Magyar Filozófiai Szemle, 1960

1. szám - Tanulmányok - Szabó András György: A törvény és az ember

a mennyiség, minőség, mérték, ellentmondás stb. kategóriáinál, úgy a törvény­nél sincs szükségünk külön szóra a fogalom ontológiai és logikai értelmének megkülönböztetésére. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy e kettő minden értelemben azonos (a különbség felismerésének fontossága — mint majd lát­juk — a törvény fogalmának esetében is rendkívül nagy, de alapvető tartal­muk szerint megegyeznek, hisz máskülönben nem tudnánk a valóságot meg­ismerni, tapasztalatainkat mások számára is evidensen közölni. Ezért a tör­vény ontológiai és logikai értelmének olyan megkülönböztetése, hogy az előbbit törvényszerűnek, míg az utóbbit törvénynek nevezzük, indokolatlan és félreértésekre ad alkalmat. A törvény és törvényszerű — csakúgy, mint a filozófia más kategóriái — attól függően, hogy milyen vonatkozásban hasz­náljuk őket, egyaránt jelenthetik a valóság objektív folyamatait, vagy azok tudományos megfogalmazását. A különbség köztük csupán az, hogy a törvény­szerűt általában valamely törvényben kifejeződő folyamat értelmében szok­tuk használni. Az elmondottak alapján világos, hogy a törvénynek mint objektív viszonynak feltárása, egyben — történelmileg és logikailag egyaránt — a törvénynek elvont, tudományos meghatározása is. Ha valóban megismertük az objektív valóság valamely törvényét, akkor fogalmi formában is ki tudjuk azt fejezni, és mennél mélyebben ismertük meg, annál egzaktabb lesz az arról alkotott fogalmunk. A filozófia tör­vény kategóriája ennek megfelelően együtt fejlődött a természet- és társadalomtudományok törvényeinek felismerésével. Az ókor „taó"-ja és „logosz"-a még teljesen általános, meghatározatlan formája volt a törvény fogalmának. Amikor a középkor végén és különösen az újkorban a polgárság szükségleteinek megfelelően a matematika rend­kívül erőteljes fejlődésnek indult, a filozófia is matematikai-geometriai for­mát öltött; (Descartes, Hobbes, Spinoza) a természettörvény — és ennek alapján a filozófiai törvény — fogalma is azonosult a matematika törvényei­vel. Amikor a matematika mellett egyre erőteljesebben kibontakozott a mechanika (Newton), hasonló változás történt a filozófia törvényfogalmában. A dialektikus materializmus megszületéséhez fel kellett ismerni a kémia, biológia és a társadalom fejlődésének alapvető törvényszerűségeit is, csak így lehetett kiküszöbölni a mechanikus materializmus egyoldalúságát és valóban feltárni az általánost, a résztudományok különös törvényeiben. A filozófiai törvényfogalom ennek megfelelően fejlődött a történelem folya­mán naiv-általánosból tudományos-általánossá. E folyamat ismeretelméleti szempontból lényegében három alapvető szakaszra bontható. A kiindulópont az ókori görög filozófia kezdeteinek (ion hylozoizmus) empirikus általánosítása, mely a valóság valamely konkrét minő­ségének (víz, levegő, tűz) érzékileg tapasztalt változásait általánosította az anyag egészére. Itt tehát empirikus értelemben vett konkrét­ általánossal állunk szemben, amennyiben pl. a víz és annak változása konkrét a valóban általános­ságban vett anyaghoz és mozgáshoz képest. A második fejlődési szakaszban a filozófia és természet közé beiktatódik a tudomány, de mindig csak valamely (a fejlődés folyamán változó) konkrét formájában, mint matematika, fizika, mechanika stb., és a filozófia most már az egyes szaktudományok különös törvényszerűségeit általánosítja a valóság egészére. Vagyis e szakaszban a filozófiai törvénynek különös­ általános jellege van, mert csakúgy, ahogy a „ki­terjedt dolog" vagy az atom különöst jelent az anyaghoz képest, a matema­tika stb. törvényei is különösek a törvény általános filozófiai fogalmához

Next