Filológiai Közlöny – XXXVII. évfolyam – 1991.

1–2. szám - Tanulmányok - Tokaji András: Kommunikációs szekvenciák Shakespeare Othellójában

TANULMÁNYÚ­K Kommunikációs szekvenciák Shakespeare Othellójában TOKAJI ANDRÁS Shakespeare hatásának egyik titka kétségtelenül a kommunikációs fe­szültségek és zavarok drámai ábrázolásában rejlik. A Shakespeare-rel foglal­kozó irodalom ennek már számos eszközét leírta, és várható, hogy a kommu­nikációelméleti vizsgálatok újabb területekre vetnek fényt. Ezúttal azokról az alakzatokról lesz szó, melyeket a kommunikációel­mélet „kommunikációs szekvenciáknak" nevez. Ezek nem mások, mint egyes kommunikációs sejtek, pl. egy közleményváltás (angol poétikai terminussal: change) változatlan vagy variált ismétlései. Származtathatnánk (mint Bolzano tette) a köznapi kommunikációból is, de szerencsésebb, ha másfelé tájékozó­dunk, mert absztrakt, mértani konstitúciója révén a mindennapi közlési folya­matokat nem másolja, hanem tipizálja — egyben kiemeli azokat a minden­napokból. Hétköznapi előfordulása ezért esetleges és mellékes, és csak a drámai stilizálás eszközeként válik igazán izgalmassá. Itt derül ki, hogy nem halott séma, hanem szervező elv egy-egy kommunikációs helyzet vagy probléma dialogikus modellálásában, és a bennük rejlő feszültség kiaknázása révén a dráma egyik motorja. A kommunikációs szekvenciák szerepe oly nagy az Othellóban, hogy bátran kijelenthetjük, hogy ez a tragédia egyik legjellemzőbb vonása. Kezdetnek lássunk egy aránylag egyszerű példát. Jago van annyira rosszhiszemű, hogy feltételezze: Cassiónak viszonya van Desdemonával — vagy legalábbis készek arra, hogy ez bármikor bekövetkezzék. Erősen reméli is, hogy igaza van, hiszen ebben az esetben nem konstruálnia, csupán meg­szereznie kellene a bizonyítékokat. A „tengerparti jelenetben" tehát karon­fogja Cassiót és faggatni kezdi Desdemona felől. Arra is ügyel azonban, hogy szándékát ki ne adja, s ezért „csak úgy", per tangentem szóba hozza a hölgy jellemét, s különböző — talán igaz, talán hamis — megjegyzéseket fűz hozzá, a maga szerény véleményeként. Cassiónak csak bólogatnia kellene, Jago máris tudná, mit kell tennie. Csakhogy a tizedes nemcsak testében, hanem szívében is ártatlan, s ezért kommunikációs zavar támad. Részben igazat ad Jagónak, részben cáfolja, de nem hagy kétséget afelől, hogy Desdemonát jellemes, áztat- I 1 Jago­nak azért tessékel ki a vezér ilyen korán, hogy egyedül maradhasson Des­demonájával. Sose hányjuk szemére, hiszen először kóstolja meg éjtszaka. Micsoda Jupiternek való falat ! 2 Cas. Igen finom hölgy. I­ 1 Jago Ne félj, figurára járja ez is a táncot. 2 Cas. Friss, kedves, annyi szent. 1 Filológiai Közlöny 91/1—2.

Next