Fővárosi Közlöny, 1905 (16. évfolyam, 1-53. szám)

1905-01-03 / 1. szám

hó végén lejárván, a díjak 1905. évi január hó 1-étől kezdődőleg három évi tartamra újból megállapi­tandók. A kerületi elöljáróságok utján a kerületi választ­mányoknak a megállapítandó díjra vonatkozó javas­latait beszereztük s ezek szerint az I. és VII. kerületi választmányok kivételével az összes kerületi választ­mányok az 1902.—1904. évre megállapított díjtételek fentartását javasolják. Az I. ker. választmány és elöljáróság által java­solt kevés változás az, hogy a Hadnagy-utczát, mely eddig a 2 koronás díjtétel alá tartozott, a 3 koronás díjtétel alá, a Döbrentey- és Gellért-teret s a Várkert-rak­partot, ugyancsak a 2 koronás díjtétel alól pedig a 4 koronás díjtétel alá kívánja venni. Ezen emeléseket azzal okolja meg az I-ső kerületi elöljáróság, hogy ezen környékeken a forgalom a Ferencz József­híd és az Erzsébet-híd megnyitása óta jelentékenyen megélénkült. A VII. kerületi elöljáróság a kerületi választ­mány meghallgatása után a múlt cziklusra megálla­pítva volt díjakra nézve a következő változtatásokat javasolja és pedig: a Kerepesi­ útnak az Erzsébet­körútig terjedő egész részére 7 korona 50 fillérben kívánja az elfoglalt járdaterület négyszögméterét meg­állapítani, míg eddig csak a Sip­ utczáig terjedő ré­szen volt 7 , 50 fillér a díjtétel, s azon túl az Erzsébet­ körútig terjedő részen csak 5 korona; to­vábbá a Baross-térre az eddigi 4 koronás díjtétel helyett 5 koronás díjtételnek, a Dohány-utczának a Dob-utczától a Wesselényi-utczáig terjedő páros számú oldalára pedig, mint a Károly-körút folytatá­sára 7 koronás díjtételnek megállapítását javasolja. A járdafoglalási díjak újabb megállapításánál való figyelembevétel végett a budapesti kávésipar­társulat, s ezenkívül Brück Károly kávéház-tulaj­donos és érdektársai terjesztettek elő kérelmet. A kávésipartársulat f. évi június hóban benyúj­tott beadványában azt kéri, hogy a Ferencz József­rakpartnak a Petőfi­ tértől az Eötvös­ térig terjedő részén a járdafoglalási díj négyszögméterenként a jelenlegi 10 korona helyett 8 koronában állapíttassák meg. Kérését azzal okolja meg az ipartestület, hogy az Andrássy-uton is csak 8 korona a díjtétel, pedig az Andrássy-úton sokkal nagyobb az üzleti forgalom, mint a Korzón, mert az utóbbi helyen a kávéházak­nak reggeli és esti közönsége nincsen, itt kávéházak forgalma csak a délutáni kűsebb időre, mintegy 2­ 272 órára szorítkozik. Brück Károly Lipót-körúti kávéháztulajdonosnak és érdektársainak kérelme az, hogy a Lipót-körútra, az Alkotmány­ utczára és a Váczi-körút V. kerületi oldalára megállapított járdafoglalási díj a szomszédos VI. kerületi útvonalakra megállapított díjakkal arányba hozassék. Kérelmük támogatására felhozzák, hogy a Váczi-körút lipótvárosi oldalán a forgalom semmivel sem nagyobb, mint a Váczi-körút terézvárosi oldalán ; az Alkotmány-utcza pedig egyszerű mellékutcza és a Lipót-körút forgalma meg sem közelíti a Teréz­körút forgalmát. Az előbbi kérelemre nézve meghallgatuk úgy a IV., mint az V. kerületi elöljáróság véleményét, az utóbbira nézve pedig az V. ker. elöljáróság