Földrajzi közlemények 1874.

Jelentés az osztrák–magyar éjszaksarki expeditió bizottságához Wyprecht Károly és Payer Gyulától

236 Éjszaksarki expeditió jelentése. A tél folyamában a hajó a szelekkel eleinte éjszak­kelet felé haladt és 187З. február 4-én a legnagyobb keleti hosszúságot érte el (kel. hossz. 7З0 18', é. szél. 78° 42'), s azután ismét vissza délnyugati irányba tartott. Február 16-án pillantották meg újból a napot először, de a szigorú hideg csak ápril 7-én engedte meg, hogy az ablakokat ismét felrakjuk s a sátorfedelet leszedjük. Február végén hatalmas jégnyomások alatt minden hasadás végleg bezáródott s a hajó azontúl háborítatlanul feküdött helyén. A jégnek szüntelenül változó helyzete miatt a helyhez kötött műszereket a tél folyamában nem állíthatták föl. Ápril 15-én vették kezdetüket a hajó kiásását czélzó munkálatok. A hófalak lehordattak, a kormányrúd sza­baddá tétetett és kiemeltetett. Ez időtájban a hajó hátul­ról 3­­/2 lábnyira föl volt emelve s kissé a baloldalára volt hajolva. Én mindenekelőtt a jégen 21 nagy lyukat töret­tem körülötte, a melyeket aztán fűrészelés által össze­köttetésbe szándékoztam hozni egymással, hogy így a hajó körül csatornát vonathassak. Ez azonban lehetetlen­nek bizonyult be, mert a jeget csak néhány lyuknál a bal­felöli oldalon találtuk oly gyengének, hogy a fürészeket sikerrel alkalmazhassuk. A legtöbbnél csak 12—20 láb közt értük el a vizet s még ott is alászorult jégre bukkan­tunk, némely helyeken pedig épen nem is tudtunk a jégen keresztül hatolni. Ily körülmények közt a munkát közvet­lenül a hajó mellett elöl a bal felöl eső oldalnál kezdettem meg. A 12 láb hosszú fürészeket meghosszabbítottuk és üst- (kazán-) bádogból még nehezebb fürészeket készítet­tünk s a legsúlyosabb jéghorgonyokból jégvésőket és jég­fúrókat csináltunk. Az ezután következő munka szerfölött fárasztó s mégis haladatlan volt. Csak apró darabokat tudtunk ki­fűrészelni s ezeket mindig szét kellett darabolnunk és kiemelnünk, hogy helyet nyerhessünk. A robbantó aknák teljesen hatástalanoknak bizonyultak be s csupán arra használhattuk, hogy azok segélyével a lefűrészelt jégda­rabokat szétzúzhassuk. Lassan vágtunk ily módon egy medenczét, a melybe a hajót szándékoztunk helyezni s azután két felülről a hátsó rész felé nyomultunk előre. Azonban a főárbocztól kezdve minden munka hiában való

Next