Foae sătească, 1846 (Anul 8, nr. 1-52)

1846-10-20 / nr. 42

ceastă Foae oficială esă dată săptămană, mai dând încă patruz Suplementuri pelună. Prenumerația se bate în Iași la Redacție, în ținuturi pe latoD. Prețul pentru parti- Sameși, culari este un g galbăn pe an. prigstaătului MOLDACIEI. - -94--IMȘIN, DUMINICĂ 20 OCTOMVRIF 1846. - -3 . 2 AnUL VII. D ă2. . Arătare despre starea ungurilor din Ardeal. Spre încredințarea lăcuitorilor unguri statorniciți în Moldova din vremi învechite, cumcă soarta lor de lire în toată privirea este mult mai fericită decât a ungurilor aflători cu lăcuință în Ungaria, cear după arătare gazetelor Ungurești, vătămate pe încredințările de la fața locului, precum despre aceasta se poate lua lămurire din gazeta Ungurecă „Multes Lelen” pusă în gazeta de Transilvania cu No. 64 a acestui an, dă alăturează o însămnare din pomenita gazetă, unde se arată, că „ori și ce lăcuitor s'ar statornici acolo, arunca în rândul iobarilor și ar purta sarcinile următoare:” lăcuitorul de acolo dator este de a lucra boeresc după pontul lor 104 zile pe an, în locul celor dousprezăte ce lucreaze în Moldova, și peste acele 104 zile, totodată trevite să facă și alte clăci a proprietății, încât este nevoit de a lucra peste putință ca să aibă de abie zilnică hrană pentru dănșii și copiii lor. Lăcuitorul acolo partește birul mult mai mare de cât aice, din cire se dau lefi diregătorilor publici, peste vir el datorada fun or. . și ovăs pentru ostași, tot lscuitorul ești dator a lucra la drumuri, a căruuși fără plată în trebile Ocărmuirei, a purta scrisori, a petrece subt răspundere lor pe vinovați, a văzi granițile, și după toate aceste lăcuitorul la un singur vrepus prin urmare de este vinovat sau ba, să poate arunca la închisoare păană și un giude îi poate trage 28 sau 20 la epete, peste aceasta și proprietarul și vatavul îi ciomăgește. Dar încă un lucru înfricoșat la cercetări, sila de a mărturisi prin tortură (adecă prin echingiuire cu slălcirea trupului, înăbușiri cu fumuri de vucioasă și alte asemine cruzini), această ticăloșie pe capul lăcuitorilor o ști numai unul Dumnezeu și zancui, și după cum zice însuși Gazeta Ungurească, „ciința lăcuitorilor de acolo este în adevăr de jălit.” Așadară lăcuitorii noștri din Moldova trebue să știe, că lăcuitorii din Ungaria ar fi prea fericiți dacă soarta ar fi așăzat pe ei în acest pământ al nostru binecuvântat. partă almuniistrativă: departamentul trebilor din lăuntru. No. 22,807. Prin proentul Înalt încuviințat npentru adoptarea modului recrutației bu sergi, ovorâîn-