Fórum - Az MSZMP KB Politikai Főiskolájának lapja, 1976 (7. évfolyam, 1-5. szám)

1976-03-01 / 1. szám

O' 10 ^ 1 M77 SEP 1' VILÁG PROLETÁRJAI EGYESÜLJETEK! Megkezdődtek a beszélgetések A főiskola pártszervezetei előtt nagy és felelősségteljes feladat áll: a Központi Bizott­ság 1975. október 23-i, a párt­tagsági könyvek cseréjéről ho­zott határozatának a végre­hajtása. A főiskola pártbizott­sága intézkedési tervet foga­dott el a tagkönyvcsere elő­készítésére és lebonyolítására. Az alábbiakban rövidítve kö­zöljük az 1976. február 3-i pártbizottsági ülésen elfoga­dott, a tagkönyvcserével kap­csolatos egyéni beszélgetések tartalmára és módszerére vo­natkozó határozatot. A Központi Bizottság 1975. október 23-i határozata a párt­tagsági könyvek cseréjének célját a következőkben jelöl­te meg: „ .. .tovább erősítsük a párt eszmei, politikai és cselekvési egységét, növeljük a párttagok aktivitását a szo­cialista építés soron levő fel­adatainak megvalósításában, tömörítsük sorainkat a­­ XX. kongresszus határozatainak végrehajtására. Célunk,­­hogy társadalmi, gazdasági és kul­turális életünk minden terü­letén erősödjön a párt vezető szerepe, tömegkapcsolata, ös­­­szeforrottsága egész dolgozó népünkkel.” A tagkönyvcserét megelőző egyéni beszélgetések­nek ezeket a célokat kell szol­­gálniok. E céloknak megfele­lően kell a beszélgetések fő­irányát megjelölni. Abból kell kiindulni, hogy a XI. kongresszus előkészíté­­se, majd a kongresszus anya­gainak feldolgozása során a párt politikájáról a párttagság sokoldalúan kifejtette vélemé­nyét. Ennek figyelembe véte­lével a Központi Bizottság ha­tározata a beszélgetések főbb irányát és területeit az aláb­biakban jelölte meg: „ .. .ter­jedjen ki a párt politikájának végrehajtásából adódó felada­tokra; az alapszervezet tevé­kenységére; a párttag munká­jára, ideológiai, politikai kép­zettségére; a párt politikájá­nak ismeretére és képviseleté­re; a pártmegbízatások telje­sítésére; a közéleti tevékeny­ségre. Az eszmecsere ösztönöz­zön a munka és magatartás fe­lülvizsgálatára, az egyén fej­lődésére. A párttagoktól igé­nyelni kell a határozatok vég­rehajtására és a pártszerveze­tek munkájára vonatkozó vé­leményüket és javaslataikat.” A Központi Bizottság hatá­rozata hangsúlyozza, hogy a beszélgetéseket differenciál­tan, a párttag helyzetének, munkahelyi és családi körül­ményeinek, életútjának, korá­nak, egészségi állapotának fi­gyelembe vételével kell lefoly­tatni. A differenciáltság kö­vetelményének megfelelően számolnunk kell a főiskola pártszervezeteinek működési területéből fakadó sajátossá­gokkal: a pártszervezetek egy pártintézmény keretei között dolgoznak, főiskolánk alapvető feladata a marxizmus,leniniz­mus alapján folyó képzés, ne­velés és továbbképzés, jelen­tős szerepe van az ország ideológiai életében. Munka- és feladatkörüket tekintve a pártszervezetek tagjai között jelentősek az eltérések, de ez­zel együtt is a párttagok egy­­egy nagyobb csoportjának el­sősorban munka- és feladatkö­rükből adódóan — közös vo­násaik vannak. A pártbizottság javasolja, hogy a tagkönyvcserével kap­csolatos beszélgetéseknél hasz­nálják fel a Központi Bizott­ság határozatát és Pallai Ár­pád előadói beszédét. A követ­kezőkre hívja fel külön is a figyelmet. 1. A beszélgetések a XI. kongresszus határozataiból adódó feladatok végrehajtásá­ra irányuljanak. Hogyan érté­kelik az egyes párttagok saját munkájukat, amelyet a párt politikája, határozatai valóra váltásáért a maguk területén végeztek. Hogyan, miben lát­ják a XI. kongresszus határo­zatainak végrehajtásában sa­ját feladataikat. 