Film Színház Muzsika, 1984. július-decenber (28. évolyam, 27-52. szám)

1984-08-04 / 31. szám

a vígszínház ajándéka A Vígszínház kedves gesztussal megajándékozta azt a bérlettulajdonost, aki húszezredikként vásárolt színházukba bérletet. Ké­pünkön Horvai István igaz­gató átnyújtja a színház ajándékát Mogyoródy Ilo­nának és Hutter Ottónak, a Vígszínház húszezredik békl­ipárjának. NEMZETKÖZI ZENEI TÁBOR PÉCSETT Tizenhatodik alkalommal adott otthont Pécs az ifjú muzsikusoknak. A hagyo­mányoknak megfelelően szimfonikus zenekar és ka­marazenekar működött és különböző szekciókban folyt a hangszeres képzés. Az idei táborozást a cseh zene jegyében rendezték. Két hét alatt a tábor rész­vevői több koncertet adtak Pécsett és Baranya megyé­ben. Képünkön: ifjú ma­gyar és szovjet muzsikusok Pécs belvárosában. (Fotó: MTI — Kálmándy Ferenc) KOCSONYA MIHÁLY KŐSZEGEN A Kőszegi Várszínház társulata az idei előadások előtt bemutatja a Kocsonya Mihály házassága című ko­médiát, Romhányi László rendezésében. Képünkön: Virág Kiss Ferenc, Borbáth Ottilia, Orbán Károly és Fazekas István (Fotó: MTI — Czika László) NAPLÓ RÁDIÓ: HUSZONÖT ÉVES A SZABÓ CSALÁD Ritka jubileumot ünne­pel a Rádió: huszonöt éve megszakítás nélkül minden kedd délután felhangzik az egyik legnépszerűbb műsor: A Szabó család. Huszonöt év és töretlen népszerűség: megérdemli, hogy kicsit elmélázzunk rajta. Annál is inkább, mert a kezdeti rajongó hallgatói lelkesedés és a többnyire élesen elutasító kritika elcsendesedett, be­épült a mindennapi életbe, a társadalmi tudatba — va­lóságunk része lett. Talán az első, legegysze­rűbb, de máig megválaszo­latlan kérdés: mi is A Sza­bó család? Műfajának meghatározása talán nem döntő, de huszonöt év el­teltével mégis néven kelle­ne nevezni a gyermeket. Én mindenesetre szociográfi­­kus játéknak keresztelném (bár tudtommal ilyen mű­faj nem is létezik), amely egyrészt rokon a szocioló­giával, természetesen an­nak tudományos alapossága és elvontsága nélkül, más­részt játék is, tehát részben fikció — a szerzők a való­ság elemeit szabadon építik be a műbe. Valahol a mű­vészi alkotás első fokon áll: szereplői életében a rádió­­hallgató életének elsődle­ges, közvetlenül érzékelhető jelenségei tükröződnek. Az ember mindenekelőtt ön­magára kíváncsi, és a hall­gató itt önmaga világára is­mer. Tulajdonképpen élet és fikció egybemosódik: a hallgató, miközben élő sze­mélyeknek fogja föl az író megalkotta szereplőket, azt is jogának érzi, hogy a sze­replők életébe beavatkoz­zék; példa rá a levelek özöne, amelyek azt köve­telték, hogy Icu és Feri ne váljon el, vagy amelyek Tibor halálának tényét akarták megváltoztatni. Va­lamelyik kritikus azt mond­ta: A Szabó család a hall­gató mese iránti igényét elégíti ki. Én azt hiszem, a modern ember ilyen irányú igényét inkább a sci-fi, de részben a krimi és a horror szolgálja. A Szabó család, mint szociográfikus játék, mindenekelőtt realista, ta­lán túlságosan is. Az élet, mint nyersanyag, tartalmi­lag is, formailag is őrzi sa­játosságait, nem a művészi képmássá való átalakulás a jellemzője. Ez a köztes mű­faj alig stilizált megnyilvá­nulása, amelyben a min­dennapi élet közvetlenségé­vel tükröződik politika, tu­domány és művészet, köz­hangulat és népi bölcsesség. Emellett A Szabó család végletesen moralista mű. Már a legelső adásában (huszonöt évvel ezelőtt) az a fő kérdés: a nyugdíjba vonuló Szabó bácsit fölös­legesnek nyilváníthatja-e a társadalom, mint immár értéktelen elemet; ugyan­csak erkölcsi értékű a tett, ahogy a nyugdíjas Szabó bácsi az életét teszi kocká­ra a gyárért, amelyhez (for­mailag) már semmi köze. És huszonöt évvel később, az utolsó műsorban sem az a tény az érdekes, hogy férjhez megy-e Szabó néni; inkább az, hogy az idős asszonynak joga van-e új életet kezdeni, másrészt a hozzátartozóknak joguk van-e beavatkozni az életé­be. Milyen erkölcs alapján ítélkeznek a szereplők — ezt sem könnyű meghatá­rozni. Semmi esetre sem tisztán szocialista, de mondjuk nem is a vallás­erkölcs nevében. Inkább valami pragmatista, gya­korlatias, az életet szolgáló erkölcs nevében, amelyben sok minden keveredik, ba­nális, felszínes féligazsá­goktól a cáfolhatatlan élet­bölcsességekig. Itt minden­ki ítél és mindenkit meg­ítélnek. A recenzens azonban most inkább tartsa magát a „ne ítélj, hogy ne ítél­tess” bibliai bölcsességhez. Különben sem ildomos az ilyen ritka családi ünnepen a disszonáns hang. Adóz­zon inkább elismeréssel az elmúlt huszonöt év töretlen népszerűségének, kívánjon további sikereket az alko­tóknak, és kellemes szóra­kozást, jótékony izgalmakat a hallgatóknak. B. Fazekas László BÉCSI KÜRTQUARTETT A HILTONBAN Tovább bővül a Hilton Szálló Dominikánus udva­rának programja: augusz­tus­­27-én itt vendégszerepel a világhírű bécsi kürtquar­­tett — Clemens Gottfried, Gerhard Greutter, Egmont Fuchs és Martin Reiter. Előadásukban Haydn, Mo­zart, Beethoven, Dvorak, Richter, Schantl és Fuchs műveit hallhatják a zene­kedvelők. 21

Next