Fővárosi Közlöny, 1905 (16. évfolyam, 1-53. szám)
1905-01-03 / 1. szám
hó végén lejárván, a díjak 1905. évi január hó 1-étől kezdődőleg három évi tartamra újból megállapitandók. A kerületi elöljáróságok utján a kerületi választmányoknak a megállapítandó díjra vonatkozó javaslatait beszereztük s ezek szerint az I. és VII. kerületi választmányok kivételével az összes kerületi választmányok az 1902.—1904. évre megállapított díjtételek fentartását javasolják. Az I. ker. választmány és elöljáróság által javasolt kevés változás az, hogy a Hadnagy-utczát, mely eddig a 2 koronás díjtétel alá tartozott, a 3 koronás díjtétel alá, a Döbrentey- és Gellért-teret s a Várkert-rakpartot, ugyancsak a 2 koronás díjtétel alól pedig a 4 koronás díjtétel alá kívánja venni. Ezen emeléseket azzal okolja meg az I-ső kerületi elöljáróság, hogy ezen környékeken a forgalom a Ferencz Józsefhíd és az Erzsébet-híd megnyitása óta jelentékenyen megélénkült. A VII. kerületi elöljáróság a kerületi választmány meghallgatása után a múlt cziklusra megállapítva volt díjakra nézve a következő változtatásokat javasolja és pedig: a Kerepesi útnak az Erzsébetkörútig terjedő egész részére 7 korona 50 fillérben kívánja az elfoglalt járdaterület négyszögméterét megállapítani, míg eddig csak a Sip utczáig terjedő részen volt 7 , 50 fillér a díjtétel, s azon túl az Erzsébet körútig terjedő részen csak 5 korona; továbbá a Baross-térre az eddigi 4 koronás díjtétel helyett 5 koronás díjtételnek, a Dohány-utczának a Dob-utczától a Wesselényi-utczáig terjedő páros számú oldalára pedig, mint a Károly-körút folytatására 7 koronás díjtételnek megállapítását javasolja. A járdafoglalási díjak újabb megállapításánál való figyelembevétel végett a budapesti kávésipartársulat, s ezenkívül Brück Károly kávéház-tulajdonos és érdektársai terjesztettek elő kérelmet. A kávésipartársulat f. évi június hóban benyújtott beadványában azt kéri, hogy a Ferencz Józsefrakpartnak a Petőfi tértől az Eötvös térig terjedő részén a járdafoglalási díj négyszögméterenként a jelenlegi 10 korona helyett 8 koronában állapíttassák meg. Kérését azzal okolja meg az ipartestület, hogy az Andrássy-uton is csak 8 korona a díjtétel, pedig az Andrássy-úton sokkal nagyobb az üzleti forgalom, mint a Korzón, mert az utóbbi helyen a kávéházaknak reggeli és esti közönsége nincsen, itt kávéházak forgalma csak a délutáni kűsebb időre, mintegy 2 272 órára szorítkozik. Brück Károly Lipót-körúti kávéháztulajdonosnak és érdektársainak kérelme az, hogy a Lipót-körútra, az Alkotmány utczára és a Váczi-körút V. kerületi oldalára megállapított járdafoglalási díj a szomszédos VI. kerületi útvonalakra megállapított díjakkal arányba hozassék. Kérelmük támogatására felhozzák, hogy a Váczi-körút lipótvárosi oldalán a forgalom semmivel sem nagyobb, mint a Váczi-körút terézvárosi oldalán ; az Alkotmány-utcza pedig egyszerű mellékutcza és a Lipót-körút forgalma meg sem közelíti a Terézkörút forgalmát. Az előbbi kérelemre nézve meghallgatuk úgy a IV., mint az V. kerületi elöljáróság véleményét, az utóbbira nézve pedig az V. ker. elöljáróság véleményét. A IV. kerületi elöljáróság, választmányának meghallgatása után a Korzóra megállapított 10 koronás díjtételnek 8 koronára való leszállítását javasolja, mert a kérelmet méltányosnak találta. Az V. ker. elöljáróság választmányával egyetértőleg mindkét kérelemnek az elutasítását javasolja, s a megállapítva volt díjtételeknek fentartását javasoló előterjesztésének elfogadását kéri, azzal, hogy úgye, mint a kerületi választmány a díjtételek megállapításánál figyelemmel volt a polgárok érdekeire, de tekintetbe vették azon körülményt is, hogy a díjak kért leszállítása esetén a főváros mintegy 3000 bevételtől esnék el. Magunk részéről ezen két kérelmet méltányosnak tartjuk, azonban csak az esetben javasolhatjuk azok teljesítését, ha a fővárost a leszállítással ért veszteségek az egyes részeken alacsonyan megállapított díjak felemelésével kiegyenlítetnének. A főváros anyagi érdekeit tartva szem előtt, a díjak megállapítására nézve alább kifejtett javaslatunk megtételénél elsősorban a múlt évben e czimén befolyt 59.287 korona bevételre és a jövő évi költségelőirányzatban a járdafoglalási díjak czímén befolyó jövedelműt felvett 61.000 hunára vagyunk figyelemmel. Ezek előrebocsátása után a díjak megállapítására nézve javaslatunk a következő: I. Az I-s. kerületi elöljáróság által az I. kerületre bemutatott javaslathoz hozzájárulunk azon kis változtatással, hogy a Dísz térre és Tárnok utczára, s ezenkívül a Krisztina térre és Alagút utczára megállapított 3 korona 70 fillérnyi díj 4 koronára egészíttessék ki. II. A II. kerületi elöljáróság által bemutatott javaslatban azon kis változtatást tartanak szükségesnek, hogy a Várkert-rakpart itt is úgy, mint az I. kerületben, a 4 koronás díjtétel alá vezessék be. III. A III. kerületben az eddigi díjtételt meghagyandónak tartjuk. IV. A IV. kerületben a kávésipartársulat kérelméhez képest a Ferencz József-rakpartnak a Petőfitér és Vigadó-tér közötti részére és a Petőfi-térre megállapított 10 koronás díj 8 koronára volna leszállítandó, de viszont a 7 koronás díjtételből a Múzeum körút, a Ferencziek tere, Eskü-út és Kígyótér a 8 koronás tétel alá volna vonandó, mert a Múzeum-körútnak VIII. kerületi oldala eddig nem is 8 koronát, hanem 850 koronát fizetett öt méterenként, a felsorolt többi útvonal pedig üzleti szempontból a Múzeum-körúttal teljesen egyenrangúnak mondható. V. Az V. kerületben a Ferencz József-rakpartra, mely terjed a Vigadó-tértől az Eötvös-térig, s azonkívül a Vigadó-térre és Eötvös-térre a díj ugyancsak 8 koronára volna leszállítandó. Továbbá leszállítandó volna ugyancsak 8 koronára az Alkotmány-utczára, Lipót-körútra és a Váczi-körút V. ker. oldalára megállapított 9 koronás díjtétel, mert a VI. ker. hasonló rangú útvonalak tényleg enyhébben vannak a díjjal megterhelve , pedig a Váczi-körút VI. ker. oldala 5 K 67 fillérrel, a Teréz-körút pedig 6 K 67 fillérrel van a díjjegyzékben felvéve. Javaslatunk az, hogy az említett három V. kerületi útvonal 8 koronával vétessék fel a díjjegyzékbe s ennek ellenében a VI. ker. két útvonal díja megfelelőleg emeltessék.