Filmvilág, 1971 (14. évfolyam, 1-24. szám)

1971-01-01 / 1. szám

közönség táplálékául szánt storykat és látványosságokat, láthattuk gör­betükörben a filmcsinálói konjunk­­túra-szimatolgatást és a hirtelen po­litikai elgyávulásokat, és megtörtént a próbálkozás a cifraszűrös-tulipán­­tos giccs filmi kigúnyolására is; a Gyula vitéz télen-nyáron minderről együttesen szól. Valóságos reflexió­kat örökít meg a maga témaköréből, gondolatokat kelt az alkotói és mű­­élvezői gondolattalanság „szféráiból”, elítélő pillantással fordul a nemzeti történelmet mindig más lap­járás sze­rint értékelő szemléletről, és így to­vább. Ilyenkor indokolt azt mondani: ke­vesebb több lett volna. De inkább ta­lán a mozgásteret kevéselném, ami­ben ez az óriási mutatvány, gyakor­latilag a vérszerződéstől napjainkig lejátszódik. Az alkotók komédiáju­kat a lumpenelemek és az álművé­szet körében játszatják, de így az ál­romantika imádatát, a naciona­lista fenegyerekeskedést csakis a nagyon szűken értelmezett forrásvidékén mutatják be. Gyu­la vitéz „civiléletének” színterére túl sok figyelmet fordítanak, ez a szükségesnél konvencionálisabbá te­szi a játékot. Ha ebből a mederből még merészebben kiszabadultak volna, abba az irányba, melyet a rajzfilmszerű főcím ígér f kitűnő in­dítás), a történelmi leckékkel való visszaélések következetes végigpász­­t­ázása felé, most egy még sikerültebb vígjáték pezsgését éreznénk tag­jainkban. Semmi esetre sem úgy áll a dolog, hogy csak a lumpenvilágban tartja erősen hadállásait ez a leszűkült perspektívájú hímél­­ nacionalizmus, amelyet Gyula vitéz testesít meg. Az bizony hódít még például az ér­telmiség körében is, amelyet nem képviselhet egymaga teljesjogúan a kocsmázó asztaltársasághoz tartozó, szemmel láthatólag deklasszált pro­fesszor. A legjelesebbnek a cinéma vérité­­szerű részleteket találom: az elején a szereplőkeresést, a végefelé a stú­dióvitát, amely az illúzióit elpusztí­tani nem engedő közvéleményt szó­laltatja meg. Bizonyos fokú „eltérí­tést” érzek az olyan poénsorozatok­ban, amelyek például a fődramaturg (vagy micsoda?) családi dekoncent­rálságát dokumentálják; már azt sem képes a nagy izgalmaik közepette le­reagálni, hogy gimnazista lánya, ár­tatlansága elvesztésének nyomvona­lát követve, egy kétes kinézésű ifjú­hoz férjhez ment. Ilyen betétnek hat a Tudósklub vitája is, ehhez hasonló önparódiák hatását már a könyökün­kön érzékeljük. Az efféle egyenetlenségek ellenére kerekded komédiát látunk. A kar­riertörténet ötletesen, sok jó gag­gel tarkítva halad az útján, attól kezdve, ahogyan a vagány sörkihordó telje­sen szenvtelenül belekerül mint új­sütetű Gyula vitéz a sztárrá emelke­dés, majd pedig a valóságos nemzeti hőssé válás feltartózhatatlan gépeze­tébe. Koncz Gábor, a „hat húszassal jött”, botcsinálta pesti amorózó ízes vonásait kedves farmmal eleveníti meg, s a műfajparódia színeit is egyéni, hatásosan visszafogott humo­rával csillogtatja. Igazi vígjátéki jel­lemet alakít, Őze Lajos a rendező figuráját éles megfigyelésekre valló gúnnyal személyesíti meg, s igen ere­deti a „samesz” szerepében Vere­­bély Iván, Kállai Ferenc, a gondok­ban lévő dramaturg-főnök alakjában ezúttal is jó, de mintha már kezde­nék karakterteremtő­­képességét a filmgyárban túlságosan egysíkú meg­közelítéssel elhasználni. Almási Éva, Suka Sándor, Egri István, Molnár Tibor, Madaras József, Gyenge Ár­pád, Szirtes Ádám nevét jegyezném még ide a siker érdekében mozgósí­tott színészgárdából. Herczenik Miklóst nem is tudom miért dicsértem előbb, a film alap­ját adó novelláért, vagy a humorteli operatőri munkájáért. Polgár András forgatókönyve is az adott műfaj di­cséretes példája. Vukán György ze­néje szintén „vitézül” festi alá a mu­latságot. Végére hagytam a rendezőt, Bács­kai Lauró Istvánt, hogy örvendetes meglepetést keltő munkáját ezzel is kiemeljem. Már első önálló produk­ciója, a Hamis Izabella is megmu­tatta, hogy hatásismeretről tanús­kodó rendezői elképzeléseit jól is ké­pes megvalósítani. Most ennél jóval többet árul el. Eleven játékosságot, remek ritmust, és még több remény­re jogosító tehetséget. SAS GYÖRGY

Next