A MEDOSZ Lapja, 1984 (28. évfolyam, 1-24. szám)

1984-06-11 / 11. szám

A nap nyáron már a reggeli órák­ban fölszippantja a gépekre csa­pódott párát, így hamar előkészí­tik a négy Z-50 LA gépet a MÉM Repülőgépes Szolgálat budaörsi központjában. A vezérgéppel együtt öten hajóznak az NSZK- ba: műrepülő bemutatókat tarta­nak a „pénzes" turné során. Mel­lettük a vízügyesek repülői, a szé­leken pedig a helikopterek. Egy futárgép most landol. Az irányító­­toronyban javában duruzsolnak a telexgépek. „Határszemlére ké­rek területet az Őcsény—Vé­­ménd—Szekszárd—Öcsény út­vonalon, PSZ-101-esre, 300—600 méter magasságra. Koszi. Üdv.: Kóré Vilmos .. ." Salgó Béla szb-titkárral, üze­meltetési osztályvezetővel járjuk a területet. A régi hangár szinte összezsugorodik az új létesítmé­nyek méreteitől. — Felmenő ágban vagyunk és szükség van ezekre — mondja —, ha az „állóeszközökről" beszé­lünk, mindegyikhez nyugodtan oda lehet tenni a jelzőt: új. Az el­telt években kereken 100 százalé­kos volt a teljesítménynövekedés. Fennállásunk legnagyobb terület­teljesítményét értük el: évi 5 milió hektár mezőgazdasági terület permetezését, műtrágyázását. Gyakorlatilag ez tovább már nem növelhető. A létszám közben 10 százalékkal csökkent, s a gépállo­mány állandósult. Most 116 bri­gád, 211 pilóta, ugyanannyi sze­relő garantálja, hogy 1 légi óra alatt 120 hektárt művelhetünk meg. Új hangár épült, átadás előtt van a szakiparosok műhely­­csarnoka, a festődő, új a forgá­csolóműhely. Újjáépült a kapos­vári reptér, új az őcsényi üzemel­tető bázis és még hosszan sorol­hatnám a gazdasági és a szociá­lis létesítményeket, itt és szerte az országban. — És mi a helyzet a „repülő eszközökkel"? Időnként hallani arról, hogy a géppark elörege­dett. — Nagy a gondunk. A Kamov 26 helikopter gyártása megszűnt, s a szocialista piacról nem tu­dunk vásárolni. Ezért nyomasztó, hogy gépparkunk idestova 15 éves. A kényszerhelyzet bevárása már-már magyar betegség: ül­dögélünk amíg betojik a szentkúti búcsú! Nem jó, ha akkor kell kap­kodni, amikor már a padlóra ke­rültünk. A Bell, a Hiller, a Hughes amerikai cégek tartottak itt be­mutatókat, nekünk a Hughes-tí­­pusú lenne a megfelelő. A MÉM mellettünk áll, de hát kezdeni kel­lene végre a vásárlásokat...! — Mi foglalkoztatja most a dolgozókat, és milyen kérdéseket vitattak a bizalmi testület ülésein? Ami az állományt illeti, itt isme­retlen az utánpótláshiány. Évente 8-10 fiatal pilóta és 5-7 szerelő lép be, a nyíregyházi iskolások közül, a Kossuth Lajos Szakkö­zépről és a szolnoki Kilián Mű­szaki Főiskoláról. S még annyit, hogy a mintegy 500 felsőfokú végzettséggel rendelkező mű­szaki gárda bizony nem csűri a szót, gyorsan véleményt formál­nak. A fő szám, ami mindannyiun­kat nyomaszt, a bérkérdés. Az üzemeltetők bére évek óta relatí­ve csökken, mert fogy a terület és nő a kismunka, drágul a vegy­szer és a gazdaságok jobban meggondolják a rendelést, egy gépre több pilóta jut... Szóval ott tartunk, hogy a MÉM és a ME­­DOSZ egyaránt jogosnak tartja a bérjavítást, mi pedig azt szeret­nénk elérni, amit a mai évesek ta­valy ... Erről vitatkoztunk 114-en a bizalmi testületben, meg egye­bütt. De van más is. Ösztönzünk a költségmegtakarításokra, jól beválna a premizálás, visszatérí­tési rendszer. Csakhogy arra sincs elég pénz, hogy minden bri­gád érdeme szerint kapjon. Hát persze hogy elmondják a srácok, milyen tetű a hangulat! Pontosan tudják, hogy a kiszolgáló trakto­rosok mennyivel keresnek