2. A beszélgetések második fő területe a pártszervezetek munkája legyen. Ennek során előtérbe kell állítani, hogy mi a párttag véleménye a párt­csoport, az alapszervezeti ve­zetőség, az alapszervezet és a pártbizottság munkájáról, mi­lyen megjegyzései, javaslatai vannak a pártmunka tartalmi és szervezeti feltételeinek ja­vítására? Hogyan értékeli sa­ját pártmunkáját, miben lát­ja önmaga tennivalóit? 3. A beszélgetéseknek elő kell segíteniük a kongresszus által támasztott fokozott köve­telmények megértését, sze­mélyre szóló konkretizálását; foglalkozzanak a párttag egyé­ni problémáival. Konkrétabban: a kommunis­ta erkölcsi követelmények be­tartása a munkában és a ma­gánéletben. A család, a gyer­mekek szocialista szellemű ne­velése. A pártfegyelem betar­tása, a pártszerűség követel­ményeinek érvényesülése. Eset­leges személyi, családi, egész­ségügyi gondok, problémák. A munkamorált, a magatartást érintő esetleges problémák fel­vetése. Hogyan érzi magát a szűkebb és tágabb kollektívá­ban. (Fiatalok, újak beillesz­kedése, ez irányú problémáik, elvárásaik.) A beszélgetések lefolyásának egyedi jellegűnek kell lenni. Hiba volna, ha valamiféle uni­­formizáltságot akarnánk ér­vényesíteni. Nincs két egyfor­ma ember. Ennek a beszélge­tésekben is ki kell fejeződ­nie. A javasolt szempontok a be­szélgetések általános keretét, témabehatárolását szolgálják. Nem azt jelentik, hogy min­den elvtársnál, minden kér­dést érinteni kell. A beszélge­tést lefolytató bizottságok elő­zetesen és személyre szólóan alakítsák ki, melyik elvtárs­­nál, milyen kérdéseket kell hangsúlyozottan megemlíteni. A témák megjelölése, vagy a kérdések megfogalmazása után hagyjuk, hogy a párttag kifejtse véleményét, elmondja észrevételeit, javaslatait, mó­dot adva arra is, hogy önkri­tikusan értékelhesse a bizott­ság által kritikai szóvá tételre tervezett problémákat is. Ha a párttag olyan kérdése­ket is érint, amelyeket a be­szélgetések során nem tervez­tünk, nem szabad meggátolni, hogy ezekben is kifejtse állás­pontját. Mondhasson el min­dent, amit szükségesnek tart.­ Ennek feltételeit azzal is biz­tosítani kell, hogy a beszél­getést ne tervezzük úgy, hogy meghatározott időpontig pl. előadás kezdéséig be kell fe­jezni. Célszerű, ha egy-egy be­szélgetésre tartósabb időt irá­nyozunk elő. A beszélgetéseket — a kötött munkaidőben dol­gozók esetében — munkaidőn kívül folytassuk le. A beszélgetések őszinte, elv­társi hangnemére a bizottságok különös gonddal ügyeljenek. Óvakodni kell attól, hogy a beszélgetéseknek minősítés vagy vizsgáztatás jellegük le­gyen. Ez nem zárja ki azt, hogy az adott elvtárs munkájá­ban, magatartásában észlelt problémákat pártszerű formá­ban, egyértelműen megmond­juk, vagy ha helytelen véle­ményt képvisel valamely kér­désben, törekedjünk a meg­győzésére. A beszélgetésre való felké­szülést a bizottságok nagy gonddal végezzék. Munkájuk igen felelősségteljes. Ha egyes kérdésekben véleményeltérés mutatkozik a bizottságon be­lül, vagy bizonytalanok vala­mely kérdés megítélésében, helyes, ha az alapszervezet ve­zetőségével vagy ha szükséges, a pártbizottság titkárával vé­leményt cserélnek. A beszélgetésre a párttagok­nak is gondosan­­ készülniük kell. Ezért kellő időben közöl­ni kell velük a beszélgetés időpontját. Javasolni kell, hogy gondolják át a pártszervezet és saját munkájukat. Ajánlani kell, hogy ismételten olvassák át a XI. kongresszus határo­zatait, az MSZMP program­nyilatkozatát és szervezeti sza­bályzatát, valamint a Közpon­ti Bizottság határozatát a párt­tagsági könyvek cseréjéről és Pallai Árpád elvtárs előadói beszédét. Tű! a vizsgákon Véget ért a vizsgaidőszak, befejeződtek a féléves vizs­gák. Több hetes megfeszített tanulás, ismétlés után rövid pihenő következett és most már a második féléves tantár­gyakkal ismerkedet a hallga­tók többsége. A tanulmányi osztályon ka­pott tájékoztatás alapján kö­zöljük