Foaia Românească, 2010 (Anul 60, nr. 1-53)

2010-07-30 / nr. 31

FOAIA românească 30 IULIE 2010 Alberto Contador, victorie fără glorie la Turul Franţei Spania e la putere în sport. La două săptămâni după victoria echipei de fotbal la CM, ciclistul iberic a triumfat în „Marea Buclă". Pentru a treia oară! Victoria lui Alberto Contador nu a fost una clară, spaniolul de la Astana fiind fluierat după ce l-a depăşit pe Andy Schleck, căruia îi căzuse lanţul de la bicicletă. Spania este o ţară în care ciclismul a dat din totdeauna campioni. Miguel Indurain, victorios în cinci ediţii ale Turului Franţei, este unul dintre ei. Alberto Contador pare modelat din acelaşi aluat, el fiind cel din urmă iberic care străluceşte pe traseul pe cât de întortocheat, pe atât de dificil din „Marea Buclă", în vârstă de 27 de ani. Alberto Javier Contador Velasco provine dintr-o familie cu un statut modest din Pinto, o localitate de circa 40.000 de locuitori situată lângă Madrid. Copilăria sa nu a fost una prea fericită, fratele său mai tânăr. Râul, monopolizând atenţia părinţilor avea o deficienţă mentală, ceea ce a necesitat un tratament specializat. în acest context vitreg, Alberto a încercat să se bucure jucându-se pe maidan, alături de ceilalţi copii. I-a plăcut să se plimbe cu bicicleta, iar un educator l-a văzut şi l-a ajutat să se înscrie într-un club. Devenit campion al Spaniei, la tineret, în proba de contratimp, în 2002, Contador a făcut mai apoi pasul spre profesionism. A semnat pentru Once, unde l-a întâlnit pe Manuel Sainz, pe care l-a considerat drept un al doilea tată... Au urmat câteva victorii de etapă, însă și un grav accident suferit în Turul Asturiei - a avut un început de ruptură de anevrism, dar și o fractură de maxilar... Transportat la un spital din Madrid, a stat trei săptămâni în comă, cu faţa plină de puncte de sutură şi riscând să rămână paralizat. A avut însă şi noroc, astfel că după şapte luni a putut urca din nou pe bicicletă. Anul 2006 a fost bun pentru spaniol şi nu prea... El a obţinut câteva clasări la vârf în curse cunoscute -Turul Olandei (locul 5) şi Turul Romandiei (2) a câştigat şi o etapă în Turul Elveţiei. în iunie însă, întreaga echipă Liberty Seguros a fost anchetată în legătură cu Afacerea Puerto, unul dintre marile scandaluri de dopaj ce au zguduit ciclismul. Găsit nevinovat de justiţia spaniolă, Contador a trecut la Discovery Channel, fosta echipă a lui Lance Armstrong, care tocmai bătuse în retragere. Sub culorile acestui team a câştigat pentru prima dată, în 2007, Turul Franţei, succes repetat mai apoi, de două ori, cu Astana. Este adevărat, victoria din acest an nu a fost tocmai convingătoare, mulţi fani ai ciclismului reproşându-i că a profitat de problemele mecanice cu care se confrunta Andy Schleck (i-a căzut lanţul de la bicicletă) pentru a-l depăşi pe acesta şi a-şi asigura astfel tricoul galben. Alberto Javier Contador Velasco Data naşterii: 6 decembrie 1982 Locul naşterii: Pinto, Spania înălţime: 1,76 metri Greutate: 60 de kilograme Echipa actuală: Astana (din 2008) I Foste echipe: ONCE/Liberty Seguros (2003-2006), I Discovery Channel (2007) Poreclă: „El Pistolero" Palmares: Turul Franţei: 2007,2009 şi 2010 | Turul Italiei: 2008 | I Turul Spaniei: 2008 |-----------------------------------------------------------------------------| Armstrong nu i-a uitat pe oamenii bolnavi de cancer Lance Armstrong a participat pentru ultima oară în Turul Franţei. Americanul a terminat pe locul 23, ieşind rapid, pe pantele Alpilor, din lupta pentru podium. El şi echipa sa, Radio Schack, au fost amendaţi după ultima etapă, când au dorit să plece într-un tricou negru, scrie ziarul „Adevărul". Ediţia 2010 a Turului Franţei nu a fost una tocmai bună pentru Lance Armstrong, de şapte ori câştigător al întrecerii. Americanul este prins din nou, după 2005, într-un scandal de dopaj - fostul său coleg de la US Postal, Floyd Landis. Îl acuză că a folosit transfuzii sanguine. Texanul n-a stat prea bine din punct de vedere sportiv, el fiind „înghiţit" rapid de pluton (câştigătorul Turului Franţei în şapte rânduri, un record, a terminat în acest an pe locul... 23, la aproape 40 de minute de Contador). Cu toate acestea, popularitatea celui care a învins cancerul nu este mai mică decât altădată. Organizată de Dynapost, pentru al 18-lea an consecutiv, operaţiunea „Courrier du coeur - Courrier des coureurs" l-a adus pe Armstrong pe primul loc. Pe adresa lui au fost transmise 327 de mesaje. Acestea au fost expediate de fani din SUA, Europa, Australia şi Japonia. Pe locul următor s-a clasat Andy Schleck, care a primit 253 de epistole, în timp ce Alberto Contador a fost pe 5, cu 191 de mesaje. Americanul și ai săi colegi de la Radio Shack s-au prezentat la startul în ultima etapă în tricouri negre concepute special pentru a evoca Fundaţia Livestrong. Pe spatele lor a fost inscripţionată cifra 28, una care făcea trimitere la cele 28 de milioane de persoane din lumea întreagă atinse de cancer. Lance Armstrong