Forrás, 1943. július-szeptember (1. évfolyam, 7-9. szám)

1943-07-01 / 7. szám

„ŐSZINTE BESZÉD" A magyar rádióban 1942 szeptember 20-tól 1943 január 24-ig elhangzott sorozat 1942 őszén a rádió vasár­napi műsorra új állandó szám­mal bővült. „Őszinte beszéd“ címen szólalnak meg a tár­sadalom névtelenjei, a magyar dolgozók, hogy hivatásuk pro­blémáit, a maguk sajátos hely­zetét, vágyaikat és törekvései­ket elmondják mindazoknak, akik az őszinte szót szívesen hallgatják és őszinte szívvel ké­szek is megérteni. Szóhoz jut itt a munkás és a munkásnő, a tanító és a tanító­nő, az orvos, az iparos, a ke­reskedő, s mindnyájan ajándé­kot hoznak az őket hallgatók­nak, megajándékoznak ben­nünket élettől melegen lük­tető tapasztalataikkal, építő­erejű, eredményeket elköny­velő tanulságokkal, vagy küsz­ködések és egyelőre még meg­oldatlan kérdések gondot és terhet jelentő tanulságaival — egyre megy: az egymáshoz és az egymásban való bizalom akar itt szívtől-szívig hidat épí­teni. Leggyakrabban a magyar munkásság képviselői szólalnak meg, azé a társadalmi osz­tályé, amelynek néhány év­tizedes útját annyi gond fel­­hőzte, annyi könny mosta, any­­nyi keserűség követte. Elsza­kadt falujától s ezzel múltjától is, nagyvárosi gyökértelenségé­­ben jelene lidércnyomásos álom lett s miközben ettől szaba­dulni szeretett volna, könnyű prédájává vált a minden kínt feloldó jövő úttörőinek s az ügyesen álcázott nemzetközi propaganda szirénhangjainak. A magyar munkás ma már túl van ezen a lázon. Trianon után rájött arra, hogy valami hiba csúszott a számításába, lassan lepattog róla az idegen máz és mind erőteljesebben bonta­kozik ki benne a nemzeti ön­tudatot hordozó élet. önmagá­nak ad programmot, meg kell tanulnia magyar szemmel nézni az ország határain kívül eső világba és nem idegen szem­mel látni a magyar világot. Mit akar ma a magyar mun­kás, több értékes előadásban erre kaptunk feleletet. Elsősor­ban alaposabb szaktudást és több általános műveltséget, ezért sürgeti a neki megfelelő új iskolatípus kifejlesztését, ezért akarja szabadidejét elő­adások, múzeumok, könyvtárak látogatásával tölteni. Most szö­kik kalászba Széchenyi vetése. Sokszor visszatérő motívuma az előadásoknak, hogy a munkás­ság megértést és megbecsülést vár, munkájának nemcsak bér szerint való, de erkölcsi érté­kelését is. Hivatott vezetőkre is szükség van, olyanokra, akik benne gyökereznek, de fejjel nőnek ki belőle; ne azok legye­nek a hangadók, akik a köte­lességteljesítésben mindig hátul­járnak, hanem tisztafejű, egye­nes szándékú, szakmájukban képzett, művelt munkástár­sak. A mai munkásnemzedék

Next