Flacăra Iaşului, septembrie 1968 (Anul 24, nr. 6833-6857)

1968-09-17 / nr. 6846

ANUL XXIV. NR. 6846 MARTI 17 SEPTEMBRIE 1968 4 PACIN! 30 BANI L A. EMU Proletari din toate ţârile, anifi-vahicino Insului Organ al Comitetului judeţean Iaşi al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean provizoriu Din nou la şcoală Sărbătoreasca zi a deschiderii anului şcolar a prilejuit, ieri, în oraşul Iaşi,, pentru cadrele didactice şi elevii liceelor „Mihai Eminescu", „Mihail Sadoveanu", „Costachi Negruzzi" şi „Garabet Ibrăileanu" o manifestare deosebită, în grădina Copop, lingă bătrînul tei care a mîngîiat fruntea luceafărului poeziei româneşti, Mihai Eminescu. La această festivitate au luat parte tovarăşii: Miu Dobrescu, membru supleant al C. C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului judeţean Iaşi al P.G.R., preşedintele Consiliului popular judeţean , acad. Cristofor Simionescu, membru al CC. al P.C.R., preşedintele Filialei Iaşi a Academiei Republicii Socialiste România; Anatol Lupşa, vicepreşedinte al Consiliului popular judeţean; prof. Gabriela Simion, membru supleant al biroului Comitetului judeţean de partid, directoarea Liceului „Mihail Sadoveanu"; Vasile Mitrofan, inspector general al Inspectoratului şcolar judeţean; Eugen Biliuţă, secretar al Comitetului municipal de partid; Gh. Cambose, prim-vicepreşedinte al Consiliului popular municipal Iaşi, reprezentanţi ai organizaţiilor de masă şi obşteşti, cadre didactice, părinţi ai elevilor. In faţa sutelor de participanţi, într-o atmosferă solemnă, corul „Gavriil Musicescu" al Filarmonicii de stat „Moldova" a intonat Imnul de stat al Republicii Socialiste România, după care un grup de pionieri a oferit buchete de flori invitaţilor la sărbătoarea lor. A urmat cuvîntul prof. Margareta Năstase, directoarea Liceului „Mihai Eminescu", care a evocat figura marelui nostru scriitor al cărui nume este înscris cu litere neşterse pe frontispiciul şcolii, subliniind că deschiderea anului şcolar în vecinătatea telului său dă acestei festivităţi o semnificaţie cu totul deosebită. In continuare, vorbitoarea a arătat că mai mult ca oricînd grija partidului şi guvernului, privirile întregului popor sunt îndreptate asupra şcolii, unde se modelează omul de mîine, unde se îmbogăţesc minţile însetate de frumos şi adevăr ale copiilor cu cele mai înalte idealuri şi biruinţele umanităţii. După ce a arătat condiţiile optime de care se bucură astăzi şcoala, vorbitoarea a exprimat, în numele cadrelor didactice şi elevilor, adeziunea deplină la principiile politice ale partidului nostru şi angajamentul de a le traduce în viaţă, insuflînd tineretului nostru înaltă răspundere faţă de muncă, dragostea neţărmurită faţă de partid, încrederea în politica sa profund patriotică şi internaţionalistă, precum şi sentimentul de mîndrie că sîntem fiii unei ţări în plină înflorire, stăpînă pe destinele ei. In numele Comitetului municipal al Uniunii Tineretului Comunist, al miilor de tineri, muncitori, studenţi, ţărani, tov. Tudoriţa Atanase, secretară a Comitetului municipal Iaşi al U.T.C., a adus cadrelor didactice şi elevilor un cordial salut şi urări de noi succese în procesul de însuşire a inepuizabilelor comori ale ştiinţei şi culturii româneşti şi universale. Pentru noi — a spus vorbitoarea — noul an şcolar este departe de a fi o simplă verigă în lanţul istoric al învăţămîntului, ci metafora care l-ar reprezenta ar fi o nouă treaptă adăugată la o maiestoasă şi monumentală scară, urcînd necontenit. Recentele măsuri adoptate în domeniul dezvoltării şi perfecţionării structurii învăţamîntului, dovedesc eforturi depuse de partid şi guvern pe linia continuei sale înnoiri şi reclamă din partea educatorilor eforturi sporite pentru formarea tinerei generaţii. Din partea părinţilor elevilor a vorbit prof. A. Istrate, preşedintele comitetului de părinţi de la Liceul „Mihai Eminescu", care, aducînd calde mulţumiri corpului profesoral pentru nobila muncă instructiv-educativă, a