Film Színház Muzsika, 1990. január-június (34. évfolyam, 1-26. szám)

1990-01-13 / 2. szám

TALÁLKOZÁS 6 .TIZENÖT ÉVE • Bregyán Péterrel a harmonikázó nadrágról • a PILLANAT kereséséről • a közös­ség tündökléséről és bukásáról • a kicsi szigetről Amikor először láttam Bregyán Pétert színpadon — a Csillagok a haj­nali égbolton mikolci előadásában —, akaratlanul azonosítottam a hőssel, akit játszott. Olyannyira hitelesen formálta meg a jó szándékú, tétova, sodródó értelmiségit, hogy tökéletesen meggyőzött önmagáról. Ez Bregyán Péter — gondoltam. Később alig is­mertem rá, amikor a Cseresznyés­­kertben erőszakos, erőteljes, földsza­­gú Lopahinként egészen más vonáso­kat mutatott. Utóbb az egri Pygma­lion láttán már meg sem lepődtem, hogy Bregyánról ezúttal az úriember szobrát lehetne megmintázni, hiszen Pickeringje maga volt a megteste­sült arisztokratizmus és elegancia. Ez mind Bregyán Péter — gondoltam. Átalakulóképességgel rendelkezik, s ez a legritkább és legbecsesebb szí­nésztulajdonságok egyike. * — Ha valaki sosem önmagára, ha­nem mindig a szerepeire hasonlít, ha ennyire szereti magára húzni mások bőrét, akkor bizonyára nem a maga­mutogatás vágya vezette a színészet­hez. — Gyermekkori színházélmények vonzottak erre a pályára. Kiskunfél­egyházán nőttem fel, a kultúrházban, ahol édesanyám gondnokként, édes­apám büfésként dolgozott. Ott is lak­tunk. Ha színészek jöttek fellépni, a konyhánk volt az öltözőjük. Emlék­szem, ahogy tébláboltam Latabár meg Gobbi körül. Aztán mikor elkezdő­dött az előadás, elfoglaltam a helye­met a színházterem hátsó fertályá­ban, egy szekrény tetején, s bámul­tam előre. Valami fényességre emlék­szem, az volt elöl. Nagyon csábított. Iskolás koromban titkoltam ezt a von­zódást, nem voltam szereplős gyerek. Egyszer verset kellett mondanom a november 7-i ünnepségen. Úgy éreztem, mindenki a lábamat fi­gyeli, a remegéstől harmonikázott a nadrágom. Mindenesetre nagy si­kert aratott a szavalat. De azért­­to­vábbra is jobb’ szerettem meg sem szólalni. Nyelvi tagozatos gimnazista lévén olykor mégis fel kellett lépnem különböző jelenetekben, a többiek­kel együtt. A legszívesebben arra em­lékszem, amikor Solohov Emberi sor­sából adtunk elő részleteket oroszul. Én németet­­tanultam, ezért egy né­met tisztet játszottam. Egyetlen sza­va sem volt, csak ült az asztalnál és evett-ivott. — Ha előbb nem, a felvételin csak megszólalt végre . . . — Nem mondhatnám... Teljesen készületlen voltam, ki is rúgtak mindjárt az első rostán. Hazamen­tem, s egy ideig a vágóhídon dolgoz­tam, majd kikerültem a nagymamám­hoz, tanyára. Szerettem az ottani éle­tet. Pirkadatkor keltem, elláttam­­a jószágot, bevittem a tejet, azután az egész nap az enyém volt, készülhet­tem a főiskolára. Az öreg kántorhoz jártam énekelni tanulni, a legelőn pe­dig messzehangzó beszédgyakorlatot intéztem a Virág nevű tehenünkhöz. Kérdezték is az emberek a nagy­anyámtól: nem bolond a maga uno­kája? Nem, csak még fiatal szegény —­­mondta. — Mit tett volna, ha a második fel­vételi sem sikerül? — A­­második próbálkozással egy­idejűleg jelentkeztem teológiára is. A váci püspök úrral való beszélgetés — mely­­a felvételinek felelt meg —, éppen egybeesett a harmadik rostá­val. S akkor már úgy éreztem, ne­kem inkább a Vas utcában a helyem. Igaz, nagyon járatlan voltam a szín­ház dolgaiban, s nem ismertem sen­kit. Például ha Marton-osztályról hal­lottam, azt gondoltam, Marton Fri­gyes növendékeiről van szó. Ádám Ottót, az osztályvezető tanárunkat se láttam soha még, ezért mikor Szir­tes Tamás kezdett helyette órákat tartani szeptemberben, én hónapokig váltig állítottam, hogy ő Ádám Ottó. — Azért előbb-utóbb nyílván min­denkiről kiderült, hogy kicsoda. Bre­gyán Péterről mikor? — Elég későn. Sokáig bizonytalan, szorongós, gátlásos voltam. Harmad­évben A vihar kapujában című vizs­­gaelőadásban a férjet játszottam, s akkor éreztem először igazolva azt a bizalmat, amit Várkonyi Zoltán és Nádasdy Kálmán tanúsított irántam. Ugyanis ők tartottak bent a főisko­lán. Még negyedikben is gond volt velem: mindig úgy festettem, hogy nem készülök el időre a szereppel. Mert amíg a fejemben nem állt ké­szen a figura, addig semmi nem lát­szott belőle a színpadon, a próbákon. Ez pedig antikollegiális: nehezíti és gátolja­­a­­többiek munkáját. Le is Fotó: Kádár Kata

Next