci ve­szély föltartóztathatatlan közeledte Bartók számára nem mutatkozott kétséges­nek. Éppen ezért fölhatal­mazta Schulhofot, hogy szerezzen neki koncert­szerződéseket, szereplési lehetőségeket az USA-ban. — Több hónap telt el, amíg férjem New Yorkban meg­valósíthatta terveit. Igen jó barátság fűzte Ralph Hawkes-hez, a Boosey and Hawkes neves zeneműki­adó vállalat vezetőjéhez. A Boosey and Hawkes szék­helye London­ban volt, fi­ókirodáját New Yorkban szervezték meg. Andrew Schulhofnak az az ötlete támadt (és Ralph Hawkes egyetértett vele), hogy ala­kítsanak zeneművészek számára ügynökséget a ki­adóvállalat nevén és vele együttműködve, azzal a cél­lal, hogy a Boosey and Hawkes zeneszerzőit elő­adóművészként népszerű­sítsék és támogassák az USA-ban, és általában a nyugati féltekén. A kom­ponisták közül Bartókra gondoltak mindenekelőtt, férjemnek ily módon lehe­tősége nyílt arra, hogy Bar­tóknak és feleségének, Pásztory Dittának szólóes­tekre és kétzongorás hang­versenyekre szerződéseket biztosítson. Hamarosan kapcsolatot teremtett Rei­ner Frigyessel, aki Bartó­­kéknak ugyancsak szerző­déseket ígért az elkövetkező évre. Megkísérelte Kousse­­vitzky érdeklődését is föl­kelteni Bartók szólóhang­versenyei iránt, és a Co­lumbia Egyetemmel is tár­gyalt Bartók tanári állása ügyében. Mindezekről az előkészítő munkálatokról Bartókot Magyarországra írt levelében értesítette. — Emlékszem arra, amikor Bartó­kék érkezését a hajó kikötőjében vártuk. Sajnos, egy kellemetlen incidens zavarta meg örömünket: poggyászuk elveszett, de férjem és én megnyugtat­tuk őket, hogy semmiben sem lesz hiányuk az első napokban, amíg poggyá­szuk elő nem kerül. Az iz­galom főképp Pásztory Dit­­tát érintette, hiszen a hét közepe tájt érkeztek meg, és első koncertjükat szom­batra hirdették. Az esté­lyi ruhát semmiképpen se nélkülözhette. Elkísértem a Bloomingdale áruházba, és ott vásároltunk neki egy szép fekete bársonyruhát, ennek igen örült. A Bar­tók házaspár a Buckin­­gham-hotelben szállt meg. Jól érezték magukat ott, azonban alighogy elhelyez­kedtek, csakhamar közbe­jött valami. Férjem kap­csolatai a Boosey and J Hawkes vállalattal meg­szakadtak, állását elvesz­tette, ennélfogva Bartó­kért és többek között Sir Thomas Beechamért nem dolgozhatott többé. El­hagytuk New Yorkot, Bartóktól és sok jó barát­tól elbúcsúztunk, és töb­bé nem tudtuk ellenőrizni művészeti életét. Amikor később megszületett a Ze­nekari Concerto, a husza­dik század egyik legna­gyobb remekműve, Kous­­sevitzky megrendelésére, arra gondoltunk, hogy ket­tejük kapcsolatában fér­jemnek is volt némi része, hiszen a neves karmester figyelmét ő is felhívta a nagy magyar zeneszerzőre. BELLE SCHULHOF: MEGÉRKEZÉS AMERIKÁBA

Next