subliniat necesitatea unei strînse legături şi pe mai departe între şcoală şi familie, factori hotărîtori în pregătirea cadrelor necesare în viitor societăţii noastre, economiei şi culturii. Emoţionant a fost şi cuvintul pionierei Anca Jianu, care a exprimat dragostea fierbinte faţă de partidul nostru spunînd: „Ne angajăm la început de an şcolar să nu precupeţim nici timp, nici energie pentru a deveni stegari neobosiţi ai socialismului şi comunismului". In cuvîntul său, tovarăşul Miu Dobrescu a arătat că deschiderea noului an şcolar, sărbătoare a întregului popor, înseamnă încă un pas înainte pe calea ridicării multilaterale a învăţămîntului românesc şi a cuceririi de noi şi noi redate în lupta poporului nostru pe drumul progresului, al civilizaţiei comuniste. După ce a făcut o impresionantă paralelă între ceea ce însemna prima zi de şcoală în trecut şi ceea ce semnifică ea astăzi, vorbitorul a arătat că lipsurile materiale pe care le resimţeau odinioară părinţii şi elevii constituie astăzi doar o tristă aducere aminte, deoarece, datorită grijii partidului nostru şi eforturilor poporului, a crescut nivelul de trai, iar baza materială a şcolii s-a dezvoltat continuu. Numai în judeţul nostru s-au alocat în acest cincinal peste 200 de milioane de lei. Dar grija partidului şi statului pentru dezvoltarea învăţămîntului se regăsesc nu numai în preocuparea pentru dotarea bazei sale materiale. Cu acest an şcolar se deschide o nouă etapă în istoria învăţămîntului românesc, determinată de înfăptuirea prevederilor înscrise în Directivele plenarei din aprilie a Comitetului Central şi a noii Legi a învăţămîntului, documente programatice de mare însemnătate. Menţionînd sarcinile spo- rite ce revin şcolii în lumina acestor documente, tovarăşul Miu Dobrescu a subliniat, îndeosebi, necesitatea înarmării elevilor cu cele mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii moderne, cultivării înaltelor virtuţi umane, a trăsăturilor omului societăţii pe care o edificăm astăzi, societatea socialistă. In rîndurile tineretului trebuie stimulat adîncul respect şi dragostea faţă de partid, continuatorul demn, al tradiţiilor glorioase de luptă, care exprimă în cel mai înalt grad năzuinţele de mai bine ale poporului. Cu sprijinul cadrelor didactice şi al organizaţiei de tineret, elevii vor putea înţelege strădaniile de zi cu zi ale comuniştilor, ale C. C. al P.C.R., ale secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescul, pentru a face ca România să devină mai mîndră sub soare, pentru ca generaţiile de azi şi cele viitoare să trăiască „epoca de aur" pe care i-o anunţau minţile luminate ale poporului nostru. In acelaşi timp, elevii trebuie să cunoască strădania perseverentă a P.C.R. pentru instaurarea spiritului de dreptate şi echitate în relaţiile între state, pentru triumful progresului, libertăţii şi păcii în lumea întreagă. Evocînd figurile marilor cărturari ale căror busturi se află în grădina Copou, unde a avut loc festivitatea, vorbitorul s-a adresat elevilor, spunîndu-le : „Cel mai frumos omagiu pe care-1 puteţi aduce acestor figuri luminoase este să învăţaţi cu sîrguinţă pentru a sluji aşa cum se cuvine patria, partidul". In încheiere, in numele biroului Comitetului judeţean de partid a urat cadrelor didactice şi elevilor succes deplin în munca ce o vor desfăşura în noul an şcolar, îndeplinindu-şi în acest fel cea mai înaltă datorie faţă de popor, faţă de patria socialistă. Prof. Gabriela Simion a dat apoi citire Salutului C.C. al P.C.R., Consiliului de Stat şi Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România adresat cadrelor didactice şi elevilor cu prilejul deschiderii noului an şcolar. A urmat un bogat program artistic, compus din lucrări ale lui Mihai Eminescu, prezentat cu concursul corului Filarmonicii, al fanfarei Uzinei mecanice „Nicolina" şi al elevilor. La Paşcani Deşi amintirile vacanţei sunt prea proaspete, sute de elevi şi le împărtăşeau în curtea Liceului nr. 1 „C. Burcă" din