Filmvilág, 1973 (16. évfolyam, 1-24. szám)

1973-04-15 / 8. szám

ő is elpusztulna — óha­tatlanul mai dolgokat lát, legalábbis érez. A tábornok mellett, a csö­könyösen ostoba Swin­don őrnagy figuráját, Zenthe Ferenc formálja meg kitűnően. Tetszett ez a tévé­játék, és még külön az is, hogy — bár Kézdi Lóránt szcenikai terei tán ötletesebbek is le­hettek volna — a ren­dező rájött: ebben az esetben (a már emlege­tett hagyományos szer­kesztésmód és más okok miatt), kevesebb —vagy legalábbis kevésbé lát­ványos — mozgás töb­bet adhat, mint egy mozgóképesebb megol­dás. Az előadás sokkal több volt „fényképezett színház”-nál, de a játék megőrizte intim, a sze­replők mondataira és arcvonásaira figyelő­­figyeltető jellegét. Ezért tudott a „filmszerű” tévéjátékokban általá­ban elsikkadó Sulyok Mária — Dudgeonné asszony tulajdonképpen szűkre szabott szerepé­ben — olyan szuggesz­­tív lenni, mintha csak színpadról szólna hoz­zánk. Lőte Attila is jó volt Andersonként — kivéve az utolsó jelenet­ben, amikor éreztetni kellett volna, milyen örömmel szabadult meg a papi kabáttól. Piros Ildikó — mint a megtes­tesült ördög iránt von­zódó, angyallelkű An­­dersonné — elég keve­set mutatott be ebből az asszonyból. Egy ki­csit több humor nem ártott volna. Kitűnő vil­lanás volt viszont a re­mek karakterizálóké­­pességű Márton András Kristóf, a „jófiú” sze­repében. ANTAL GÁBOR A kis-műsorok dicsőrete „Ez A valami Verdi” mondja a taxisofőr a Margit-híd előtt keletkezett dugóban álldogálva kocsijával s benne velem. Nem dudál értelmetlenül, hanem figyeli a „Tíz perc muzsikát”. Ebből tudom, hogy rövidesen fél egy lesz, és el fogok késni. De én sem n­yug­alan ködöm. Valóban Verdi. (Különben sejtettem.) A sofőrnek a sikerélmény szárnyakat ad: két kocsit is megelőz szabálytalanul. Ez­zel a tíz perc muzsikával, a rádió jóvoltából — házi­asszonyok, nagymamák, diákok, nyugdíjasok, takarító­nők (akik erre az időre abbahagyják a porszívózást) — olyan zenei jártasságra tesznek szert, mely már-már felülmúlja az ebben az időben munkájukat ellátó zene­tanárok ismereteit. A tanulékony tévé sok tapasztalatot átvesz a bölcs, meglettkorú rádiótól. Újabban azt is, hogy a hetekre, hónapokra elnyúló filmsorozatok, to­vábbá a monstre tévéversengések mellett, szükség van koncentrált, kiélezett húszperces műsortípusokra is — melyeket hol meghallgatunk, hol nem hallgatunk meg. Tehát nem szabják meg életrendünket, nem ültetnek le órákra a képernyő elé, meghagyják szabadságunkat — anélkül hogy lázadnunk kellene a televízió ellen, mely agyonszeret bennünket, örömmel láttuk, hogy szaporod­nak az ilyen elektromos töltésű kisműsorok. (Játék a betűkkel: Egri János műsora. Továbbá a most Induló Chryx-kraksz.) Mindkettő új minőségre törekszik műfa­jában. Az előbbi — szemben a Szójáték-klubbal, mely nagyszerű zsűrijével és fenomén játékosaival inkább ámulatra késztetett, mint együttgondolkodásra — a könnyen megfejthető matematikai egyenletek örömével tölti el a nézőt. Sokféle szellemi energiát mozgósít, s nemcsak azzal, hogy krimiszerű kombinációkra kész­tet, hanem azzal is, hogy szüntelenül a megfejthetőség reményét vagy legalábbis illúzióját tartja ébren a né­zőben, s ezzel természetesen a nézőt is ébren tartja. Azt pedig, hogy a tudás önmagában nem boldogít, s hogy Illő jutalmazásához szerencse is kell, a nézők any­­nyira megszokták a televízión kívüli életben, hogy most, mint egy-egy játékos „természetes sorsát" veszik tudo­másul. Hiszen az is öröm, hogy a tudás megjutalmazá­­sához csak szerencse kell, s nem protekció ... látszatra egészen más jellegű szórakozás a — szintén csak kép­ernyőn elképzelhető — Chryx-kraksz. Olyan villámtréfák sorozata, melyekben legtehetségesebb karikaturistáink, rajzolóink ötletei testesednek történetvillanásokká. Rokonsága az előbbi műsorral, hogy nagyon kell fi­gyelnünk (húsz percig ez könnyen megy) s csak némi gondolkodás árán jutunk el a nevetésig. Vagy a nevetés­ben feloldódott Igazságig. Már az első adás sokat meg­sejtetett lehetőségeiből. Ha következetesek maradnak el­képzelésükhöz, egy igen szeretetreméltó s kifogyhatat­lan tematikájú tévés szórakozást teremthetnek meg. Fel­fedezésük pedig az, hogy egy rali­­ nem lehet hosz­­szadalmas. (Mint a mai kabarétréfák túlnyomó része.) Ezért­ nem csak rajzolók ötleteiből indíthatnak , ha­nem megkísérelhetnék a mérhetetlen számú, jó minő­ségű, de éppen terjedelmességük miatt mára már el­avult kabarétréfák, rajzolók által való újraelképzelteté­­sét. Ma gyorsabban gondolkodunk, mint akár egy-két évtizede is. A kabarétréfa halála, ha a szereplők még körülményesen készítgetik elő a csattanót — amit a néző már régen tud. Kikövetkeztet. A poénnak meg kell előz­nie a néző képzeletét — ez a „modern” nevetés titka. A tévé is, a kabaré is felfrissülhet tőle. HÁMOS GYÖRGY

Next