Filmvilág, 1992 (35. évfolyam, 1-12. szám)

1992-08-01 / 8. szám

kel indultak pályájukon, e munkák je­lentős része szituációs film volt, s szem­betalálkozva egy-egy történelmi ese­ménnyel határozták el annak feldolgo­zását is. G. GY.: Ráadásul ezekből a törté­netekből fény derül arra a kollektív agy­mosásra, amit az elmúlt évtizedek vé­geztek az emberek lelkében, tudatában. Ezeket az életanyagokat egyszerűen muszáj feldolgozni. Ismereteim szerint a Nobel-díjak sem úgy születtek, hogy va­laki lázasan keresett egy sosemvolt meg­oldást, hanem úgy, hogy munkája köz­ben egyszercsak elkezdte valami elle­nállhatatlanul vonzani, mint az örvény... Most például azért mentünk Demszky Gáborhoz, hogy egy történeti anyagról beszélgessünk, és végül egész más irány­ban is elindultak a gondolataink. Ugyanis ő szociológusként dolgozott azokban a felső-tiszavidéki falvakban, amelyekből annak idején a visszavonuló Vörös Hadsereg elhurcolta a férfiakat, és — meg sem várva a nemzetközi dön­tést, abban a reményben, hogy a terüle­tet úgyis hozzájuk csatolják — még a szovjet típusú közigazgatást is bevezet­ték. Egészen addig, míg Tollas Tibor — akiről most portrét készítünk —, a Nem­zetőr főszerkesztője, egykor ott szolgáló katonatisztként fel nem figyelt erre, és fel nem hívta a koalíciós kormány figyel­mét is az ott zajló dolgokra. Ezért a tetté­ért zárták a fordulat után börtönbe, ahol kézzel másolt szamizdatot szerkesztett költőtársaival. Miközben ezekről a dol­gokról beszélgettünk, ott helyben meg­született bennünk a szándék, hogy filmet készítsünk a magyar szamizdatos iroda­lom históriájáról. Nem tudjuk, hogy egyáltalán hány szálú ez a történet, hogy a felszíni folyamatok mögött tényleg mindig húzódott-e egy mélyáramlat, de majd megtudjuk. Nálunk a filmkészítés nagyjából egybeesik a megismerés fo­lyamatával, elég régóta. Ez a hitelesség fedezete. G. J.: így jártunk az erdélyi Széken forgatott anyagainkkal is. Az ott felvett normál 8 milliméteres filmekkel (van-e, ki e formátumot még ismeri?) kezdtük el Gulyás Gyula—Gulyás János: Berczelles Rezső (munkacím), 1992; Erdélyi naiv művészek (sorozat), 1991—92 40

Next