Magyar Filozófiai Szemle, 2011

2011 / 4. szám - TANULMÁNYOK - Ambrus Gergely - Ullmann Tamás: Tapasztalat

A TANULMÁNYOK konstrukciója nem elégedhet meg a történelem pusztán episztemológiai meg­közelítésével, hanem szüksége van a történelmi létállapot ontológiai elemzésére is. Ebben az elemzésben pedig az emlékezet és a felejtés dinamikája jelenti a kiindulópontot, a történelmi tapasztalatban előzetesen adott értelem átdolgo­zásának modelljét pedig már nem a narráció elmélete, hanem a freudi pszicho­analízis szolgáltatja. Olay Csaba tanulmánya a tapasztalat fogalmával kapcsolatos alapvető megkü­lönböztetésből indul ki: eszerint beszélhetünk a tapasztalat regularitásmodelljé­­ről, amelynek értelmében a tapasztalat a mindenkori szabálynak megfelelő eset felismerése, másrészt beszélhetünk a tapasztalat eseménymodelljéről, amely szerint az igazi tapasztalat egy olyan előre láthatatlan és váratlan esemény bekö­vetkezése, amely keresztülhúzza elvárásainkat. A tapasztalat eseménymodelljét a szerző Gadamer és Adorno gondolatain keresztül mutatja be. Gadamer herme­­neutikája felfogható a nem standardizálható tapasztalatok leírásaként, amelyben a tapasztalat negativitása látszik meghatározó szerepet. Adorno fdozófiája pe­dig a nem-azonost, vagyis a szingulárist, a radikálisan individuálist, a fogalmilag megragadhatatlant helyezi a gondolkodás középpontjába, és arra tesz kísérletet, hogy a nem-azonos megtapasztalására felkészítsen. A tanulmány ugyanakkor bemutatja mindkét koncepció belső feszültségeit a tapasztalat fogalmával kap­csolatban. Farkas Katalin és Jakab Zoltán tanulmányai az észlelési tapasztalattal foglal­koznak. Farkas egy olyan foozófiai észleléselméletet védelmez, amely szerint az észlelési tapasztalatoknak vannak puszta érzet alkotóelemei, szemben az ész­lelési tartalom intencionális, érzetadat-, illetve közvetlen realista elméleteivel. A két fő motiváció az észlelési tartalom ilyenfajta értelmezése mellett az, hogy a szerző szerint nem minden észlelési tapasztalat írható le teljes mértékben az ál­tala prezentált tapasztalatfüggetlen tárgyak segítségével, mint ahogy azt az ész­lelési tartalom intencionalista elméletei állítják (a homályos látás lehet egy példa erre), másfelől az észlelési tapasztalatban megjelenő érzéki minőségek nem ki­zárólag az észlelési tapasztalatokra jellemzők, hanem például az utóképekre is. Farkas nézete szerint az érzéki tapasztalat alapja a puszta szubjektivitás, ebből konstruálja meg az elme a tapasztalatfüggetlen világ manifeszt képét. Jakab Zoltán tanulmányában azt vizsgálja, hogy az észlelés elsődleges és má­sodlagos minőségeinek lecke-i megkülönböztetése tartható-e (amelyről talán az is megkockáztatható, hogy bizonyos mértékig az észlelés hétköznapi „elméle­tének” is a részévé vált), nemcsak filozófiai érvek, hanem a mai pszichológiai és neuro-fiziológiai elméletek fényében. Jakab szerint igen: a tanulmányban arra tesz kísérletet, hogy a distinkcióról pontosabb megfogalmazást adjon. Bevezeti az észlelés úgynevezett revelatív jellegének a fogalmát, és meghatározza ennek feltételeit, tudniillik, hogy a revelatív észlelés hátterében strukturált és veridi­­kus észlelési reprezentációk állnak. Az alak- és a színlátás különbözőségét (az elsődleges és másodlagos minőségek hagyományos megkülönböztetése helyett)

Next