véle­ményét. A IV. kerületi elöljáróság, választmányának meg­hallgatása után a Korzóra megállapított 10 koronás díjtételnek 8 koronára való leszállítását javasolja, mert a kérelmet méltányosnak találta. Az V. ker. elöljáróság választmányával egyet­értőleg mindkét kérelemnek az elutasítását javasolja, s a megállapítva volt díjtételeknek fentartását java­soló előterjesztésének elfogadását kéri, azzal, hogy úgy­e, mint a kerületi választmány a díjtételek meg­állapításánál figyelemmel volt a polgárok érdekeire, de tekintetbe vették azon körülményt is, hogy a díjak kért leszállítása esetén a főváros mintegy 3000­­ bevételtől esnék el. Magunk részéről ezen két kérelmet méltányos­nak tartjuk, azonban csak az esetben javasolhatjuk azok teljesítését, ha a fővárost a leszállítással ért veszteségek az egyes részeken alacsonyan megálla­pított díjak felemelésével kiegyenlítetnének. A főváros anyagi érdekeit tartva szem előtt, a díjak megállapítására nézve alább kifejtett javaslatunk megtételénél első­sorban a múlt évben e czimén be­folyt 59.287 korona bevételre és a jövő évi költség­előirányzatban a járdafoglalási díjak czímén befolyó jövedelműt felvett 61.000 hunára vagyunk figyelemmel. Ezek előrebocsátása után a díjak megállapítására nézve javaslatunk a következő: I. Az I-s. kerületi elöljáróság által az I. kerü­letre bemutatott javaslathoz hozzájárulunk azon kis változtatással, hogy a Dísz­ térre és Tárnok utczára, s ezenkívül a Krisztina­ térre és Alagút­ utczára meg­állapított 3 korona 70 fillérnyi díj 4 koronára egé­szíttessék ki. II. A II. kerületi elöljáróság által bemutatott ja­vaslatban azon kis változtatást tartanak szükségesnek, hogy a Várkert-rakpart itt is úgy, mint az I. kerület­ben, a 4 koronás díjtétel alá vezessék be. III. A III. kerületben az eddigi díjtételt meg­hagyandónak tartjuk. IV. A IV. kerületben a kávésipartársulat kérel­méhez képest a Ferencz József-rakpartnak a Petőfi­tér és Vigadó-tér közötti részére és a Petőfi-térre megállapított 10 koronás díj 8 koronára volna le­szállítandó, de viszont a 7 koronás díjtételből a Múzeum­ körút, a Ferencziek­ tere, Eskü-út és Kígyó­tér a 8 koronás tétel alá volna vonandó, mert a Múzeum-körútnak VIII. kerületi oldala eddig nem is 8 koronát, hanem 8­50 koronát fizetett öt­ méterenként, a felsorolt többi útvonal pedig üzleti szempontból a Múzeum-körúttal teljesen egyenrangúnak mondható. V. Az V. kerületben a Ferencz József-rakpartra, mely terjed a Vigadó-tértől az Eötvös-térig, s azon­kívül a Vigadó-térre és Eötvös-térre a díj ugyancsak 8 koronára volna leszállítandó. Továbbá leszállítandó volna ugyancsak 8 koronára az Alkotmány-utczára, Lipót-körútra és a Váczi-körút V. ker. oldalára meg­állapított 9 koronás díjtétel, mert a VI. ker. hasonló rangú útvonalak tényleg enyhébben vannak a díjjal megterhelve , pedig a Váczi-körút VI. ker. oldala 5 K 67 fillérrel, a Teréz-körút pedig 6 K 67 fillérrel van a díjjegyzékben felvéve. Javaslatunk az, hogy az említett három V. kerületi útvonal 8 koronával vétessék fel a díjjegy­zékbe s ennek ellenében a VI. ker. két útvonal díja megfelelőleg emeltessék.

Next