többet, mint ők. Meg aztán, hogy jön a telefon: „Hej, pilóta! Gyere trak­torosnak, ezerrel többet kapsz!" Az URH rádiójavító egység fel­ügyeli a szolgálat 300 mobil ké­szülékét. A vezető, Koronics László, ezt mondja: „ A rádióhálózat fontos lánc­szem, mert a terepjárókon dolgo­zók folyamatos kapcsolatot tart­hatnak vezetőikkel és társaikkal. Munkánk a brigádok ritmusához igazodik, elvégezzük a szervizt, lecseréljük a hibás készülékeket, mégpedig a helyszínen. Ez a te­vékenység lefedi az egész ország területét. Az agyközpont persze a torony-­­ban van. A diszpécserszolgálat kezében összpontosul az összes lehetséges kapcsolatteremtő esz­köz. Szüntelenül szólnak a telefo­nok, járnak a telexgépek, jelek, kódok, mondatok cserélnek gaz­dát. Valódi intézkedésdömping, s a döntéseket sietősen hozzák. Nagy Lajos repülésirányítási osz­tályvezető-helyettessel csak a so­kadik próbálkozásra tudunk pár percet beszélgetni. — A 24 órás szolgálat elvileg végtelen sok elemből állhat. Le­het légtértilalmunk, bármikor és bárhonnan jöhet vészjelzés, „mozgékony" az időjárás is. A szokványélet szűkebb: koordi­náljuk a brigádok repüléseit, s ezeket továbbjelentjük. Persze, bármilyen brigádprobléma ide fut be, kezdve a légtérfoglalástól a műszaki kérdéseken át a segít­ségkérésig. Este meg a kötelező jelentések: hol mit végeztek, mi­lyen sikerrel. Mi továbbítjuk a központi intézkedéseket a brigá­doknak, sőt még a gazdaságok érdeklődésére is válaszolunk, ho­va célszerű fordulniuk. — Érdekel az is, hogy elége­­dett-e a keresetével? — Többes számban válaszolok! Elégedettek lehetünk a törődés­sel. Más kérdés, hogy az embe­rek most, tudja, nagyon nézik a pénz értékét, meg a lépéstartást. Nekem 6300 az alapom, 8 ezer az éves prémiumom, van nyereség­­részesedés és egy kis novemberi jutalom, végül a pótlékok, 20 szá­zalék az éjszakára és 10-10 a dél­utánokra, illetve a munkaszüneti napokra. Egyszóval, a mozgó ré­szek kielégítőek, no de az alap ... Kecsán János pilóta úgyszól­ván minden típust vezetett már. — Most az „árnyékosabb" ol­dalon vagyok. Mint operatív veze­tő intézem a 116 brigád személy­zeti ügyes-bajos dolgát. Tegnap az egyik pilóta kárt tett, be kell jönnie fegyelmi meghallgatásra. Elfogadott egy rossz munkatérké­pet, és gyomirtóval meghúzta egyszer a lucernást. Nekem az embert is védenem kell — mi az ami menti —, de a téeszt is. A jogtanácsos tőlem fog álláspon­tot kérni. Egyelőre védem, de nem elvtelenül és nem alaptala­nul. Mert van, hogy lesre akarják állítani a repülőgép-vezetőt, pél­dául tiltott vegyszert, amit nem szabad gépről kiszórni, becsem­pészik neki, ő meg gyanútlanul fölmegy vele. — Van különbség pilóta és pi­lóta között? — Igen, persze, de reális képet soha nem lehet nyerni. Mert hogy mik is a lehetőségei, azt csakis ő tudja. Ahol sok a munka, ott rossz szervező is többet teljesít. Nálunk nem lehet versenyezni — legfeljebb a gazdaságosság jöhet szóba. De a minőség és a meny­­nyiség most is jó, a világon az 1 —2. helyen állunk... Salgó Béla elmenőben még hozzáteszi: — Hatszor kaptuk meg a Kivá­ló Intézmény címet, ebben a terv­ciklusban minden évben. Sajnos, a szakma presztízse ennek elle­nére csökkent. Talán mert a mind alacsonyabb bérekkel leértéke­lődtünk? Vagy talán azért, mert — kívülről nézve — nagyon kicsi a repülős társadalom ...? Kárpáti Tamás Lehet valaki próféta a saját hazá­jában? Mi­tró László­, a Tokajhegyaljai Borkombinát vezérigazgatója életútjával ad erre feleletet. Hallgatjuk Mitró Lászlót. — Velem minden februárban történt. 