Film Színház Muzsika, 1985. január-június (29. évfolyam, 1-26. szám)

1985-06-08 / 23. szám

FLASHDANCE A sálnál kevés kifejezőbb ruhadarab van. Puhán és melegen körülöleld a nya­kat, vagy majdnem szaba­don lobog, kecsesen repül a szélben. Ha nyakhoz simul, otthonias; ha repdes, fölös­leges, mint a művészet. Egy kedvesen bohém gyári üzemvezető (Nicky) éppúgy viselheti, mint egy gyönyö­rű szemű, igéző mosolyú he­gesztőlány (Alex, azaz Jen­nifer Beals). ■ Adrian Lyne szuperzenés filmjét ez a sálmeleg és sál­szabad hangulat lengi be. Alex, a pittsburgi hegesztő­lány táncművész akar len­ni. Miért is ne? Minden adottsága megvan hozzá. Először is laza, könnyű és selymes, mint egy elsőosz­tályú sál. Másodszor: salját — va­lamint egyéb ruhadarabjait és önmagát — lazán, köny­­­yedén, erőlködés nélkül viseli. Jól hegeszt és szépen táncol, szépen hegeszt és jól táncol. Érzéseinek tükrében — és Adrian Lyne jóvol­tából — a szerelőcsarnok­ban a szikrák isteni szik­raként pattannak a kamera elé. A géptermeket és Alex meghitten sivár lakását ugyanaz a gyöngéd, de ha­tározottan középre érkező fénysugár világítja meg (operatőr: Don Peterman). Pittsburg, az amerikai nagyváros megmámoroso­­dik. Még az ócskavastelepet is sóvárogva nézzük, saj­náljuk, hogy nem vagyunk ott, annyira selymesen csil­lognak a fényár a rozsdás lemezeken, miközben sodró iramú zene szól. Minden a képmező legkö­­zepén történik. A mozdula­tok, az arckifejezések ab­szolút jelentőségteljesek. Felemelő, mert korrekt já­tékszabályok között el­szenvedett vereségek és nagyszerű győzelmek tanúi lehetünk. Nicky, Alex hó­dolója szerényen és hűsége­sen asszisztál. Nincs joga közbeavatkozni, mert min­denkinek a saját erejéből kell érvényesülnie. A túl­zott igyekezet, görcsös erő­feszítés tökéletlen produk­ciókat eredményez (lásd: Alex barátai). Ugyanígy, a játékszabályok megsértése vétek volna a verseny er­kölcsi szépsége ellen. Alex nem mindenáron akar győzni. Az a könnyedséget, kellemetességet sugárzó művészet, aminek a papnő­je lesz, visszahat jelenlegi lényére, magatartására. Alex született balett-táncos, keményen, de harmoniku­san dolgozik. Pittsburg ba­lettváros, ugyanebben az értelemben. Lyne fokozha­­tatlan bájos képsora: egy rendőr balett-táncosi moz­dulatokkal irányítja a for­galmat. Ismét filmvászonra kerül egy csokor rózsa a harmin­cas-negyvenes évek szerel­mi történeteiből, de most már színesben láthatjuk. Ezúttal nem egy nő meg­hódítását jelképezi, hanem azt, hogy egy nő — céltu­datos munkával és tál­könnyed lelki tartással — elérte a célját, érvényesült. Enyhe, kellemes feminiz­mus. Enyhítő, kellemes érzése­ket kelt Alex és barátai társadalmi helyzete is. Ki­sebbségi voltuk — az egyik katolikus, a másik kelet­európai stb. — nem fojto­gatja, hanem díszíti őket. Az analógia kedvéért meg­említem, hogy egy másik, szintén nyolcvanas évek eleji amerikai zenés mű, a Beat Street szereplői is ki­sebbségi szigetről érkeztek. A sajátos metró- és falfes­tő, valamint tánckultúra náluk sem a másféleség bé­lyege, hanem érdekes szín­folt, lehetőség. A break­­táncosok éppoly lazák, könnyedek, mint a „Flash”­­táncos. A művészet egy trambulin, amiről elugorva az ember „eltűnhet” (ahogy Alex mondja), megszaba­dulhat problémáitól. A ki­ugró teljesítmény célja: a gondok fölé emelkedni, az­az belesimulni az átlagba. Alex barátai — a jégtán­­cos-önjelölt