Film Színház Muzsika, 1989. január-június (33. évfolyam, 1-25. szám)

1989-04-29 / 17. szám

TÁRSALGÁS__________________________________________________ 20 Kié a Magyar Rádió ? Kié a Magyar Televízió? AGÁRDI PÉTER: Ami a rádió po­litikai nyitottságát illeti: az elmúlt években jó néhányan, politikusok is, a rádió munkatársainak a szemére hányták, hogy a rádiót éppen ideje „visszafoglalni’’. A rádió munkatársai és korábbi vezetői, úgy érzem, min­den tévedésükkel együtt is, korrekt­ségben, igényességben, tisztességben megközelítették azt a határt, ameddig az egypártrendszeres struktúra kere­tei között a közvetlen pártirányítású rádióban el lehetett menni. A törté­nelmi igazságnak tartozom ennek rögzítésével. DOMÁNY ANDRÁS: Csak a saját álláspontomat képviselem mint rádiós újságíró, aki egyébként MSZMP-tag. Én is alapvetően ellenezném akár a csatorna, akár a műsoridő szerinti fel­osztást — ez valóban dilettáns ötlet. Én a közintézmény, köztestület jelleg­nek vagyok a híve. A kormány vagy ne a kormány gyakorolja a felügyele­tet? Szomorúan, sőt felháborodva vettem tudomásul, hogy a saját pár­tom főtitkára a Központi Bizottság egyik nem régi ülésén valami olyasmit mondott a rádióval kapcsolatban, hogy az állami költségvetésből fenntartott intézmény hogy képzeli, hogy ezt meg azt mond a műsorban. Az állami költ­ségvetés nem a kormányé. (A rádió­nak különben egyáltalán nincs is elő­fizetési díja, amióta egyszerűsítették a könyvelési megoldásokat.) Az álla­mi költségvetés nem a kormány pén­ze, amit a kormány adományoz. Ezek az egyszerű dolgok, úgy látszik, még vezető politikusok számára is tisztá­zatlanok. Én is azt tartom a legfon­tosabbnak, hogy profik legyenek a műsorok készítői éppúgy, mint a mű­sorkészítők vezetői. Hogyan történik az irányítás? Furcsa dolog, hogy mi, televíziósok, illetve rádiósok vitatjuk vagy kérdőjelezzük meg a saját veze­tőink választását. Az adott intézmény dolgozói, akár a szakszervezet, akár az újságírószövetség, akár valamilyen dolgozói tanács, akár mindennek va­lamilyen kombinációja szólhasson be­le — ezt helyeselném is. De azért a szélesebb társadalmi, politikai jellegű beleszólást tartanám lényegesnek. Pél­dául, mint az osztrákoknál, kurató­rium formában, ebben — megfelelő arányban — a parlamentben képviselt pártok vesznek részt, továbbá külön­böző társadalmi szervezetek, ifjúsági szervezetek, egyházak, sportszerveze­tek, nyugdíjasok. Én annak a modell­nek vagyok a híve, amit a gazdasági életben a részvénytársaságokban a felügyelő bizottság és az igazgatóság képvisel. Tehát a felügyelő bizottság értékel, jelentést tesz a közgyűlésnek, azok felmenthetik, kirúghatják a ve­zetőket. Amíg a közgyűlés által, a fel­ügyelő bizottság javaslatára megvá­lasztott igazgatóságot le nem váltják, addig az irányít. Tehát nem operatív napi beleszólást jelent a kuratórium munkája sem. Természetesen abban semmiféle hallgatói „szavazást” nem lehet figyelembe venni, hogy rockzene legyen több vagy népdal, hogy Ester­házy Péter vagy Gárdonyi Géza le­gyen. A politikai műsorok tekinteté­ben azonban valóban szükséges bizo­nyos arányokat — nem centizve — be­tartani. Vagyis a társadalomban kép­viselt véleményeket figyelembe kell venni. A nyugati televíziókban, rá­diókban van egy úgynevezett objekti­vitási kötelezettség, amely az ott dol­gozó újságírók magatartására, stílu­sára vonatkozik. Például az osztrák tévénél, az ORF-nél arra hivatkozva, hogy közintézmény, s nem akarnak összeugrani senkivel, nem mondanak semmiről kommentárt. A riporter, a műsorvezető moderátor vagy az inter­júkészítő esetében is elvárják, hogy ne legyen véleménye. Én ezt nem tudnám elképzelni — tizenhét évi rá­diós múlt alapján. SÁNDOR IVÁN: örülök a vitának. Talán kevesebb is lehetne. Mintha nem igazán a mai Magyarországon lennénk, ahol élesebben, gyorsabb megoldásokat követelve merül föl minden kérdés, ahol naponta akár még a végletekkel is szembe kell néz­ni, hogy nem akasztja-e meg a re­formfolyamatokat a diktatúra, és hogy türelemmel nézik-e sorsuk egyre rosz­­szabbra fordulását a milliók. Tudjuk, a reform és az idő elválaszthatatla­nok, mert előállhat egy olyan helyzet, ahol sokak számára „minden reform kevés” már a szűkülő zsákutca miatt­ ugyanakkor ezt a tempót egy épebb társadalom sem bírná ki befelé épít­kezések, szellemi alapozások nélkül. Ebben az alapozásban a milliókat gazdagító gyors, igaz információval, a kor színvonalán álló vitákkal, műso­rokkal mérhetetlen a szerepe és a fe­lelőssége a Rádiónak, a Televíziónak. TAMÁS GÁSPÁR MIKLÓS: Ha a szabad Magyar Rádió és a szabad Ma­gyar Televízió alapelveiből személyi konzekvenciákat kezdünk levonni a mostani időszakban, perceken belül boszorkányvadászat, emberek kirug­­dosása következhet, ami rendkívül undorító hatalmi harcnak lehet a kez­dete. Én ezért volnék hajlamos a sta­tus quónak bizonyos fönntartását el­fogadni. Miért ilyen éles az emberek véleménye a tömegkommunikációról? Amit Agárdi mondott, azt — elnézést — képmutatónak tartom. Mit jelent, hogy a tulajdonos és a felügyelő szerv elválik? Én azt hiszem, hogy a kor­mányzatnak munkáltatói jogai voltak és vannak a Rádió és a Televízió fö­lött. Ha az elmúlt időszakban a párt­nak nem felelt meg a tömegkommu­nikációban valaki, azt kidobhatta, el­hallgattathatta — és ezt csak a mun­káltató teheti meg. Tulajdonos-e a munkáltató vagy sem, az mellékkér­dés. A magyar közönségnek az volt az érzése, hogy a Rádió, a Televízió és az újságok — hazudnak. Ez a felis­merés a forradalmi változásnak min­dig fontos eleme volt — gondoljunk 56-ra. Az, hogy a Magyar Rádió és a Magyar Televízió az utóbbi fél vagy háromnegyed évben változtatott a magatartásán, nem annak köszönhető, hogy a párt megváltoztatta a tömeg-

Next