1941. február 19-én szü­lettem Nyírbogdányban, ez a köz­ség vagy 60—70 km-re van ide Sátoraljaújhelyhez. Én voltam apámék tizedik gyermeke, vagyis a családban a legkisebb. Végül aztán nyolcan nőttünk fel. De azt akarom mondani, hogy minden februárban történt velem. Vezér­­igazgatói kinevezésemet is feb­ruár 16-án kaptam kézhez, a múlt évben. — Meséli az életét. Négy fiú, négy leány a család­ban. Ő a legkisebb mint a mesék­ben. De nem hamubasült pogá­csát kapott a nagy útnak indulás­hoz otthonról, hanem eltökéltsé­get. Sokáig vívódott, hogy mi is legyen. — Én meg valójában szeret­tem a mezőgazdaságot, hiszen a szüleim parasztok voltak. Már mi­ért állt volna ez távol tőlem? Így végeztem el a technikumot. Új­helyben. Abban az időben még nem volt meg a Borkombinát, nem akartam innen elszakadni, hát jelentkeztem a Tarcali Állami Gazdaságba. Gyakornok lettem. Egy esztendő alatt kitanultam a szakmát, ezt onnan is gondolom, mert előléptettek s brigádvezető agronómus lettem. Bartus Aladár volt nálunk az üzemegységveze­tő. Kicsit kemény ember, nem na­gyon tudott beszélni s bánni az emberekkel, nekem is csak úgy odavetette egyszer: „Beadtad már a felvételidet a Kertészeti Fő­iskolára?" Mondtam neki: „Nem." „Hát akkor sürgősen add be” vá­laszolt. De engem a szerelem ho­zott Tarcalra, itt lakott az a szép­­szemű lány, akinek a kedvéért ide szegődtem a gazdaságba, s akit a technikumban ismertem meg. Hogy én főiskolára menjek, nap­pali tagozatra! Olyan isten pedig nincs! Hát lett. Amikor tiltakoztam még egy kicsit, Bartus mindegyre azt felelte: „Nem érdekel." Így az­tán beadtam a felvételi lapomat, gondoltam, úgy sem vesznek fel. Egy hét tanulási időm mégiscsak volt. És felvettek! Mégpedig nap­palira. A Somlói úti kollégiumban laktam. Rettentően nehéz volt a kezdés. Újra az iskolapadba ül­ni... Közben odahaza a szerel­mem is várt. Meg is nősültem a harmadik év végén. Az a szép­szemű leány, a Judit lett a felesé­gem. Nekünk is van már két lá­nyunk, Judit az idén érettségizik, Emőke még kisebb. Mindent részletesen mesél, ahogyan egy életútra emlékezni kell. Kávét is kapunk, megkóstol­juk a Rákóczi borpárlatot, s jegy­zem tovább az élettörténetet. Úgy vizsgázott, ahogyan várta önmagától. A technikumi jeles érettségi mellé jelesen államvizs­gázott, de azért elsuttogja: első­ben volt egy utóvizsgája is. A szakdolgozati témának mi mást választhatott volna, mint tokaj­­hegyan­ a­ témát. A vizsgabizott­ság elnöke ki más lehetett volna, mint az a Kapás Pál, akinek a ve­zérigazgatói székét megörökölte. Mivel volt társadalmi ösztöndíja, hát egy hét múlva éppen Kapás­nál kellett jelentkeznie, hogy le­vizsgázott. 1966-ban végzett a fő­iskolán, akkor már érződött az új mechanizmus előszele, hazajött Tarcalra, központi kertész lett. Aztán kerületvezető a mádi kerü­letben. — Helyt kellett állnom! Egy évig munkásszálláson laktunk, s amikor az újhelyi kerületvezető elment a cégtől, adódott egy üres lakás, megkérdezték, nem jön­­nék-e át? Átjöttem. Kerületvezető lettem. Kemény munka volt, 1976-ig csináltam. És akkor feb­ruár elsejével — már megint feb­ruár, ugye — termelési igazgató lettem. Még szebb és még nehe­zebb feladatot kaptam. 