Filmvilág, 1978 (21. évfolyam, 1-24. szám)

1978-12-15 / 24. szám

kodó golyók is inkább kalandfilmes elemek, nem illenek ahhoz az egyszerű halálhoz, amit Déry leír. Egyáltalán: minden harsányabb, színesebb egy kicsit (a novella világa egyértel­műen fekete-fehér), mint az eredeti, halk­­szavú elbeszélésben. Lé­nyegesebb eltérés, hogy Makknál az öregember is meghal, s ettől a film „másról szól.” Így ter­mészetesen kimaradt a vajúdó kutya zárójele­nete, a helyette felol­vasott részlet a Niki cí­mű elbeszélésből a film elején nem pontosan ugyanazt a feladatot tölti be. (Eképpen a té­véváltozat kettős halál­lal indul — később lát­juk is az öreg Tímár holttestét —, és ugyan­így zárul: túl „sok” a halál, s az egész együtt furcsa módon mégis „megnyugtatóbb”, mint a novella nyitva ha­gyott, „csehovi” befeje­zése.) Ennyi negatívum után úgy tetszik, mintha si­kerületlen film volna a Philemon és Baucis. Pe­dig nem az. Makk erős tehetséggel idézi föl az atmoszférát (vajon az Egmont-nyitány mit je­lent ebben a filmben a harminc éven aluliak­nak, akik nem hallották annyiszor a rádióból 1956 októberében?). Bulla Elma és Páger Antal játéka meghatóan egyszerű, a rendező megrendítően mutatja be két ártatlan öreg ha­lálát, akiket eltévedt golyók öltek meg. Szép film a Makk Károlyé. De a Déry-novella töké­letes remekmű. KOLTAI TAMÁS Oly sok, különböző jellegű és színvonalú té­vévetélkedő után a kép­ernyőn most újabb já­tékos színfolt jelent meg: a Ti és Mi kereté­ben a két nem képvise­lői mérhetik össze tu­dásukat, ügyességüket, s — mert a játékhoz ez is hozzátartozik — he­lyenként szerencséjüket is. Nem lehet tudni, mi­lyen külső — közön­ség, — és belső műsor­szerkesztési igények hívták életre az új ve­télkedőt a már meglevő öt másik (Röpülj páva, Malom, Játék a betűk­kel, Lehet egy kérdéssel több?, Most mutasd meg!) mellé. Minden­esetre: a vetélkedő, a játék — mint műfaj — a műsorszerkezet részé­vé, televíziós jelenséggé vált. Azt hiszem, nem igé­nyel külön bizonyítást, hogy a játék — mint je­lenség — csaknem egy­idős magával az ember­rel. A játék külső je­gyei, tartalma, szabály­­rendszere, bonyolítási formája felér egy társa­dalmi vagy korrajzzal. Egy valami azonban — elvonatkoztatva most a fogalmat kortól és társadalomtól — mindig közös vonása volt, s marad minden játéknak, vetélkedőnek;­­ az egyik alapvető emberi tulaj­donságra, a győzni­, nyerni vágyásra épül, ennek ad keretet, lehe­tőséget és teret. A győz­ni akarás velejárója: a nyilvánosság igénye. A „homo ludens” so­ha nem önmagát akarja meggyőzni ügyességéről, tudásáról, vagy egyéb erényeiről. (Ezekről többnyire meg van győ­ződve.) Mindig valakivel szemben akar győzni, s ami talán még ennél is fontosabb, valakik előtt. A nyilvánosság előtt elért siker lehetősége a vetélkedők egyik fő vonzereje. „A játék .. . társadalmi értelemben felruházza az embereket bizonyos szerzett tulaj­donságokkal, amelyek fiktív célhoz kapcsolód­nak ugyan, de a társa­dalmi közegben, mint társadalmilag értékes tulajdonságok jelennek meg, nemegyszer na­gyobb elismerést szerez­ve, mint a valóságos célhoz (a munkafolya­mathoz, tartalmas tár­sadalmi feladatokhoz) kapcsolódó erények” — írja Hermann István, Televízió, esztétika, kul­túra című könyvében. Hozzátenném az idé­zethez: Ha valóban jó, közérdeklődést kiváltó játékról, vetélkedésről van szó. Mert sajnos, nem mindegyik az. Itt van például a Malom című utazási vetélkedő. A játék bonyolítása egy zártkörű, speciális tan­folyam magánvizsgájá­­ra emlékeztet. A zárt struktúra kirekeszti a nézőt az azonosulás, az együttszurkolás, a külső részvétel lehetőségéből. Nem vitás, a játékveze­tő alaposan felkészült, a kérdések gondosan ki­választottak, a szabá­lyok egyszerűek, világo­sak. A Malom jó vetél- Játékok és vetélkedők

Next