Filmvilág, 1978 (21. évfolyam, 1-24. szám)

1978-05-15 / 10. szám

lelkiismeretű és fontos figyelmezte­tés ment veszendőbe azon a bonyo­dalmas úton, amely a novellából el­­kanyargott a tévéfilm felé. Ki az oka a veszteségnek, rendező-e vagy dra­maturg, a több millió magamfajta, televíziónéző előtt most már végleg rejtve marad, hiszen az út a novel­lától a filmig, mondom, bonyodal­mas és kanyargó és követhetetlen, meg aztán igazság szerint a követése nem is a néző dolga. Nem rá tarto­zik. A nézőre csak az tartozik, amit lát. Még azt is megkockáztatom, az sem tartozik rá, milyen volt maga az írás, elvégre a képernyő előtt a né­ző éppen nem olvasó, mert épp ez a metamorfózisa teszi nézővé. Mint né­zőnek pedig összesen két teendője van: nézni a filmet, és megbízni a film készítőiben, hogy amit mutat­nak neki, hogy amit lát, ugyanaz, mint amiből a film készült az írás­tól a kér­t vezető, bonyolult, de az Írástól mégsem messzire elkanyaro­dó úton. A nézőnek bíznia kell ab­ban, hogy amit lát, olyannyira ugyanaz, mint az írás, mint volt az író novellája, hogy a látvány egy ki­csivel még ugyanazabb, még élesebb, még érthetőbb, mint amilyen papí­ron, könyvben vagy folyóiratban, ki­nyomtatva olvasható. Hiszen ezért az ugyanazabbért készült látnivaló az olvasnivalóból. Ez a célja, ez volna a célja az erőfeszítésnek, amely novel­lát filmre visz. Ha már igaz, márpe­dig igaz, a terentiusi megfigyelés, hogy, ha többen csinálják ugyanazt, már nem ugyanaz, legalább úgy le­gyen ne ugyanaz, hogy egy kicsivel, némi többlettel ugyanazabb. A Muslicák a liftben, a filmkészí­tők kezén azonban nemhogy nem ugyanaz, mint az író novellája, ha­nem egyenesen más. Ami az írásban eszes megfigyelés volt, és fontos tár­sadalmi intés és figyelmeztetés, a filmen eléletlenedett. Valóságban félálom-látássá mosódott, élménysze­rűből emlékszerűvé haloványodott, a jelenből visszahátrált a múlt felé, s ha jól láttam, ha jól értettem, még némi nosztalgiák árnyéka is kísérte az írói gondolat kemény világítását. Mondom, ha jól értettem a film lát­ványait, mert az imént a néző teen­dői közül kifelejtettem a harmadik teendőjét, az előbbi kettőnél egy cseppet sem elhanyagolhatóbbal: a néző teendője, hogy tévedhetetlenül meg is értse, amit lát. Ebben a teendőjében a film nem segítette a nézőt, inkább gátolta ben­ne, ha jól néztem, és bizony nehezen értettem azt, amit láttam. Annak el­lenére, hogy a rendező tévedhetetle­nül jó szemmel választotta ki a film szereplőit, a remek valóságérzékkel játszó Máthé Erzsit, a stílustartáson túl, pompásan jellemezni is tudó Lá­zár Máriát, egy társadalmi típus er­kölcsi eltorzulását korántsem köny­­nyű karikatúrában, hanem veszedel­­mességében ábrázoló Kállai Ilonát és Bánffy Györgyöt, az epizódf­igurák­­ban is jelentékenyet mondó Apor Noémit, Iglódi Istvánt és a többieket. A színészek játéka elmondta volna a­z író világos gondolatait, ha a film egészét a forgatókönyv és a rendező játékai nem teszik homálylóvá. MÁTRAI-BETEGH BÉLA f Blódi István és Máthé Erzsi (Jávor Ist­ván felvételei)

Next