1981. szeptember elsején kereskedelmi vezérigazgató-helyettes lettem és Kapás Pál betegségétől kezd­ve mind a két posztot elláttam, ahogy tudtam. Közben még elvé­geztem egy másfél éves vezető utánpótlás tanfolyamot, a MÉM Vezető- és Továbbképző Intézet szervezésében. S aztán 1983. feb­ruár elsejével kineveztek vezér­­igazgatónak, február 16-án kéz­hez kaptam a kinevezésemet. — És azóta? — Azóta sűrűbb az élet. Min­dent ismerni akarok, mindent tudni szeretek. — Tervek? — 1971-től beért az a munka, amit ez a hatalmas kollektíva csi­nált. Nagy volt a termés, de nem volt elég tárolótér. Még ma sem tudjuk teljesen begyűjteni a ter­mést Tokajhegyalján. Tavaly 80 ezer hektó tárolóteret építettünk, az idén ennek a felét építjük meg. És még mindig kellene a dolgok mai állása szerint 100 ezer hl tá­rolótér. Nem titok, még a bécsi sörgyár tárolótartályaiban is van tokaji bor. Az lenne jó, ha minden borunkat itt tudnánk elhelyezni Tokajhegyalján. De amíg ez meg nem valósul, addig az az elvünk: a hozamokat szabályozni kell. Ugyanis a tokaji bort érlelni kell. S mivel jó évek vannak mögöt­tünk, a hozamnövekedést utól kell érni a kereskedelem növeke­désének. S erre jó esélyeink van­nak: 1983-ban például 17 száza­lékkal több bort adtunk el, mint az előző évben. Jó partner ebben az ÁGKER KFT. A jobb kereske­dést kívánja meg a hatalmas ter­melési kedv, amely Tokajhegyal­­jára jellemző. A termelés stabili­zálódott. Új szelek fújnak Tokajhegyal­ján. Mitró László és társai fújják. És az a nagy kollektíva, amely a termelési tanácskozásokon igent mondott a tervekre, elképzelé­sekre. Takács Tibor A LEGKISEBB FIÚ «9# %$# A «9# «9# «9# «9# «9# «9» «9# «9# «9# «9# «A» wg* wf* wf* wgm #1% 9­* VERSENYEK, TAPASZTALATOK Kiváló szakmunkástanulók A Szakma Kiváló Tanulója ver­senyen az idén a zöldségkerté­szek, fakitermelők, növényter­mesztő-gépészek és a baromfite­nyésztők vetélkedtek. A kertészek versenyét Fertő­dön, a fakitermelőkét Barcson, a gépészekét Hajdúböszörmény­ben, az állattenyésztőkét Tatán rendezték meg. Az 1984. évi tapasztalatok ked­vezőek, mert az előző évekhez képest jelentősen javult a tanulók felkészültsége mindhárom — írásbeli, gyakorlati, szóbeli — ver­senyszámban. Örvendetesen javult a verse­nyek iránti érdeklődés is. A ver­senyzőket a vezető szakoktató­kon kívül sok iskola igazgatója és szaktanára is elkísérte, de ott vol­tak a versenyzőkkel szerződés­ben álló tsz-ek, állami gazdasá­gok képviselői is. Követésre mél­tó kezdeményezés, hogy a ver­senyre a közelben lévő szakmun­kásképző iskolák egynapos tanul­mányi kirándulásra elvitték — az 1985. évi SZKT potenciális ver­senyzőit — a másodéves hallga­tókat. Az egyes szakmákban a követ­kezők szerepeltek a legeredmé­nyesebben: Zöldségkertész: 1. Saller Vil­mos (Halásztelek), szakoktatója: Vajda Ferencné; 2. Kovács Imre (Zalaegerszeg), szakoktatója: Ko­vács Jánosné; 3. Csorba Melinda (Villány), szakoktatója: Kovács Béláné. Erdőmű­velő-fakitermelő: Valkai Lajos (Barcs), szakoktató­ja: Tálas Imre; 2. Kocsondi Pál (Barcs), szakoktatója: Kulcsár Ist­ván; 3. Meilinger Ferenc (Barcs), szakoktatója: Tálosi György. Baromfitenyésztő: 1. Hor­váth Zita (Tata), szakoktatója: Né­­medi Tibor; 2. Ádám Ildikó (Gyó­m­a), szakoktatója: Lichtenstein Katalin; 3. Fábi Zoltán (Jászapá­ti), szakoktatója: Gyárfás István. Növénytermesztő-gépész: Kovács László (Pétervására), szakoktatója: Tóth Lajos; 2. Ben­­csik Mihály (Békés), szakoktató­ja: Marsi Ferenc; 3. Szeifert Lász­ló (Hajdúszoboszló), szakoktató­ja: Szilágyi Lajos. A győztesek iskolái a MEDOSZ vándorserlegét, a versenyzők kül­földi, belföldi tanulmányutakat, a KISZ emlékplakettjét és tárgyju­talmakat nyertek. B. G. 3

Next