Film Színház Muzsika, 1984. július-decenber (28. évolyam, 27-52. szám)

1984-07-14 / 28. szám

Nem tudom, a Magyar Televízióban létezik-e ubor­kaszezon. Magam talán túl­ságosan is szeretem ezt az asztalra való, bőlevű, vi­tamindús finomságot; köny­­nyű vele meghatni. Tulaj­donképpen szeretném, ha volna ilyesmi az elektroni­kus sajtóban is. Már csak azért is, mert magam se szeretek rekkenő nyárban, súlyos vértezetben csörtet­ni, mondjuk egy nudistá­nak mondott strandon. a nézők hódítása Mikor hírét vettem, hogy jön a Marco Polo című szuperprodukció, jó néhány dolog eszembe jutott. Ezek közül tennék közzé néhá­nyat. Aggodalmas kedvű lévén, először arra gondoltam, hogy nemcsak a magyar (mint olyan) fogy, de a ma­gyar tévénéző is. Hiszen ha az Olasz Televízióban ugyanezen Marco Polo be­vált már egyszer néző-csa­­logatónak, valószínű, hogy nálunk is beválik majd. De tartunk-e máris itt? Kell-e a nézőket odacsalogatni a készülékük elé? S ha oda­csalogatjuk őket, jó-e az valakinek? Van-e valamifé­le érdekeltsége — egyelőre — a Magyar Televíziónak abban, hogy emelkedjék a nézői létszám? Meggyőző­désem, csupán becsületből törekszik arra, hogy minél többen és többet rostokol­junk a készülék villódzó derengésében A nézők meghódítása, netán visszahódítása — egyezzünk meg ebben — tehát becsület és dicsőség dolga. (Valaha a munka és a gyerekszülés volt az.) S ha a nézők be-, vissza- stb. hódoltak, az nyilván jó a jegyzetírónak is, hiszen van miről s kivel beszélgetni az olvasókkal. Most, hogy cicáink is lettek, órákon át el tudom nézni, mit játszanak egy­mással. Jó, tudom, giccse­­sek. De ha egyszer tényleg ilyenek! Ilyen a Marco Polo című sorozat. Gyö­nyörű képek és bombaszti­kus kijelentések váltogat­ják egymást. Itt a legrit­kábban hal meg ripsz-ropsz egy-egy szereplő, itt kérem haldoklás folyik, haláltusa és igehirdetés. Szem szára­zon nem maradhat. S mind­ez olykor sivatagban! Hol is a folyadék eléggé drága portéka Izgalom is akad bőven. Kaland kaland hátán. Mar­conaképű mohamedánok állnak szemközt a lányarcú,­­selymes tekintetű kereszté­nyekkel. S csak eztán jön­nek majdan a félarcúnak is, kutyaképűnek is mondott tatárok, mongolok! — Talán még több izgalmat okozna vasárnap esténként a Ma­gyar Televízió, ha a Műsor­újság nem közölné előre a kivonatos tartalmat. Ilyen­képp ugyanis sajtótörténeti jelentőségű remeklésnek le­hetünk tanúi. Kezemben a Műsorújság 28. száma, mely pénteken, de legkésőbb szombaton, tehát július 6- án, 7-én elolvasható, kézbe vehető. Mit ír az újság a 27. oldalon? „A 2. rész tar­talma: 1928 tele, a geno­vai börtön. Rustichello, Marco Polo krónikása már 10 éve raboskodik, s így bő­ven van ideje a nagy világ­utazó életének elmesélésére Genova három neves pol­gárának, akik kiváló tudó­sai a törvényeknek és a teológiának. Velencében va­gyunk 1271 tavaszán. Mar­co Polo atyja ismét útra ké­szül távoli tájakra, a Szent­földön át Katarba. Marco Polo addig kéri őt, vigye magával, míg bele nem egyezik, azzal a kikötéssel, hogy csupán Acriig, a Szentföldig viszi el. Marco magával szeretné vinni sze­relmét, Caterinát is, ő azon­ban a fiú érdekében nemet mond. Acriban Teobaldo Visconti pápai legátus rá­beszéli Niccolo Polót, foly­tassa az utat Marcóval. Teo­baldo, a későbbi Gergely pápa levelet és ajándékot küld Polóékkal Kublaj kán­nak. A kis expedíció vi­szontagságos út végén, 1272 tavaszán eljut Tabriz­­ba, a szaracénok táborába.” És tényleg. Pontosan ez történik. Július 8-án. Aki néző ezek után se képes arra, hogy szorongás­sal vegyes izgalommal néz­ze Marco Polo kalandjait, magára vessen. Nézzen erő­sen magába, szálljon belé, avagy zárja el maga elől a Műsorújságot. — Vagy ka­cagjon a markába, hogy ilyen is előfordulhat Ma­gyarországon. Vagy szomor­­kodjék az agyontájékoztatás e kackiás példáján. Hát, így megy nálunk a nézőcsalogatás. Félő, hogy mire visszatérek nyári sza­badságomról, már nem lesz felannyi olvasója e jegyze­teknek se, lévén, hogy ke­vesebb néző kevesebb ol­vasót