Filológiai Közlöny – XVII. évfolyam – 1971.

1–2. szám - Közlemények - Koltay-Kastner Jenő: A legújabb Vico-kutatás útjai születésének harmadik centenáriumán (1968)

alapult a nyelv vizsgálata az antikvitástól a maga idejéig. Felfedezte a költői működést, mely­nek igen jelentős és primer szerepe van a nyelv létrejöttében és fenomenológiai elsőbbsége miatt fejlődési időrendben első helyre állítandó."56 * Az Accademia dei Lincei ünnepi Vico-ankétjának befejező előadásai a vicói Új tudomány eredetiségének kifejtésével annak okait keresik, hogy miért kellett. Vico születésének három­­századik évfordulójára várni tanítása teljes értékének felfedezésére. Giorgio Tagliacozzo ennek magyarázatát abban látja, hogy Vico halála óta világszerte most alakult csak ki olyan művelő­dési légkör, mely megértette, hogy Vico „nem a felidézendő múlté, hanem a tanulmányozandó jelené és az előkészítendő jövőé".57 Othmar Anderle salzburgi professzor ugyanott 58 minden elődjénél világosabban hatá­rozza meg, miben áll a vicói Új tudomány összhangja a mai művelődési klímával. Fő újsága — mondja —, hogy egy olyan korban, mikor a „nemzetekben való gondolkodás volt a történeti gondolkodás gerince, a kultúrák kategóriájának új értelmezését adta: „Das Denken in Kultu­ren". Megértette, hogy a „modern világ" nem valami önmagában álló, elszigetelt egyedülvaló­ság, hanem ugyanolyan jelenség, mint az egyiptomi, indiai, kelet-ázsiai, antik görög és római műveltség volt, és megteremtette a kultúrák morfológiáját, összehasonlító tudományát. Voltaire előtt tudatosan szakított a történetnek politikai történetként való felfogásával, és olyan kultúrtörténet hirdetőjévé lett, mely a társadalom minden­ megnyilvánulási formájának (nyelv, költészet, vallás, jog stb.) kutatását magában foglalja. Ezt kiegészíthetjük P. Piovani ama vélekedésével, hogy a jövő tőle a humanista tudományok szintézisére meríthetne ihletet: „Le scienze um­ane m­nsch­ebbero definitivamente a fon­dare la loro autonomia, se sapessero risalire alla Scienza Nuova come a loro caratteristica fondazione."59 J. Chaix-Ruy ennek vicói módját is igyekszik meghatározni: „Fhistorisme est la prise de conscience de la relativité de nos apparitions".60 * Vico születésének háromszáz éves évfordulója előkészületei és utóhangja, a crocei idea­lizmustól való végleges elszakadással olyan módszerbeli változást teremtett, melynek fő jellem­vonásai: Vico gondolatának dinamikus fejlődésében és a maga egészében, legapróbb részletekig menő vizsgálata; annak belehelyezése az egykorú Nápoly politikai és művelődési környezetébe, valamint az európai filozófia és kulturális áramlatok váltakozó folyásába. Az eddigi kutatás sok igen fontos új eredmény mellett felmérte az eddigi mulasztásokat, tévutakat, hiányokat, és a marxizmus által döntően követelt történeti módszert juttatta diadalra. Werner Stark, V. szociológiája; Edmund Leach, Vico és lévi­ Stauss az emberis­g eredet­ről; H. Stuart Hughes, V. a mai társadalomelm­let­e­s társadalomtörténet tükrében; Elio Gianturco, V. fontos szerepe a jogi gondolkodás törénetében; Giorgio Tagliacozzo, Gazdasági vichizmus: Vico, Galiani, Croce, a gazdasági liberalizmus. 56 A nyelvkérdésről a centenárium alkalmával 1. még L. Rosiello: Le teorie linguistiche di Vico e Condillac. Forum Ita­licum, 386 393. Valerio Verra: Del linguaggio e senso della storia in Gb. Vico e J. G. Herder. Quaderni Contemporanei 185 — 204. 57 Bővebben kifejtette az általa szervezett baltimori Vico-szimpozion záróelőadásában (The John Hopkins press, 1969). Ezt a 636 oldalas kötetet csak nagy késéssel sikerült megkapnom. A benne foglalt tanulmányok a következők: I. Összehasonl­­ó történeti tanulmányok: Enrico De Mas, Vico négy szerzője; Glauco Cambon, V. és Dante; Sentino Caramella, Vico, Tacitus és a Ragion di Stato; Ernesto Grassi, Kritikai vagy topikus filozófia; Girolamo Cotroneo, A Scienza Nuova reneszánsz forrásai, Jean Bodin "Methodus"-a; Dario Fauci, V. és Grotius; Yvon Belaval, V. és az Anticartesianismus; Georges A. Wells, V. és Herder; Pietro Piovani, V. Hegel nélkül; Elisabeth Sewell, Bacon, Vico és a költői módszer; Eugène Kamenka, V. és a Marxizmus. II. Vico hatása a nyugati gondolkodásra és irodalmakra Enrico De Mas, V. és az olasz gondolkodás; Alain Pons, V. és a francia gondolkodás; Ramon Cenal, V. és a XIX. sz.-i spanyol gondolat; George L. Kline, V. is a forradalom előtti Oroszország; René Wellek, V. XIX. sz.-i hatása Angliában és Skóciában; George Walley, Coleridge és V.; A. Walton Litz, V. és Joyce. III. Vico és a mai szociális és humanista gondolkodás David Ridney, V. és a Mítosz új tudománya; Tullio de Mauro, Vico, a retorikától a nyelvészeti hisztorizmusig; IV. Vico és a modern filozófia, pedagógia, eszt­étika Isaiah Berlin, Hozzászólás V. ismereteimé­leti felfogásához; Hayden V. White, Mi él és mi halott Croce V.­kritiká­jában; Nicola Badaloni, Eszm­éyis­m és faktualitás V. gondolatában; Max H. Fisch, V. és a pragmatizmus; Antonio Corsano, V. és a matematika; H. A Hodges, V. és Dielthey; H. P. Rickman, V. és Dielthey társadalomtudományi meto­dikája; Enzo Paci, V. és Cassirer; Stuard Hampshire, V. és a mai filozófia; Jemes M. Eddie, V. és az egzisztencialista filozófia; Enzo Paci, V. strukturalizmusa i­s a tudományok fenomenológiai enciklopédiája; A. William Salom­onn, Pluraliz­mus és egyetemesség V. „Scienza nuova"-jában; H. Franchini, V. történeti metodológiája s a filozófia jövője; Maria Go­retti, V. Pedagógiája mai szemmel; Gillo Dorres, Milosz és metafora Viconál és a mai eszt­­ikában ; Herbert Read, V. és a költ­észet eredetének elmélete. Othmar F. Anderle: Gb. Vico und die neue Wissenschaft von den Kulturen. Lincei, 411 -423. 59 P. Piovani: Esemplarità di Vico, Quaderni Contemporanei 205 — 219; Archivio di Filosofia, i. sz. 94 — 95. La fortune de Vico. Uo 1968, 123 — 152. (a kiemelés tőlem) — L. még A. De Gennaro (Los Angeles) bevezető tanul­mányát a Forum Italicum Vico-számában. The relevance of Vico' s thought in the trecentenary of his Birth. Az, hogy az Insti­tuto Universitario di Salerno Vico-kötetét a „Quaderni contemporanei" sorozatában adta ki, már maga is állásfoglalást jelent.

Next