az államvizsgák, kol­lokviumok számszerű eredmé­nyeit, az évfolyamátlagokat. Az első évfolyam hallgatói két kollokviumon adtak szá­mot tudásukról. A nemzetközi kollokvium évfolyamátlag a­­zi munkásmozgalom története 4,23, a magyar munkásmoz­galom története kollokvium évfolyamátlaga: 4,16 volt A második évfolyamon a harmadik szemeszter végén a filozófia-államvizsga jelentet­te a legnagyobb próbatételt Az évfolyamátlag: 4,01 volt. A politikai gazdaságtan kol­lokvium évfolyamátlaga: 3,8. A pártépítési kollokvium 4,19- re a vezetési ismeretek kol­lokviuma 4,32-re sikerült év­­foly­amszin­ten. A harmadik évfolyam szá­mára a szakosodás előtti utol­só vizsgák zajlottak le. Más­fél év tanulása után a poli­tik­ai gazdaságtan államvizsga átlaga évfolyamszinten: 4,22. A gazdaságpolitikai kollok­vium 4,4-re, a nemzetközi po­litikai kollokvium 4,34-re si­­került. Az ötödik szemeszter végén az orosz nyelv tanulását is le­mérik, a kollokviumi évfo­lyam átlaga: 4,47 volt. A most először vizsgázott elsőévesek, a tapasztalt má­sodik évfolyam, a szakosodást elkezdő harmadik évfolyam a tapasztalatokon, a tanulságo­kon, a saját maguk és mások példáján okulva, tanulva ké­szülhetnek a következő fél­évre. Az első- és másodéves hall­gatók most már egyre jobban érzik és látják az első és harmadik szemeszter után, hogy a tantárgyak, a főisko­lán tanultak szoros egészként kapcsolódnak össze és egyre tudatosabban kell, hogy al­kalmazzák az eddig tanulta­kat. A harmadik évfolyam hallgatói a szakosodás ideje alatt mintegy szintetizálva és alkalmazva az eddigi ismere­teiket mélyednek el egy-egy szakterületen. Petra József Gereblyés László: Dal az asszonyoknak A nemzetközi nőkongresszus emlékére Fölragyogott az este hirtelen, sütött az este, mint a nap, fénylett az este, mint a szerelem, dalolt az esti pillanat. S a fáklyatűz megáradott folyam, hömpölygött át a városon, tárult a lélek könnyes-boldogan, elvtársi lett, igaz­ rokon. Akár a tűzben hamvadó palánk, válaszfal porlott odabenn! A gondolat piroslott, mint a láng s egy nyelven szólt a szív, a szem. És szerte: kucsma, fejkendő, kalap tarkállott, óriás csokor, francia, szovjet, kínai, arab ... egyetlen arc se volt komor. Egy agyban sem volt itt más gondolat, egy szívben sem más sejtelem, — mint állomáson sistergő vonat — a béke állt a fénylő síneken. (1948. december 1.) Befejezte munkáját az SZKP XXV. kongresszusa A Szovjetunió Kommunista Pártjának kongres­­­szusai mindig nagy nemzetközi érdeklődést válta­nak ki mind a barátok, mind az ellenfél soraiban. A XXV. kongresszus nemzetközi jelentőségét ki­emeli az a tény is, hogy az SZKP 15,7 milliós tag­ságát 4963 delegátus képviselte és 103 testvérpárt és haladó szervezet küldöttei vettek részt a kong­resszus munkájában. Nagy figyelmet keltett Leonyid Brezsnyev be­számolója a KB két kongresszus közti munkájáról, a világhelyzet és a szovjet társadalom fejlődésének perspektívájáról. L. Brezsnyev joggal számolhatott be a nemzetközi helyzetben bekövetkezett enyhü­lés tendenciájának erősödéséről, azokról az eredmé­nyekről, amelyeket a szocialista országok e tekin­tetben a XXIV. kongresszus óta elértek, különös te­kintettel a békés egymás mellett élés magasabb szintjére, a helsinki konferencia eredményeire, az indokínai népek nagy győzelmeire. A KB beszámo­­­­lója erőteljesen hangsúlyozta a szocialista interna­cionalizmus növekvő szerepét, a három forradalmi áramlat egybefonódásának szükségességét. A testvérpártok küldötteinek túlnyomó többsége határozottan kiállt a proletár inemacionalizmus szükségessége, a marxizmus—leninizmus tisztasága és továbbfejlesztése mellett a kommunista pártok szuverenitása és egyenjogúsága alapján. A kongresszus munkájának fontos területét ké­pezte — Alekszej Koszigin előterjesztése alapján ■— a tizedik ötéves terv irányelveinek megvitatása és elfogadása. A szovjet gazdaság sokoldalú fejlődése, a szovjet emberek életkörülményeinek javulása az 1976—1980 közötti években is töretlenül folytatódik a tudományos-technikai forradalom grandiózus ki­bontakozása alapján. A tizedik ötéves tervre a ha­tékonyság és a minőségjavítás komplexitása nyomja rá a bélyegét. Adjunktusi kinevezések főiskolánkon Nemes Dezső, főiskolánk rektora adjunktusi kinevezé­seket adott át a következő elvtársaknak: Bayer Zoltán, Geczkó József, Lovász László, Merényi Ferenc, Pompor Ist­vánná, Rozsnyói István, dr. Tatai Zoltán, Varga Gábor. További munkájukhoz sok si­kert kívánunk. Vendégeink voltak Borisz Ivanovics Matvejev Borisz Ivanovics Matvejev az SZKP Pártfőiskola Orosz Nyelv és Irodalom Tanszéké­nek vezetője egyhetes (1976. febr. 9—16) látogatást tett fő­iskolánkon. Látogatása során megismerkedett az Idegen Nyelvi Tanszék munkájával, nagy­ érdeklődéssel tanulmá­nyozta az SZKP Pártfőiskolá­ja elő­készítő és az aspiráns, intenzív nyelvtanfolyam­ot­ folyó munkát. Az óralátoga­tások, a tanszéki megbeszé­lések bepillantást engedtek a Szovjetunióba készülő hallga­tóink orosz nyelvi képzésébe, az intenzív nyelvoktatásnak nálunk kialakított rendszeré­be. Hasznos tapasztalatcsere alakult ki a két nyelvi tan­szék között. B. I. Matvejev elvtárat fo­gadta Nemes Dezső elvtárs, főiskolánk rektora. Az elvtár­si beszélgetés során a nyelv­­oktatás eredményességének javulása érdekében értékes gondolatokat, javaslatokat kaptunk Nemes elvtárstól. A pártbizottságon Vígh La­jos elvtárs tájékoztatta vendé­günket az iskolán folyó párt­életről. Molnár János rektor­­helyettes két alkalommal fo­gadta Matvejev elvtársát, a beszélgetések során a tapasz­talatok értékelésén túlmenően szó esett a két tanszék együtt­működésének perspektivikus terveiről is. Az MSZMP KB- ban Juhász elvtárs és Farka­­sinszky elvtársnő fogadta­­ Matvejev elvtársat. A beszél­getésen hallgatóink hazai és szovjetunióbeli nyelvi képzé­sének eredményeit és megol­dandó feladatait vitattuk meg. Hasznos volt a Szovjet Tudo­mány és Kultúra Házában tett látogatás. Matvejev elvtárs látogatása, az oktatási célok, programok, módszerek egyeztetése, a kö­zös feladatok együttes erővel történő megoldására való tö­rekvés minden bizonnyal ha­tékonyabbá teszi hallgatóink oktatását Buda­pesten is és Moszkvában is. Bartos Mihály tanszékvezető A Stefan Gheorgiu Akadémia tanárainak látogatása 1976. február 10—17 között a bukaresti testvéri intézmény három tanára: Joan Be­­a, Joan Rauk; és Konsztantin Musteche látogatta meg fő­iskolánk Államszervezeti tan­székét. A látogatás alkalmá­val rendezett kerekasztal­­beszélgetésen két tájékoztató előadásra került sor: dr. Ha­lász József az államszervezeti tanszék vezetője a városok és község szerepének alakulá­sa a magyar településhálózat­ban, valamint a közigazgatás fejlesztésével kapcsolatos ku­tatásokról adott tájékoztatást; Joan Bella pedig a szocioló­giai kutatások hozzájárulása a politikai-állami irányítás fejlesztéséhez címmel tartott előadást. A megbeszélésen részt vettek a főiskolánk Szo­ciológiai tanszékének képvi­selői, valamint az említett témakörökkel foglalkozó né­hány egyetemi oktató és tu­dományos intézeti kutató. A román vendégek tájéko­zódtak főiskolánk szociológiai tanszékén folyó oktató és ku­tató munkáiról, fogadta őket Kulcsár Kálmán akadémikus, az MTA Szociológiai Intézeté­nek igazgatója is. A progra­mot hasznosan egészítette ki a Heves­ megyei Tanács VB ) titkárával, dr. Pápay Gyulá­­val Egerben folytatott konzul­táció és a megyei (Noszvaj) tanácsi továbbképző központ munkájának megismerése. Dr. Halász József tanszékvezető

Next