szül Vagy mégiscsak történik majd valami? HÁNY CSILLAGOS A SZLÁVY? Mint megrögzött Tv-Hír­­adó néző, kicsit megkésve kapcsolódtam bele a Hotel Szlávy című dokumentum­filmbe. Kárpáthy Mariann és Halák László filmje há­rom ottani kamaszból lett felnőtt életéről — és benne Halák László életéről és munkájáról — beszél. Csep­pet sem emelkedetten, de nyíltan, egyenesen, ha úgy tetszik: kitartóan, felelősen. Hiszen egyetlen életet is nehéz és felelősségteljes dolog képernyőre vinni, merthogy kis ország va­gyunk: itt mindenki ismer mindenkit. — Valaha falun a tiszta szobába még az ott lakók is csak jeles napokon léptek be, a vendég járás útja nem erre vezetett. Az emberek őriztek valami tit­kosat magukban, magukat, vágyaikat, gondjaikat nem szívesen mutogatták.­­ Az elektronikus sajtó kihívása természetszerűleg tiporja szét az eredendő szemér­mességet. Valaha csak az igazán realista írók vér­­mérséklete engedett bete­kintést az emberek leglel­­kébe; ma egy — többé-ke­­vésbé — felkészült tévés­­stáb teszi ugyanezt. Mindez nem e film kap­csán jut eszembe. Ez a film még szemérmes is tudott maradni. (Az egyik szerep­lőt — kérésére — erős ellen­fényben filmezték, hogy fölismerhetetlen legyen. Az lett.) Mindenképp lenyűgö­ző volt az, hogy az állami gondozottak, a hátrányos helyzetűek, a majdnem bű­nözésbe szoruló kisebbség oldalán állt. Ama humaniz­mustól vezérelve, ami már csak a legjobb pedagógu­sokban van meg: ez pedig a feltétlen hit a másik em­ber emberségében. Novel­lába illő „kalandok” tanúi lehettünk: a pályaudvaro­kon éjszakázó fiatalember például a markecolásnak azt a módját választotta, ami még éppen nem bűnö­zői magatartás, hiszen nem a táskát lopta el az elalvó, kapatos munkástestvérei­­től csak az elemózsiát. Vagy ez már bűn volna? Rokonszenvezik a gyakran előforduló „szökésekkel” is: a pedagógus rátermettsé­gén, szeretetlen, türelmén sok múlik, szinte minden. Az mindenképpen, hogy meglógnak-e tőle a gyere­kek. Azért is szerettem ezt a filmet, mert olyan embe­rekről szólt, akik ugyan szinte a semmiről indultak — egzisztenciálisan —, de nem a semmibe. Otthont akartak-tudtak teremteni maguknak, szinte minden segítség nélkül, szinte cso­dákkal határos módon. — Valamilyen módot persze kellene találni, hogy ne csak a csodák segítsenek — egy csoda nem is elég! —, hisz a társadalmi segítség célja az állampolgári jogok megszerzése. Dolgozni kell, lakni kell, élni kell, tanul­ni kell. Ezek az emberek olykor felcserélnek bevált és bevett sorrendeket. Nem áll módjukban például addig és akkor tanulni, amikor szeretnének. Gyak­ran előbb lesz család­juk, mint lakásuk. Gyak­ran többre vállalkoznak, mint amire lehetőséget ad nekik a társadalom. Pedig ezek az emberek — szándékosan nem fiata­lokat írok — valószínűleg a szocialista társadalom leghívebb polgárai — mun­kásai, parasztjai, értelmi­ségei — lehetnének. (Volt, ki újságírásra vágyik, vágy­tam valaha én is. Immár nem csábítanám e pályá­ra. De a lehetőséget bizony megadnám neki. Mint ne­kem megadatott.) E leghí­vebbek kisded csapatára hívta föl e film a figyelmet, direkt, didaktikus módsze­rek nélkül. PAPRIKA JANCSI Kemény Henriknek való­színűleg a papáját láthat­­tam-hallhattam több mint három évtizede a Népliget­ben. Vitéz László és a töb­biek címmel most elkezdték ismételni ezt az egyszemé­lyes remeklést. Az ikrekkel együtt néztem, nem csök­kenő lelkesedéssel. Azóta mást se hallok tőlük, mint hogy Paprika Jancsi, meg Vitéz László. Hogy ő így, hogy ő úgy. Elgondolkozhattam a mai gyerekek leendő élményein. Nekem még jutott a közös izgalomból, a fölugráló, iga­zából tapsoló gyerek­közös­ségből, ők már szegények csak televízióból kapnak ilyen erős élményeket. Én még emlékszem, hogy szem­be sütött a nap, hogy előtte meg utána törökmézet kap­tam, vagy vattacukrot, hogy fújt a szél, és hogy piros volt a fülünk az átélt iz­galmaktól. Mert Kemény Henrik cso­dát tesz a gyermeki lélek­kel. Szócsavaró bravúrjai, harcos kis hőse, a dráma- APÁTI MIKLÓS: 22

Next