Foaia noastră, 1970 (Anul 14, nr. 1-24)

1970-06-01 / nr. 11

ORGAN AL UNIUNII DEMOCRATICE A ROMÂNILOR DIN UNGARIA Anul XIV. Nr. 11. - Luni, 1 iunie 1970. 8 pagini 80 fill. LA BUSTUL LUI NICOLAE BĂLCESCU Anul acesta serbarea de bun rămas a absolvenţilor liceului „N. Bălcescu” din Giula s-a desfăşurat într-o atmosferă deosebit de solemnă, ea fiind legată de un eveniment mult aşteptat de elevi, corpul didactic şi chiar populaţia românească din ţară, dezvelirea bustului marelui revoluţionar democrat român. Bustul a fost oferit de şcoala cu acelaşi nume din Bucureşti, cu ocazia împlinirii a 20 de ani de la înfiinţarea şcolii giulane şi se află aşezat în curtea şcolii în mijlocul unui mic careu cu flori. Oaspeţii festivităţii de inaugurare şi a serbării de bun rămas — printre care Istvăn Vidă, preşedintele comitetului executiv al sfatului orăşenesc, Antal Kozma, secretarul organizaţiei U.T.C. din oraş, Petru Silaghi, secretarul general al U.D.R.U., Virgil Pop, ataşat de presă al Ambasadei R.P.R. la Budapesta, Petru Moldovan, membru al Comisiei Dunărene, Gheorghe Ruja, preşedintele cooperativei agricole de producţie din Micherechi, Istvăn Csoma, Păi Pepp din partea uzinelor din localitate , numeroşi părinţi ai elevilor, foşti profesori şi elevi ai liceului şi alţi invitaţi, au fost salutaţi de către profesoara Ana Krizsăn. Apoi a luat cuvîntul directoarea Ecaterina Szăntoi, schiţînd activitatea marelui revoluţionar şi relevînd răspunderea şi sarcina ce le revine acelora care lucrează şi învaţă la această şcoală. A urmat apoi la cuvînt Petru Silaghi, secretarul general al Uniunii, care în cuvîntarea sa a subliniat însemnătatea evenimentului prin care se realizează o veche dorinţă a şcolărimii şi populaţiei româneşti din ţară. După ce vorbitorul a prezentat importanţa luptei şi activităţii lui N. Bălcescu, dusă pentru ridicarea semenilor săi şi pentru înfrăţirea naţiunilor, şi-a exprimat mulţumirile tuturor acelora care au contribuit la procurarea bustului şi la aşezarea ei aici, în primul rînd Ministerului Invăţămîntului R.S.R., Ministerului Culturii din ţara noastră, conducerii şi întregului colectiv al Liceului „N. Bălcescu” din Bucureşti, manifestîndu-şi apoi dorinţa ca acest bust să fie totdeauna un simbol al prieteniei dintre poporul român şi maghiar. A păşit apoi la bust pe care l-a dezvelit. La picioarele bustului au depus coroane de flori, în numele şcolii directoarea E. Szăntoi şi profesorul Gh. Marc, secretar de partid, iar în numele cooperativei agricole de producţie din Micherechi care poartă de asemenea numele lui N. Bălcescu, preşedintele Gh. Ruja şi directorul adjunct al liceului I. Budai. Au urmat apoi elevele Aurica Juhăsz şi Hortensia Olah care au recitat din poemul „Bălcescu” de E. Jebeleanu şi poezia „Bălcescu” de I. Ivănuş. Serbarea de rămas bun După clipele solemne ale dezvelirii bustului a răsunat melodia cunoscută: „Tovarăşi dragi, de-acum vă las şi vă rostesc un bun rămas. ..” şi atenţia s-a îndreptat spre cei 16 absolvenţi ai liceului: Valeria Ardelean, Sabin Ardelean, Ludovic Barăth, Ildirid Bălint, Florica Bota, Iulia Ciocan, Ileana Gaăl, Gheorghe Gabor, Florica Godja, Maria Haniş, Ecaterina Kiss, Oliver Mihuţ, Gheorghe Olar, Maria Roxin, Ecaterina Sonia şi Maria Tulcan, care ascultau cu ochii înlăcrămaţi cuvintele de adio rostite pe rînd de directoarea liceului, de diriginta lor Iulia Rad, de care au fost foarte ataşaţi, de directorul căminului, dr. Gh. Szăntoi, în numele sfatului orăşenesc de Istvăn Vide, apoi de foştii lor colegi, elevi ai şcolii. In numele acestei promoţii — celei de a 18-a — şi-au luat rămas bun absolvenţii Gheorghe Gabor, Iulia Ciocan şi Maria Tulcan exprimîndui-şi părerea de rău pentru că trebuie să părăsească şcoala unde au învăţat patru ani, unii chiar mai mulţi, şi mulţumirile lor acelora care le-au purtat grijă în această perioadă a şcolăriei şi le-au creat condiţiile de a ajunge pînă la maturizare. Ei au făgăduit să rămână demni oriunde ar ajunge de numele aceluia pe care-l poartă şcoala lor. Drept amintire şi recunoştinţă absolventele Ileana Gaăl şi Ecaterina Kiss au legat pe drapelul U.T.C. al şcolii panglica promoţiei 1970. Ca încheiere a avut loc simbolicul act prin care absolvenţii şcolii sînt sloboziţi la drum: elevii din clasa a treia au pus la gîtul fiecărui absolvent „traista cu merinde” pentru lungul drum pe care-l au de parcurs. Şi cu trăistuţele în gît a pornit şirul elevilor să-şi ia rămas bun de la sălile şi coridoarele şcolii, de la clasa lor, pătrunşi de tristeţea despărţirii, dar şi de speranţele viitorului, a căror realizare le dorim şi noi din suflet. Text: Szânto Iulia Rad, diriginta clasei a IV-a, îşi ia rămas bun de la „copiii ei” Directoarea Ecaterina Szăntol rostindu-şi discursul Petru Silaghi dezveleşte bustul lui N. Bălcescu A. Juhăsz recitind Foto: Hotopan Aspect din publicul serbării Pionierii cu drapele roşii în mină au format un mare careu în care s-a desfăşurat solemnitatea Istvăn Vidă: „Slujiţi binele poporului vostru după cum l-a slujit cel al cărui nume îl poartă şcoala voastră!...” Şirul absolvenţilor Maria Tulcan, Gheorghe Gabor şi Iulia Ciocan îşi iau rămas bun Promoţia 1970 a liceului giulan