Filmvilág, 1992 (35. évfolyam, 1-12. szám)
1992-08-01 / 8. szám
kel indultak pályájukon, e munkák jelentős része szituációs film volt, s szembetalálkozva egy-egy történelmi eseménnyel határozták el annak feldolgozását is. G. GY.: Ráadásul ezekből a történetekből fény derül arra a kollektív agymosásra, amit az elmúlt évtizedek végeztek az emberek lelkében, tudatában. Ezeket az életanyagokat egyszerűen muszáj feldolgozni. Ismereteim szerint a Nobel-díjak sem úgy születtek, hogy valaki lázasan keresett egy sosemvolt megoldást, hanem úgy, hogy munkája közben egyszercsak elkezdte valami ellenállhatatlanul vonzani, mint az örvény... Most például azért mentünk Demszky Gáborhoz, hogy egy történeti anyagról beszélgessünk, és végül egész más irányban is elindultak a gondolataink. Ugyanis ő szociológusként dolgozott azokban a felső-tiszavidéki falvakban, amelyekből annak idején a visszavonuló Vörös Hadsereg elhurcolta a férfiakat, és — meg sem várva a nemzetközi döntést, abban a reményben, hogy a területet úgyis hozzájuk csatolják — még a szovjet típusú közigazgatást is bevezették. Egészen addig, míg Tollas Tibor — akiről most portrét készítünk —, a Nemzetőr főszerkesztője, egykor ott szolgáló katonatisztként fel nem figyelt erre, és fel nem hívta a koalíciós kormány figyelmét is az ott zajló dolgokra. Ezért a tettéért zárták a fordulat után börtönbe, ahol kézzel másolt szamizdatot szerkesztett költőtársaival. Miközben ezekről a dolgokról beszélgettünk, ott helyben megszületett bennünk a szándék, hogy filmet készítsünk a magyar szamizdatos irodalom históriájáról. Nem tudjuk, hogy egyáltalán hány szálú ez a történet, hogy a felszíni folyamatok mögött tényleg mindig húzódott-e egy mélyáramlat, de majd megtudjuk. Nálunk a filmkészítés nagyjából egybeesik a megismerés folyamatával, elég régóta. Ez a hitelesség fedezete. G. J.: így jártunk az erdélyi Széken forgatott anyagainkkal is. Az ott felvett normál 8 milliméteres filmekkel (van-e, ki e formátumot még ismeri?) kezdtük el Gulyás Gyula—Gulyás János: Berczelles Rezső (munkacím), 1992; Erdélyi naiv művészek (sorozat), 1991—92 40