Filológiai Közlöny – XLII. évfolyam – 1996.

2. szám - Szemle - Mircea Eliade-ról, magyarul megjelent könyvei ürügyén (Nagy Levente)

jongói - kik egy teljességgel új, eredeti, totálisnak nevezett hermeneutikát ünnepeltek (David Rasmussen, Julien Ries, Douglas Allen, Marique Bario, Adrian Marino) - sem tá­madói­­, kik értelmezéseinek önkényességét hangsúlyozták (Dario Rei, Thomas Altizer, J. A. Saliba) - nem voltak tisztában azzal, hogy a 60-as, 70-es években a hermeneutikát már nem az elferdített, normatív alapjelentések feltárása, sem az eredeti szándékot (mens auc­toris) reprodukáló megértés, hanem a hagyománnyal folytatott párbeszéd révén kialakuló hatástörténeti tudat kérdései foglalkoztatták. Ezáltal elkerülhető lett volna a jelentésfixá­ció, hisz „az értelem és az igazság mindig konstruált és sohasem olyasvalami, ami felfe­dezésre vár".16 Mint említettük, Eliade egyik értelmezése szerint, az archetípus nem más, mint az idők kezdetén, az istenek, a héroszok vagy az ősök által végrehajtott cselekedetek összes­sége. Az archaikus ember számára csak ezeknek van reális tartalma, melyet a bennük meg­nyilvánuló szentség biztosít. „[...] a szent a tulajdonképpeni valóságos. Ami a profán szfé­rájához tartozik, annak nincs része a létben, mert a profánt ontológiailag nem alapozza meg semmiféle mítosz és nincs példaadó mintája. [...] Mindaz, amit az emberek saját kez­deményezésre, mitikus minta nélkül tesznek, a profán szférájába tartozik, ennélfogva hiú és illuzórikus, végső soron pedig irreális cselekedet." (A szent és a profán, i. m., 88-89. 1.) Bármilyen jelenség vagy tárgy akkor válik valóságossá, ha valamilyen archetipikus mo­dellt utánoz vagy megismétel. Az archetípusnak tehát normatív szerepe van, ami épp a megváltoztathatatlan, elsődleges, abszolút jelentés által biztosított. Mindez viszont csak az írásbeliséget nélkülöző kultúrák esetében lehetséges, ugyanúgy, ahogyan azt Claude Lévi-Strauss „barkácsolás-elméletéről" is kimutatta Paul Ricoeur. Lévi-Strauss szerint a mito­lógiai gondolkodást a „barkácsolás" (bricolage) jellemzi, vagyis, olyan már használt jelek­kel operál, melyek előre meghatározzák az elemek, a „roncsok" rendszerbe való újraszerveződésének lehetőségét.17 Ebben a koncepcióban az idő, a történelem úgy jelenik meg, mint az elemek újraszerveződését és az archetipikus modellek megismétlését megza­varó tényező. A hétköznapi értelemben vett események sorozatából álló történelem olyan szenvedésekkel teli akadályként működik az archaikus ember számára, mely eltávolítja az archetípusoktól, ezért az már nagyon korán kidolgozta azokat a módszereket, melyek se­gítségével a szenvedést kiváltó időbeli tényezők hatását semlegesíteni tudta. „Ha nem fi­gyelünk az időre, akkor nem is létezik. Ha azonban mégis érzékelhetővé válna — az embe­ri bűn folytán, vagyis amiatt, hogy az ember nem követte az archetípusokat, és így az időtartamba (durée) zuhant­­, még mindig semmissé lehet tenni. Az archaiku­s ember éle­te az archetipikus cselekedetek utánzásává egyszerűsödik, azaz kategóriákká, élete nem eseményekből, hanem ugyanazon őseredeti mítoszok szüntelen ismétléséből áll." (Az örök visszatérés..., i. m., 128. 1.) Változás ebben az állapotban a héber hagyomány révén áll be, amikor már az isteni kinyilatkoztatás, mint visszafordíthatatlan, egyszeri és megismételhe­tetlen időbeli esemény jelenik meg, egyenesvonalú fejlődést biztosítva a történelem mene­tének. Ez természetesen nem jelentette azt, hogy az ember feladta a történelemmel, mint szenvedést okozó időbeli eseménnyel a harcot, hanem fordított logikával, azt nem a cikli­kus ismétlődés és regenerálódás révén látta biztosítottnak, hanem egy jövőbe vetített vég- 16 Ewa Domanska: Fehér tropológia, avagy Hayden White és a történetírás elmélete.­­ In: 2000, 1995. szept., 43. 1. 17 Vö. Claude Lévi-Strauss: La pensée sauvage. Paris, 1962. 323. 1. = Antropologie structurelle. Paris, Pion, 1958. 227. I.

Next