Foae sătească, 1844 (Anul 6, nr. 1-53)

1844-10-22 / nr. 43

- 270 care sânt nalte fiind zeu sara făcute de cătră locuri, înadins pănă pentru vinovați; șiă a lor haine drepte se vor ține în păstrare stegariu la eșirea de supt închisoare, după mărginirea isprăvniciei sau a Judecătoriei hotărire, respeduire la mai încând atunce li se vor slobozi hainele lor supt efitanție. u. Vinovații, când se vorecspedui cătră pre o instanție afară de țânut, să li se scoată obezile și să se pue în plutuci și cătuși după soiul vinovăției. 7. Ocărnmuirea grosului din anuntru precum și din afară atăt pentru ținere în starea arșută, căt și pentru hrana, luminare și încălzirea lui, va fi supt direcția stegariului de slujitori, precum și mai sus sau vis, care este dator a raportul pe fieștecare zi slovesnei ocărmuitorului țănutului, sau în lipsă împlinitorului datoriilor, despre start sănătății vinovaților, a numprului lur, i ori ce altă întămplare. 8. Grogul să se ție în ce mai mare curățenie, tura și a stropi, precum re se culcă vinovații se vor scutura vine, și seor ferisi, îndatorind pe vinovați a se spala diminița și a face rugăciuni către Dumneși dimineața, puind pe unul din a zice în glas mare înaintea celoralalți vinovați rugășiunea Tatălui nostru. 9. Dacă în vremea postului mare se vor întămpla vinovați sunt închisoarea glosului, stegariul va fi dator a face cunoscut presudsifiei în săptămăna cea de pe urmă a postului, spre a se aduce preot și ai duhovnici, și ași face datoriile creștinești; asemine se vca urma în tot cursul anului, dacă se va întămpla a fi bolnavi între vinovații. 10. Slujitoriul ceaavoiu ce va fi rănduit la ceas, va umpla pe șoseaa ce este dinainte grosului de piatreă pe dinainte ferestrelor, de la un loc pănă la altul, căt ține întinderea grosului, iară la vreme de ploae vasta înopartă. II. Oricine ar voi a se apropia de gros, noapte, ceasapoiul slujitor va striga cine este, nerăspunzăndui, fără al cunoaște îi va pune saniia despre piept, îl ca întreva mai întăi cine este, ce caută, și dănduși cuvenitul răspuns, apoi îl va întreba despre parolă, pe care șiind'o, îl va lesa de a trece, fară negiind'o, ceasavoiul îndată va striga în glas mare caraciul din lăuntru spre a da ajutor, al prinde și al supune supt arest pănă ce va raportul naceanicului lor. 12. Pentru hrana vinovaților, luminarea și încrazirea grosului, fiind încuviințate de cătră hazne 66 de lei, din aciia se va da hrani vinovaților, pe vn cpte un fel și dob de pu”cata potrivit cu împregiurările numărului lor, cu economie și îndestul artelor. 13. Banii încuviințați de cătră hazne arătați mai sus, precum și șrafurile ce se vor aduna după c circularnica Nistoriei, se vor priimi de cătră stegariul de slujitori, carele va fi dator a predstavli si presudsifiei la fiece care sfârșit de lună e lămurită iidomostie de ceea ce au cheltuit pe toată luna. 14. În fieștecare noapte prin doă odaia grosului se vor ține luminări arzind în sfeșnic pănă în ziuli iară în obaltă, în fănari, aa se vor face din socoteala Dregătorului. 15. În toata săptămâna se vor schimba vinovații în cămeși și izmene albe, pentru a cărora spălare s'au tocmit înadins e pălatoriță cu plată din socoteala Dregătorului. 16. În toata vremea odată pe septămbie se vor rade și se vor spăla pe vinovați, cu vărubcier ce înadins s'au tocmit cu plată din socoteala Dregătorului. 17. Vinovaților se vor da în picioare iminii, cărora li s'au fecut cu plată din socoteala Dregătorului. 18. De la vale de gros să se facă un pordeiu în pamânt, în care se va face de măncare pentru arestanți și să se ție hainele vinovaților precum s'au rostit la articul al 5-le. Aoeată instrucție fiind alcătuită pentru regula ținerii la închisoare grosului teprăvniciei ținutului Fălciiu, s'au și dat cu poronci, stegariului de slujitori, în a căruia privigheri este grosul, spre întocmai a ei urmare, caii la din împrotiră va fi în aspră învinovățiri. 1 Septemvrie, luni. No. 21,393. Îndhindusă de cutră acest Departament contractul cuvenit cu neguțitorii de aice din Iași, Dlor: Hristodor Vestaciu, Vin Anastasiu, Apostol Hristodor, Dmitrie Pargăl, Costandin Mandator stegariul a pune în toate dimineața și sara câte un vinovat spre lor zilele a ma și rogojinile pe capi