Paşcani, îmbrăcaţi în frumoase uniforme şcolare, arşi de soarele litoralului, sau cu privirile limpezite de înălţimile munţilor, se bucurau de întîlnirea cu colegii, cu profesorii, cu noile şi interesantele manuale. La deschiderea festivă a noului an şcolar a luat parte tovarăşul conf. univ. dr. Aurel Loghin, secretar al Comitetului judeţean Iaşi al Partidului Comunist Român. Profesorul Neculae Buruiană, directorul liceului, le-a urat un călduros bun venit elevilor şi cît mai multe succese în noul an şcolar. Aceleaşi calde urări au fost adresate elevilor din partea Inspectoratului şcolar judeţean în cuvîntul tov. prof. Grigore Popovici, inspector şcolar şef. Elevul Mircea Grigoruţ din clasa a Xll-a a mulţumit din inimă, în numele elevilor, pentru minunatele condiţii de învăţătură create de partid. Luînd cuvîntul, tovarăşul conf. univ. dr. Aurel Loghin a transmis un cald salut din partea biroului Comitetului judeţean Iaşi al P.C.R. şi a urat succes elevilor şi profesorilor în noul an şcolar. Vorbitorul a subliniat faptul că slujitorilor şcolii le revine îndatorirea patriotică de a pregăti temeinic tineretul ţării, de a sădi în conştiinţa şcolarilor dragostea fierbinte faţă de patrie şi partid, faţă de trecutul glorios de luptă al poporului nostru. Elevii au datoria de a studia cu pasiune, de a se pregăti printr-o muncă perseverentă, devenind specialişti de înaltă calificare, pentru a-şi aduce astfel contribuţia la desăvîrşirea construcţiei socialismului şi comunismului în patria noastră. A urmat un program artistic, în care s-a remarcat în mod deosebit corul liceului, dirijat de prof. Maria Musteţea. Aspecte din grădina Copou, ieri, la deschiderea noului an de învăţămînt. Alte festivităţi Deschiderea noului an şcolar a prilejuit momente de adevărată sărbătoare şi pentru elevii celorlalte şcoli din municipiul şi judeţul Iaşi, pentru sutele şi miile de învăţători şi profesori, pentru toţi părinţiiînsoţiţi ori nu de părinţi, pentru prima ori pentru a 12-a oară pe drumul ce duce la şcoală, toţi elevii, în ţinuta deosebit de frumoasă pe care ţi-o dă uniforma de şcolar, au încercat ieri emoţia firească pe care o încercăm cu mic cu mare, la fiecare început de nou an şcolar. Fie că-s localuri noi de şcoală, fie că nu, peste tot, mirosul de var este încă proaspăt, iar parchetul — strălucitor Urări ca : „Bine aţi venit!", „Succes în noul an şcolar!", „Spor la învăţătură!", au întîmpinat, pretutindeni, pe şcolari. Curţile localurilor de şcoală au fost ieri din nou invadate de flori. La festivităţile de deschidere au participat membri şi membri supleanţi ai biroului Comitetului judeţean de partid, vicepreşedinţi şi alţi membri ai Comitetului executiv al Consiliului popular judeţean. Tovarăşii Constantin Nistor, prim-vicepreşedinte al Comitetului executiv al Consiliului popular judeţean, Balaş Baltagiu, Constantin Soroiu, Mihai Tiron — membri ai biroului Comitetului judeţean Iaşi al P.C.R., au participat la festivităţile ce au avut loc la liceele nr. 9 şi 5, din oraşul Iaşi, Liceul de cultură generală din oraşul Hîrlău şi, respectiv, Liceul agricol din Podu Hoaiei. Tovarăşul Mihai Dumitru, membru supleant al biroului Comitetului judeţean de partid, a luat parte (continuare in pag a 3-a. Tip modern de locomotivă Diesel - hidraulică Familia locomotivelor Diesel—hidraulice produse in serie la marile uzine bucureștene „23 August" a fost completată cu un nou tip — cea de 250 C.P., destinată transporturilor industriale pe căile ferate pentru marile întreprinderi și șantiere. Această locomotivă înlocuieşte vechiul tip Diesel — mecanic de 120 C.P., produs tot la această întreprindere. Deşi greutăţile lor sunt egale, puterea de tracţiune a noii locomotive este dublă. Printre alte avantaje notăm un consum redus de combustibil şi dotarea noii locomotive două posturi, de comandă, pentru mers în ambele sensuri. Construcţia noului tip a început pentru căile ferate cu ecartament normal, urmînd ca, încă din acest an, să se