Magyar Filozófiai Szemle, 1985

3–4. szám - Tájékozódás - Richard Rorty: A filozófia ma Amerikában

tációs ügyességben áll, amit fentebb írtam le, ott arra is elegendő, hogy társadalmiag értékessé tegye. Egy nemzet szerencsésnek tarthatja magát, ha van néhány ezer, hozzá­vetőleg sok szabadidővel rendelkező és többnyire manden szakképzettség híján levő en­tellektüelje, akik különösképpen jártasak érvek összefűzésében és szétszedésében. Egy iyen csoport értékes kulturális erőforrást jelent. Amint azt gyakran leírjuk támoga­tásért benyújtott kérelmeinkben, a nemzet javára válna, ha a közügyeket érintő terve­zetekben kikérnék az analitikus filozófusok tanácsát. Mi legalább olyan jól fogunk kibi­celni, mint bármely más professzionális csoport, sőt, talán jobban, mint legtöbbjük. Van azonban valami kétséges az analitikus filozófia jelenlegi önmagáról­ alkotott­képében [self-image]. A legjobban talán úgy tudom megfogalmazni, ha azt mondom: rosszhiszeműség fenyeget minket, amennyiben kezdünk hitelt adni annak a nézetnek, hogy nem csupán okosak, de bölcsek is vagyunk. Az önbecsülés e kettős formájára nem vagyunk feljogosítva. A filozófiaprofesszorokat hagyományosan azért tartották bölcsnek, mivel úgy gondolták, sokat olvastak és tapasztaltak, messzi utakat jártak be a gondolat birodalmában, azokon a nagy problémákon elmélkedtek, melyek mindig is kínozták az emberi szellemet. Ez a kép többé-kevésbé plauzibilis volt addig, ameddig a filozófia tanulmányozása a filozófiatörténet tanulmányozására összpontosult (amint az 1950 előtt az amerikai filozófiai tanszékeken történt, vagy manapság pl. Franciaország­ban és Németországban történik). A pozitivista forradalom azonban megváltoztatta a filozófusról alkotott képet; e képben a tanult emberből [scholar] (természet)tudós [scientist] lett. E kép azt sugallta, hogy a legjobb filozófia-hallgató nem az a fajta, aki esetleg eszmetörténetet [intellectual history] hallgatott, hanem az, aki matematikát vagy fizikát. A posztpozitivista stádiumba történő átmenet folyamán azután a termé­szettudósról alkotott képet egy másik foglalta el — bár nem egészen vitágos, milyen. Az analitikus filozófus legmegfelelőbb modellje most talán az ügyvéd — nem a tanult ember, sem pedig a tudós. Egy jó levél megszerkesztésének, elsöprő keresztkérdések elé állításnak vagy releváns precedensek fellelésének a tehetsége nagyrészt egybeesik azzal a tehetséggel, amit az analitikus filozófusok „megkülönböztetetten filozófiai" tehetségnek tartanak. Elégséges jó ügyvédnek vagy jó analitikus filozófusnak lenni ahhoz, hogy az ember egy pillantással felmérje a kijelentések egy zavarbaejtően nagy halmazának összes tagja között fennálló inferenciális összefüggéseket. Az ok, amiért a filozófusok továbbra is hajlanak arra, hogy önmaguknak bölcsességet tulajdonítsanak, abban áll, hogy a jelenkori analitikus filozófia a harminc évvel korábbi logikai pozitivizmustól örökölte azt a pretenziót, hogy birtokában van heurisztikus fogalmak szlárd mátrixának — olyan kategóriáknak, melyek lehetővé teszik, hogy osz­tályozza, átfogóan megértse és bírálja a kultúra többi részét. Ilyeneknek azonban nincs birtokában. A pozitivista sémát semmi sem követte, ami akár csak kísérletet is tett volna egy hasonló átfogó képre , s még kevésbé valamifajta, az illető sémára vonat­kozó konszenzus a posztpozitivista analitikus filozófusok körében. Ám a retorika, amihez beadványok szerkesztésében gyakran folyamodunk, és a leereszkedő hangnem, amit más diszciplínák professzoraival szemben megütünk, továbbra is biztosra veszi, hogy a „fogalmi kérdéseket" uraljuk. Azt a benyomást keltik, hogy közismert argu­mentáló tehetségünkön túlmenően, még valamiyen különös, privilegizált tudással is ren­delkezünk a fogalmakat illetően, s ez egyúttal privlegizált helyzetet biztosít számunkra. Ilyen tudással, iyen magasabb szemponttal azonban nem rendelkezünk. Leromboltuk

Next