Film Színház Muzsika, 1986. január-június (30. évfolyam, 1-26. szám)

1986-01-04 / 1. szám

(Olvastuk a hírt, hogy a Kedves hazug egyik decem­ber eleji előadása félbesza­kadt Mensáros László rosz­­szulléte miatt. Hogyléte fe­lől érdeklődtem, s arról, mi válthatta ki sajnálatos rosz­­szullétét.) — Talán az, hogy a me­legfront miatt már több éj­szakán át nem tudtam alud­ni, s a lelki és fizikai fá­radtság, úgy látszik, aznap este jött ki rajtam. Ilyen időszakban a fiatalabb is több pihenést igényel. Ne­kem viszont dolgoznom kel­lett. A színházat, ki tudja miért, enyhe télben éppúgy fűtik, mint fagyos időben. A színpadon, akár valami katlanban éreztem maga­mat, az oxigénhiánytól any­­nyira kimerültem, levegőt nem kaptam. Egyszercsak szinte beszélni sem tudtam. — Az ilyen kimerültséget egy konkrét előzmény vált­ja ki, vagy vannak en­nek esetleg mélyebb, általáno­sabb okai is, s ha igen, mi­vel vannak összefüggésben? — Legeslegelsősorban a pályámmal. A legkedvezőbb esetben sem mentem volna kiegyensúlyozottan nyug­díjba. Nem ülök elégedetten a babérjaimon. Úgy érzem, semmit sem sikerült igazán megoldanom. De ehhez még jön az is, hogy a helyzet nem a legkedvezőbb. Sőt.. . — Mire gondol? — Nyugdíjas korban az ember visszafelé néz. S a kép, amely összeáll bennem a pályáról, elég szomorú és nem vigasztaló. Ott nem le­het normális színházi élet, ahol a rendezők és az igaz­gatók a színészt nem szere­tik. A pályát persze nem le­het ellentétek nélkül lefut­ni. Az ellentmondások mindnyájunkban benne rej­lenek. Még a bölcs ember is harcokat vív önmagával. A színész pedig nem bölcs­nek született, hanem szen­vedélyekkel megáldott­megvert. Harcok között szü­li meg a szerepeit. Az alko­tás folyamatában nem lehet szépelegni. Pokolra kell menni! Ezt sokan elfelejtik. A színész nem mindig jó magaviseletű (ezért egysze­rűbb gyakran amatőrökkel dolgozni). Nincs olyan szín­házi világ, ahol a színész nem lehet szeszélyes, holott az hozzátartozik a tehetsé­géhez. Ez a pálya indulato­kat kíván! Akinek ez nem tetszik, ne legyen rendező. Lehet múzeumőr. A képek, szobrok nem beszélnek visz­­sza. — Általában rendezőt mégsem látunk szerződés nélkül, s főleg nem színész nélkül. — Ők nem dolgoznak a saját zsebükre. Mi a saját lelkünkre dolgozunk. Őrü­­letesen igyekszünk, s ha nem is vagyunk megfizet­ve, az embert inspirálja a siker. Sokkal több szabad­úszónak kellene lenni. A folyamatos szerződésben­­lét, egy helyen akár hu­szonöt évig, fullasztóan hat. Felőrli az embert, nem sza­bad örökké színésznek len­ni, mert az egész gyári munkává válik. Ha azok a színházigazga­tók és azok a rendezők, akik egymás után hozzák létre a középszerűbbnél középsze­rűbb előadásokat, s ezzel tönkreteszik a színészeket is, a saját zsebükre dolgoz­nának, már nem léteznének ők azonban védett helyzet­ben vannak, a színész meg kiszolgáltatott. Furcsa: a hivatalos szer­vek több megértéssel van­nak a színészek indulatai iránt, mint a közvetlen ve­zetők. Pedig ez utóbbiak igyekeznek illetékes helye­ken minél lehetetlenebbül feltüntetni bennünket, mert félnek attól, hogy leleplező­dik az ő alkalmatlanságuk. Én ebbe belefáradtam, meguntam. Ilyen körülmé­nyek között nem vagyok hajlandó színész lenni. Nem azt mondom, hogy legyenek rám tekintettel. Nem. Szé­pen kiállok a sorból . . . csak azokkal dolgozom, akik tu­domásul veszik, hogy van némi tapasztalatom, érez­nek valamilyenfajta tiszte­letet és megbecsülést irán­tam. Nem legyintenek csak azért, mert egy színház alá­rendelt tagja vagyok. És nem tudok Pesten él­ni. Annyi durvaságot ta­pasztalok, az utcán, az üz­letekben. Temperamentu­mos vagyok magam is, de az ocsmány kocsis modort nem bírom. Annak idején, gye­rekkoromban sokhelyütt a kocsmákban ki volt írva. Aki durva szavakat használ, azt meg kell büntetni. Cso­dálkozom, hogy a magyar állam még nem jött rá, hogy ez volna a legnagyobb be­vétele — milliárdokat ke­resne.­­•­Igenis, vágyom vidékre, ahol csönd van és nyuga­lom. Vidéken még jobban odafigyelnek egymásra az emberek, s elfogadják a ta­pasztaltabb ember vélemé­nyét. Nem hiszik azt, hogy mindent tudnak, mindent jobban tudnak. Rettentően vágyódom valami távoli kis faluba, ahol semmi és sen­ki sem zaklat, mert iszonya­tos, hogy a környezet meny­nyire rombolja az egészsé­gemet. Följelentgetnek a kutyám miatt, holott van több kutya is a házban. Nyilvánvalóan a dolog a személyemnek szól, hogy is­mert ember vagyok. Ez a Salierik országa, ahol nem szeretik, ha valaki nem mindig egy követ fúj a má­sikkal. Nem tartozik cso­portokhoz, klikkekhez. Már úgy rendezem a dol­gaimat, az életemet, hogy helyem legyen valahol messze innen. Minden pa­­nasz nélkül, saját érdekem­ben, önmagammal megbé­kélve, levonva a konzek­venciákat — mert igenis rosszabbodott a dolog —, lassan kilépek az egészből, mert csúnyának, kellemet­lennek és hazugnak érzem. Ebben nem akarok részt venni. Anyám, én nem ilyen lovat akartam ... Nem bírok olyan légkör­ben élni, amelynek csak egy célja van, túlélni, megúszni, egy helyben maradni, soha nem kockáztatni . . . Inkább nem túl jónak lenni, csak nem megbukni. Hatvan­évesen sem bírom. Elvisel­hetetlen. Jálics Kinga EZ A PÁLYA­INDULATOKAT KÍVÁN

Next