realizeze şi varianta pentru ecartament îngust. (Agerpres) în Capitală Colocviu internaţional Luni dimineaţa, în aula Academiei a început Colocviul internaţional „Fenomene optice şi spectroscopice în cristale ionice“, organizat, de Academia Republicii Socialiste România, la care, alături de numeroşi specialişti români, participă ca invitaţi fizicieni şi alţi oameni de ştiinţă din Australia, Cehoslovacia, Danemarca, Iugoslavia, Japonia, R.D. Germană, R.F. a Germaniei, Olanda, Polonia, Ungaria, S.U.A. Lucrările, au fost deschise de acad. Şerban Ţiţeica, vicepreşedinte al Academiei. A luat apoi cuvîntul prof. dr. docent Radu Grigorovici, membru corespondent al Academiei, director adjunct al Institutului de fizică din Bucureşti. In continuare a început prezentarea celor 70 de comunicări ştiinţifice înscrise pe agenda colocviului. (Agerpres) Simpozion: „Viaţa şi opera lui V. Alecsandri“ Manifestările din cadrul săptămînii „V. Alecsandri“, organizate de către Comitetul judeţean al U.T.C. şi Comitetul judeţean pentru cultură şi artă, au început ieri după-amiază în aula Bibliotecii universitare cu simpozionul „Viaţa şi opera lui V. Alecsandri". Cu acest prilej, au luat cuvântul prof. dr. doc. C. Ciopraga, conf. univ. Ion Lăudat şi lector univ. Maria Platon. Vizita unui om de ştiinţă belgian La invitaţia Academiei a sosit în Bucureşti prof. univ. G. Smets, de la Universitatea din Louvain, Belgia, şeful catedrei de chimie macromoleculară a acesteia. Timp de 10 zile, oaspetele belgian va vizita institute de cercetări şi de învăţămînt superior din Bucureşti şi Iaşi, unde va ţine conferinţe de specialitate în faţa cadrelor didactice universitare şi studenţilor din aceste oraşe. .(Agerpres) % In pagina a 4-a • Conferința la nivel înalt a țărilor africane și-a încheiat lucrările Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a primit pe ministrul afacerilor externe al Belgiei Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceauşescu, a primit luni dimineaţa, la Palatul Republicii, pe ministrul afacerilor externe al Belgiei, Pierre Harmel. La primire a participat Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe. In cadrul convorbirii care a avut loc, au fost abordate probleme privind relaţiile bilaterale şi unele probleme internaţionale. Constatîndu-se cu satisfacţie evoluţia pozitivă a colaborării dintre cele doua state in interesul ambelor părţi, au fost subliniate posibilităţile existente de dezvoltare a colaborării românobelgiene. A fost evidenţiată dorinţa ambelor state de a-şi aduce în continuare o contribuţie eficientă la cauza păcii şi destinderii internaţionale. întrevederea s-a desfăşurat într-o atmosferă de cordialitate. In încheierea întrevederii, preşedintele Consiliului de Stat, Nicolae Ceauşescu, a înmînat ministrului afacerilor externe belgian, Pierre Harmel, Ordinul „Tudor Vladimirescu" clasa I, acordat pentru merite deosebite şi contribuţia adusă la promovarea cauzei păcii şi colaborării internaţionale, precum şi la dezvoltarea relaţiilor de prietenie d dintre Regatul Belgiei şi Republica Socialistă România. Dejun oferit de preşedintele Consiliului de Stat Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceauşescu, a oferit luni un dejun în onoarea ministrului afacerilor externe al Belgiei, Pierre Harmel. Au participat Ion Gheorghe Maurer, preşedintele Consiliului de Miniştri, Maxim Berghianu, preşedintele Comitetului de Stat al Planificării, Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, Adrian Dimitriu, ministrul justiţiei, Pompiliu Macovei, preşedintele Comitetului de Stat pentru Cultură şi Artă, Vasile Gliga, adjunct al ministrului afacerilor externe, Alexandru Lăzăreanu, ambasadorul României numit la Bruxelles. Au luat parte Jan Adriaenssen, ambasadorul Belgiei la Bucureşti, Louis Colol, ambasador, însărcinat cu problemele păcii şi dezarmării în M.A.E., Etienne Davignon, şeful de cabinet al ministrului afacerilor externe, Philippe de Schoutheete, şeful serviciului