Film Színház Muzsika, 1984. január-június (28. évfolyam, 1-26. szám)

1984-01-21 / 3. szám

A "1A­A­T MAGYARORSZÁGON, AUSZTRÁLIÁBAN ÉS AZ ISMERŐS ARCOK CÍMŰ ROVATUNKBAN „Nincsen sok rajongóm...” Woody Allen új filmje telitalálat. Valahol — ta­lán egy gazdag filmgyáros polcán — két Oscar-szob­­rocska porosodik. Az átadás estéjén Woody Allen a New York-i Mi­chael’s Pubban nyaggatta klarinétját, s esze ágában sem volt elmenni a díjki­osztásra. Soha nem kérdez­te meg, mi történt az arany­­szobrocskákkal, amelyeket az Annie Hallért kapott, s nem is áll szándékában. Csak annyit jegyzett meg, hogy az Akadémia által odaítélt jutalom jobb lehe­tőségeket biztosított neki a filmezéshez. „Most jobb anyagi kö­rülmények közt forgatha­tok, de a dolog egésze, úgy ahogy van, nem érdekel!" Sokakat sért, hogy fittyet hány Hollywoodnak, de — ha irigykedve is — kény­telenek elismerni, hogy Woody Allen minden teli­találata felejthetetlen. Woody legutóbbi filmje, a dokumentumfilm-szerű Zelig nagy lelkesedést vál­tott ki. Ez a két évig for­gatott film narrátorszöveg­gel és 1920-as fekete-fehér filmhíradóval kezdődik. Ez­után a kép színesbe vált, és a kortársak kommentár­ját halljuk. Ez a technikai bravúr, ahogyan az új fil­met és az új hanganyagot az 1920-as és 1930-as anyag­gal kapcsolja össze, kivívta a New York-i kritikusok elismerését. A főhőst, Leonard Zeli­­get, Woody Allen alakítja. Zelig olyan bizonytalan, annyira aggályoskodó, hogy teljes mértékben elfogadja annak személyiségét és jel­lemét, aki közel kerül hozzá. Megpróbál néger dzsessz-zenésszé, baseball­­játékossá, göröggé, hájpac­­nivá, indiánná, entellek­­tüellé válni. „Ez az emberi kaméleon­állapot”, jegyzi meg Woody, „annak az emberi gyenge­ségnek a végleteit szemlél­teti, amely minden ember­ben megvan.” A film ötlete — mint mondja — abból a tényből ered, hogy „a legtöbb ember hajlamos olyan dolgokat mondani, mellyel elnyerheti bará­tai rokonszenvét. Ez kész­tet minket arra, hogy azt mondjuk, tetszett az a kü­lönös film, vagy olvastuk a Moby Dicket, pedig mindez nem igaz, csak ar­ra jó, hogy magunkra von­juk az emberek figyelmét. Úgy gondolom, hogy ez a vágy az alkalmazkodó fel­fogáshoz, végül pedig a fa­sizmushoz vezet. Ezért esett választásom a dokumen­tumfilm formára. Nem ér­dekel bennünket a figura magánélete, csak maga a jelenség és annak kötődése a kultúrához. Másrészről viszont ez a film csak egy neurotikus emberről szóló patetikus történet.” A főhős hisz abban, két­­évtizedes pszichiátriás ke­zelés után is, hogy ez csak közönséges modern beteg­ség. Beismeri magának, hogy szenved tőle, de nem jobban és nem kevésbé, mint bárki más. Woody belépése a show businessbe — mint mondja — az utánzás művészetével kezdődött, s ez nem áll tá­vol hősétől, Zeligtől sem. Főiskolás évei alatt gage­­ket szállított a komikus szakma nagyjainak, köztük Bob Hopernak is. Pályája kezdetén megjegyezte: „Eleinte hajlamos voltam arra, hogy olyan komiku­sokra hagyatkozzam, aki­ket kedvelek, mint például Mart Sahl. Ha egy ilyen korszak után kipihened magad és műveltebbé válsz, ez saját felemelkedésre és fejlődésre buzdít.” A Zelig hőse végül egy odaadó pszichiáternő segít­ségével eljut addig, hogy emberi lénnyé váljon. De ahogy neurózisa elmúlik, eltűnik „kaméleon-képes­sége” is, egyszerű halandó­vá válik. „Néhányan, akik a fil­met látták, azt hiszik, Ze­lig jobb helyzetben volt, amikor még más emberré tudott változni és termé­szetfeletti dolgokat művelt" — mondta Woody. „Az ár, amit fizetett, a boldogtalan, üres emberi lénnyé válás volt. A végén az átlagem­ber életét éli — megháza­sodik és nem művel sem­mi csodálatosat. Vannak, akik azt mondják, nem cserélnék el az izgalmat és az alkotókedvet ezért. Én valahogy nem értek egyet velük.” Zeligben néha Woody személyiségének árnyait is fölfedezni véljük. Alakja a siker ingatagságát illuszt­rálja. Woody némi bosszúságot érez, hogy rajongói félre­értették „Stardust Memo­ries” című alkotását. „Tudom, hogy sok ember távozott a film vetítéséről ilyen gondolatokkal: ebben a filmben Woody Allen azt mondja, gyűlölöm rajon­góimat, süketek, telhetetle­nek és durvák. Ez távol áll az igazságtól. Én egy­általán nem érzek így. Nincsen sok rajongóm és nem is telhetetlenek. Nem viselkedtem megvetően, ko­molyan vettem a közönsé­get. Tudom, hogy ők leg­alább olyan okosak, ha nem okosabbak, mint én. Nem akartam újabb minta­filmet készíteni nekik.” Woody azt is elmondja, hogy a végén még ez a „ballépés” is pénz hozott. „Szerencsés vagyok, mi­vel filmjeim nagy része mindeddig hasznot hozott. Sohasem hatalmas profitot, de senki sem járt rosszul, így hát nincs megkötve a kezem.” Csak egyvalamire hívja fel a szakmabeliek figyel­mét: „A legfontosabb, hogy ne vakítson el a siker. Ha híressé válsz, próbálj meg ismételni! Érdemes sok időt fordítani rá, mert rájössz, hogy jó nyomon jársz." Ez a Zeliggel minden­képpen így van. F. K. L. (Solly Macmillian cikke nyo­mán — „The Weekend Austra­lian Magazine") Diana Keatonnel az Annie Hallban

Next