Filmvilág, 1968 (11. évfolyam, 1-24. szám)

1968-01-01 / 1. szám

A FILMKÉP RANG?A Beszélgetés Sára Sándorral Vannak írások, amelyek olyan ha­tározott stílusjegyeket hordoznak, hogy nincs is szükség hosszasabb ta­lálgatásra, két-három mondat után nyomban felismerjük, ki az írójuk. Vannak festmények, amelyeken a formák és a színvilág jellegzetessé­ge, az ecsetkezelés technikája rög­tön árulkodik a festő kilétéről és vannak filmképek is, ahol a kompo­zíció, a mozgás megszervezésének belső egyensúly törvényei egyértel­műen magukon viselik alkotójuk ke­ze nyomát. Sára Sándor fényképei ilyenek. Látásmódja szuverén vilá­got tükröz, s ez néhol még az egyes képeken belül is szétfeszíteni látszik az operatőri kifejezési eszközök ha­tárait. Operatőri munkája mellett nagyon hamar megpróbálkozott a rendezéssel is. Cigányok című emlé­kezetes dokumentumfilmje, Virágát a napnak, Egyedül, s most ebben az évben Vízkereszt című rövidfilmje jelzik önállóságra való törekvésének állomásait. 1967 ősze kétszeresen is jelentős dátum pályafutásában: a pécsi játékfilm­szemlén a Tízezer napban és az Apában nyújtott kivá­ló munkájáért a legjobb operatőr dí­jával tüntették ki, s októberben el­kezdte forgatni első egész estét be­töltő játékfilmjét, melynek írója, rendezője és operatőrje egyszemély­­ben. A Feldobott kő forgatása már befejezéséhez közeledik. A szerzői filmek rendezői, akik mint köztu­dott, éppoly magától értetődő mun­kaeszközül használják a felvevőgé­pet, mint az írók a töltőtollat, tu­lajdonképpen csak tollba mondják az operatőrnek elképzelésüket. Sára most az abszolút szerzői filmet va­lósítja meg: nem csak fogalmaz, de maga is rögzíti a filmszalagra mon­danivalóját. Először a legkézenfekvőbb kérdést tesszük fel. — Egy játékfilm felvételeinél, ahol a színészvezetés legalább olyan lényeges része az alkotói folyamat­nak, mint a képek hangulatának, kompozíciójának eltalálása, hogyan lehet egyszemélyben megfelelni a rendezői és operatőri kettős feladat­nak? — Könnyebben, mint ahogyan az ember első pillanatban gondolná. Filmem alapvetően a képekre épül, s így a képek megszervezése hetven­nyolcvan százalékban a jelenetek megformálását is jelenti egyben. A színészvezetés problémái nem állí­tottak különösebb nehézség elé, minthogy magam írtam a forgató­­könyvet, a figurákat és a helyzete­ket kívülről-belülről ismertem, s ezeket az ismereteimet csak át kel­lett adnom a színészeknek. A na­gyobb komplexumok előtt alapos próbákat tartottunk, melyek során nem a kötött játékot, inkább a ma­gatartást rögzítettük le. Főiskolai tanárom, Illés György mondta, az operatőri mesterség igazi birtoklása azzal kezdődik, hogy már nem kell görcsösen ügyelnünk a világításra, gépmozgásra, kompozícióra, hanem a felvevőgépen keresztül a színészek játékát is figyelni tudjuk. A modern filmkészítés technikai adottságainak közepette, amikor a bonyolult gép­mozgások, a vario glaucar alkalma­zásával a felvétel közben végezhet­jük a belső vágásokat, egyazon beál­lításon belül közeli és távoli képe­ket váltogatva, az objektíven keresz­tül nézve talán még pontosabban követhető a színészi játék, mint sza­bad szemmel. Munkámban az volt a legfárasztóbb, hogy mindenről egy­magamban kellett döntenem. Általá­ban a rendező és az operatőr a két­­három lehetséges megoldás közül közösen választják ki a legmegfele­lőbbet. Nekem egyedül kellett meg­­küzdenem a problémákkal és azon­­nyomban határoznom. — Nem gondolt arra, hogy ope­ratőrt vagy legalább kameramant vegyen maga mellé? — Gondoltam, de mint mondtam, filmemet eleve képekben képzeltem !

Next