Katie és a ko­mikus-önjelölt szakács — nem azért vallanak kudar­cot, mert átlag alatti hely­ről startoltak. Hanem azért, mert nem elég tehetségesek. Nincs erejük az átlagon fe­lüli teljesítményhez. Ez a sorsaik. Amikor Katie né­hány fenékre huppanás után lebotorkál a korcso­lyapályáról, érezzük, hogy minden elveszett. Az apa vigasztaló szavai az emberi együttérzés fokozhatatlan csúcsteljesítményének hat­nak. Szegény, soha többé nem próbálkozhat — súgja oda Alex Nickynek a felleb­­bezhetetlen ítéletet. Az nem derül ki, hogy fanyalgó távolságtartással vagy belső meggyőződés­sel végzi-e Alex félművészi tornagyakorlatait a mulató színpadán, a barátaihoz hasonló közönség előtt. (Mindenesetre, a Flash­­dance delejes zenéje ezekhez a félművészi produkciókhoz kapcsoló­dik.) De az biztos, hogy a nagy művészetről mind Flashdance — A főszereplő: Jennifer Beals FILMKALAUZ A FILMMÚZEUMHOZ különleges tehetség és különös sors jutott osztály­részül Ábrahám Pálnak. Komolyzenésznek indult, aztán évekre eltűnt a tőzs­dei élet dzsungelében. Ope­rettszerzőként Berlinben fényreklámok hirdették a nevét, villája volt a Fasa­­nenstrassén, majd a nácik leparancsolták műveit a színp­adról. Bécs és Buda­pest között kereste a he­lyét. A második világhábo­rú idején New Yorkban bá­rokban, kopott kis lokálok­ban jutott méltatlan mun­kához. Mire ismét rende­ződne az élete, a mindig elegáns, fehér kesztyűben vezénylő komponista idegi­leg összeomlott, teljes szel­lemi sötétségtől váltotta meg a halál 1960-ban. Az Ábrahám-muzsi­ka azonban tovább él. Talán leggyakrabban a Bál a Sa­­voyban dallamai csendül­nek fel. Az új hangzásvilá­got, jazzt hozó operettet 1932 decemberében mutat­ták be Berlinben, 1933 de­cemberében Budapesten, 1934 decemberében pedig Budapesten fejezték be a magyar—német koproduk­cióban készülő filmváltozat felvételeit. Az operett szövegírói, Alfred Grünwald és Fritz Löhner Beda bécsi darab­­gyárosok bizony alig ismer­hettek rá librettójukra. Legfeljebb azzal vigaszta­lódhattak, hogy neves film­emberek végezték az átdol­gozást: Herman Kosterlitz és Cziffra Géza. Kosterlitz Henry Koster néven Ame­rikában vált világhírű ren­dezővé, Cziffra Géza pedig a német filmgyártás hírne­vét öregbíti napjainkig. Mint a kor oly sok magyar filmjét, ezt is Székely Ist­ván rendezte. Az operett revü lehetőségeit igyeke­zett kihasználni, a felvevő­gépet az úgynevezett „da­­ru”-ra helyezte, ami nagy mozgáslehetőséget biztosí­tott, és ebben az időben új­donságnak számított. A szerkezet tervrajzát egye­nesen Korda Sándortól kapta, Eiben Istvánnal, az operatőrrel Londonba re­pültek érte. Persze semmilyen trükk vagy rendezői lelemény nem pótolhatja a színésze­ket, akiknek a műfaj eseté­ben nemcsak egyénisége, hanem muzikalitása, tánc­tudása, énekhangja is dön­tő. A film vezető női fősze­repét Alpár Gitta alakítja. Zeneakadémiát végzett, és 1924-ben az Operaház szer­ződtette. Rövidesen a Ki­rály Színházban vendégsze­repelt, és ez eldöntötte sor­sát. A siker nyomán az ope­rett vált igazi műfajává, Európa számos országában és Amerikában is sikereket aratott dekoratív megjele­nésével, kórara­túr hangjá­nak iskolázottságával, csil­logásával, jó színjátszó ké­pességével. Bársony Rózsi népszerű operett és revü szubrett volt, azzá tette ki­tűnő tánckészsége, kellemes énekhangja, kedves lényét jól érvényesítő színészi kult

Next