Filológiai Közlöny – XLIV. évfolyam – 1998.

1–2. szám - Tanulmányok - Egri Péter: Kettős képmás: Holbein és Shakespeare

rus Tamás leányáról és Margaret Giggsről, Morus fogadott lányáról, ifj. Thomas More-ról, Morus fiáról, Anne Cresacre-ról, John jegyeséről (1929-től feleségéről) és Cecily Heronról, Thomas legfiatalabb leányáról.­ A finom krétarajzok intellektuális vonalvezetése vizuálisan visszaigazolja Erasmusnak a Morus-család szellemi életéről adott jellemzését: „Platón Aka­démiája" ez a keresztény köntösben. Az étkezések idején a Szentírást olvasták fennhangon, s minden gyermek tanult latint, görögöt, logikát, filozófiát, teológiát, matematikát, asztronó­miát és zenét. Előmenetelüket mindegyik tárgyban apjuk ellenőrizte gondosan."2 A csoport­képen megjelenik még Margaret Roper, Morus Tamás legidősebb lánya, Alice Middleton, Morus második felesége és Henry Patenson is, aki egyszerre volt a család tótumfaktuma és buffója.3 könyvet tart kezében Margaret Giggs, ifj. John More, Cecily Heron, Margaret Ro­per, Alice Middleton s egy ifjú, aki az ajtón túl egy ablakmélyedésben olvas. Alice Middle­ton olvasó képét Holbein külön is megfestette (Alice Middleton képmása, 1527). Külön figyelmet érdemel a csoportkép kompozíciója. Bár nincsen benne semmi szín­padias, mégis színpadkép felé közelít: egy jelenet nyitó- vagy záróképe lehetne. Középütt az első sorban a két főalak, idősebb John More és Thomas More ül. A két férfitól balra két nő áll: Holbein tollrajzán a bal szélen Elizabeth Dauncey s mellette Margaret Giggs, Richard Locky másolatán megfordítva. John és Thomas More-tól jobbra a családnak szin­tén két nőtagja, Cecily Heron és Margaret Roper helyezkedik el, ugyancsak az ívben hajló első sorban. Kissé hátrább, Morus Tamás két oldalán két összetartozó alak látható: ifj. John More és menyasszonya, Anne Cresacre. Ifjabb John More és a tőszomszédságában valami­vel hátrább húzódó Henry Patenson további két álló férfialakkal ad a kompozíciónak füg­gőleges nyomatékot, akárcsak a tollrajzról még hiányzó, de a festménykópián már megje­lenő két fiatal férfi az ajtónyílásban, illetve az ablakmélyedésben. Holbein képszerkesztő leleményét dicséri, hogy az alakpárok ismétlődő kettős hang­súlya csak szervezi, de nem merevíti ki a kompozíciót. Egyrészt változik a figurák test­helyzete: míg Margaret Giggs és Elizabeth Dauncey áll, Margaret Roper és Cecily Heron ül, s Alice Middleton térdel; a tollrajzon Margaret Giggs idősebb John More felé hajlik, nyitott könyvére mutat, és beszél hozzá, vagy kérdez tőle. Másrészt a csoportkép alakjai természetes módon hármasával is tagolódnak: idősebb John More, Margaret Giggs és Eli­zabeth Dauncey az első sor bal oldalán; Thomas More, Cecily Heron és Margaret Roper az első sor jobb oldalán. Alapján nyugvó háromszöget formál idősebb John More, Thomas More és Anne Cresacre elhelyezése, és csúcsán álló háromszöget ír le Margaret Giggs, idősebb John More és Anne Cresacre, illetve Anne Cresacre, Thomas More és ifjabb John More pozíciója stb. A képen más rendező elvek is felismerhetők: idősebb John More,­ ­ Vö. К. T. Parker: The Drawings of Hans Holbein in the Collection of His Majesty the King at Windsor Castle. Oxford and London: Phaidon, 1945. 36-37.1. - M. Heil Olga: Holbein. A művészet kiskönyvtára XXXVI. Budapest: Képzőművészeti Alap, 1962. 20-21. 1. - Charles Ryskamp, Rawleigh Warner, Jr.: Holbein and the Court of Henry VIII. Drawings from the Collection of H. M. Queen Elizabeth II, Windsor Castle. The Pierpont Morgan Library, The Stinehour Press and The Meriden Gravure Co., 1983. Nos. 1-8. - Nagy Ildikó: Holbein portréi. A képek jegyzéke. In: Mészöly Dezső, Frank Tibor, Rácz István, Nagy Ildikó, Maiina János, Sárközy Ger­gely: VIII. Henrik udvarában. Egy korszak arculata versekben és rajzokban. Szerk. Géher István. Budapest: He­likon, 1984. 171-81. 1. - Jane Roberts: Holbein and the Court of Henry VIII. Edinburgh: National Galleries of Scotland, 1993. 26-35. 1. 2 Jane Roberts: i. m. 30.1. 3 Vö. Pierre Vaisse, Hans Werner Grohn: Ifjabb Hans Holbein festői életműve. Ford. Havas Lujza. Buda­pest: Corvina, 1990. 95. 1.

Next