de presă din M.A.E., Robert van Overberghe, consilier al Ambasadei Belgiei la Bucureşti. (Agerpres) Care este stadiul de pregătire a însămînţărilor de toamnă în unitatea dv.? Toamna a început. Pe agenda unităţilor agricole cooperatiste şi de stat, figurează multiple acţiuni de rezolvat. Operativitatea cît şi organizarea îşi vor spune cuvîntul lor greu, mai ales în ce priveşte însămînţarea griului în epoca optima. De aceea, ne-am interesat, prin cîteva unităţi agricole, asupra stadiului de pregătire a însămînţărilor de grîu , la I. M. A. Paşcani, ce deserveşte cu tractoarele şi maşinile sale un număr de 12 cooperative agricole de producţie şi la C.A.P. Ruginoasa, pe al cărei grafic producţia de grîu cunoaşte, începînd din anul 1962, o permanentă curbă ascendentă. Ing. Mircea Bărboi, directorul I.M.A. Paşcani: Pentru însămînţarea griului, avem acum condiţii incomparabil mai bune ca în anul trecut. Mă refer în special la umiditatea existentă în sol la cele 12 cooperative agricole ce le deservim, ceea ce va permite mecanizatorilor noştri efectuarea în condiţii agrotehnice superioare a pregătirii şi însămînţării patului germinativ. Vom prelucra 8.000 de hectare, „atacînd" mai întîi terenurile eliberate de ■ culturile de vară, după care vom trece, în funcţie de recoltarea porumbului, sfeclei şi cartofilor, pe celelalte suprafeţe planificate de agronomi a fi însămînţate cu orz şi grîu. Vom acţiona în campanie cu 250 de Interviul nostru tractoare, 57 grape reglabile, 79 discuri, 79 semănători mecanice şi alte maşini agricole moderne. Funcţionarea lor a fost asigurată de cele mai calificate cadre de mecanici agricoli. La maşinile de prelucrat solul în profunzime, au fost ascuţite discurile pe care le-am echipat cu cilindrii respectivi de forţă, iar la semănători, dispunerea brăzdanelor a fost verificată cu minuţiozitate în sensul aşezării lor pe acelaşi plan, fapt ce ne va asigura o uniformitate în ce priveşte distanţa şi adîncimea de îngropare a seminţelor. Ca o noutate, vom utiliza în campania aceasta noile maşini de C. Papa (continuare în pag. a 3-a) îi Vitrinele Iaşului Puţini sunt acei care nu cunosc — sau îşi refuză — plăcerea de a privi peisajul variat pierit de vitrinele unde fantezia şi bunul gust, inventivitatea şi rafinamentul creează caleidoscopica imagine a abundenţei. Nu puţini sunt, însă, aceia care mai consideră vitrina drept arhicunoscuta modalitate de a face reclamă — de bună sau de proastă calitate — şi numai atit. Vitrina este, insă, o componentă a ansamblului urbanistic, contribuind din plin la înfrumuseţarea sau urîţirea acestuia. Ea — vitrina — nu mai reprezintă doar modul de a face reclamă produselor, ci este şi un mijloc de educata estetică a cetăţeanului. Din păcate, în drumeţia Cotidiene noastră pe la magazinele municipiului Iaşi nu prea vom încerca plăcerea de a găsi măcar cinci vitrine , unde fantezia şi rafinamentul celor care se realizează să se simtă in largul lor. Unii responsabili de magazine — şi unii vitrinieri — consideră că varietatea se obţine numai prin supraaglomerare, vitrina devenind un redus depozit e tot ce s-ar putea găsi in respectiva unitate coercială. Astfel, vitrinele agazinului „Foto-sportmuzică" din Străpungere feră trecătorilor , fie un apel pestriţ de plicuri cu iscuri, fie un mini-depozit de bocanci, aparate de fotografiat, echipament de excursie. Acest neinspirat mod de sugerare a abundenţei se află la mare cinste şi la magazinul alăturat, de ,Electrotehnice", unde vitrinele, pur și simplu, obosesc pe cei care se încumetă să le privească (dacă se încumetă). Din alte vitrine, cum e cea de la magazinul universal de pe str. Ștefan cel Mare, de la „Gulliver" Florin Grinea (continuare în pag. a 3-a) In pagina a 2-a SPUI Ek un clişeu 1 Faza din meciul de fotbal Politehnica Iaşi — Jiul Petroşeni, încheiat cu scorul de 1—0 (0—0) în favoarea gazdelor. Portarul oaspeţilor respinge, cu dificultate, o minge expediată de atacanţii ieşeni. Foto : D. Rotaru coresp.