Fővárosi Közlöny, 1921 (32. évfolyam, 1-27. szám)

1921-01-14 / 2. szám

Tekintetes Tanács! Pálfy József törvényható­sági bizottsági tagnak a folyó évi szeptember 22-én és folytatva 23. napján tartott rendes közgyűlésben tett s tárgyalás és javaslattétel végett kiadott ezen indít­ványa ügyében folyó évi október 2-án átírtunk a m. kir. államvasutak budapest-dunabalparti üzlet­vezetőséghez s arra való hivatkozással, hogy a hiány fennállása baleseteket okozhat, kértük, hogy a fenn­tartása alatt álló műtárgyat sürgősen hozassa rendbe. Az üzletvezetőség okt. 23-án kelt 19.084/1920—11. sz. értesítése szerint a panaszolt hiányt még július folyamán pótolta úgy, hogy a gyalogfelüljáró sodrony­kerítése jó állapotban van. Minthogy az üzletvezetőségnek ezen értesítése és a közgyűlésen szeptemberben tett javaslat ellen­tétesnek látszott, az illetékes VII. ker. elüljáróságot felvilágosító jelentéstételre hívtuk fel. Az elüljáróság f. évi nov. 20-án 43.251/1920. szám alatt a megtartott helyszíni szemle alapján azt jelenti, hogy a kérdéses felüljáró sodronyfonallal el van látva, a sodronyfonal némileg hiányos ugyan, de elegendő biztosságot nyújt és balesetek bekövet­kezte kizártnak tekinthető. Az üzletvezetőségnek és a kerületi elüljáró­ságnak a fentiekben ismertetett jelentései követ­keztében javasoljuk, hogy az ügyet tudomásvétel végett azzal méltóztassék a törvényhatósági bizottság közgyűlése elé terjeszteni, hogy abban további lépé­seket tenni szükségtelen. Budapest, 1920. évi december 21. A tanácsi V. ügyosztály: Kem­pelen Ágoston Till Antal műszaki tanácsos, tanácsnok. A tanács a közlekedési ügyosztálynak ezen elő­terjesztésében foglaltakat tudomásvétel végett azzal terjeszti a törvényhatósági bizottság közgyűlése elé, hogy ebben az ügyben további intézkedésre szükség nincs. 24. Bizottsági és tanácsi előterjesztés a Budapesti Egyesített Villamos Városi Vasutak Baross-utcai vonalának felsővezetékre leendő átalakítása ügyében. (Előadó: 77// tanácsnok.) 126.129/1920—V. szám. Ebben az ügyben a Budapesti egyesített városi vasutak igazgatósága 1920. évi március 3-án a következő beadvány intézte a tanácshoz: Alsóvezetékes vonalaink leromlása és az anyag­hiány, mely az alsóvezeték fentartását lehetetlenné teszi, arra kényszerít bennünket, hogy egyes alsó­vezetékes vonalakat felsővezetékes berendezéssel lássuk el. Ez­által módunkban van, hogy az egyik h­elyen felszabaduló alsóvezetékes anyagot más vonalak fentartására használjuk fel. Alsóvezetékes vonalaink közül elsősorban a Baross-utcai vonal az, mely megkívánja, hogy az előbb említett okból felső­vezetékre alakítsuk át. Tisztelettel kérjük a t. Tanácsot, hogy az üzem biztonsága érdekében a 4 példányban mellékelt terven feltüntetett módon a Baross-utcai vonal felsővezetékes berendezésének létesítésére a helyhatósági építési engedélyt megadni és annak kormányhatósági meg­erősítését a kereskedelemügyi miniszter úrnál kiesz­közölni méltóztassék. A tanácsi V. (közlekedési) ügyosztály erre az alábbiakban kivonatosan közölt előterjesztést tette: Ugyanazok az okok, vagyis az alsóvezeték nagymérvű elromlása egyrészt és a megjavításhoz elkerülhetetlenül szükséges anyagok hiánya másrészt,­­ amelyek a villamos vasúti üzem zavartalan fen­tartása érdekében szükségessé tették, hogy a Rotten­biller- és a Damjanich-utcában fekvő alsóvezetékes vágányok fölé a felsővezetékes berendezés felszerelése engedélyeztessék, — teszik indokolttá a Budapesti egyesített városi vasutak A II. 2. 20.118/B. számú beadványában foglalt azt a kérelmet, hogy az ugyan­csak rossz karban levő Baross­ utcai alsóvezetékes vágányok fölé felső vezetéket szerelhessenek, ami azután lehetővé teszi azt, hogy az itt felszabaduló alsóvezetékes anyagnak még használható része más alsóvezetékes vonal fentartására legyen felhasználható. A munkálatok sürgősségére való tekintettel javasoljuk, hogy a kérelmet — a törvényhatósági bizottság közgyűlésének utólagos jóváhagyása remé­nyében — teljesíteni s a hozandó határozatot a fő­városi közmunkák tanácsa útján a kereskedelemügyi miniszter úrhoz felterjeszteni méltóztassék, meg­jegyezvén, hogy a szóban levő felsővezetékes beren­dezés felszerelésével, valamint az alsóvezetékes anyagok felhasználásával kapcsolatosan az építési tőkét érintő változások az e tekintetben annak idején teendő előterjesztés alapján lesznek elbírálhatók. Minthogy a bemutatott tervek a vasút képvi­selőinek közbenjöttével tartott helyszíni eljárás rész­letes megállapodásaihoz képest javíttattak ki, azok alapján — a létesítmények kormányhatósági enge­délyezésétől feltételezetten — a helyhatósági építési engedély egyidejűleg megadható. A tanács — 1920. évi április 2­2-én kelt 26.040/1920—V. számú határozatával — a közlekedési ügyosztály javaslatához képest, a törvényhatósági bizottság közgyűlésének utólagos jóváhagyása remé­nyében a felsővezetéknek az egyelőre meghagyandó alsóvezetékes vágányok fölé leendő felszereléséhez­ hozzájárult, a munkálatok végrehajtására a hely­hatósági építési engedélyt megadta és a határozatot megerősítés végett — a fővárosi közmunkák tanácsa útján — a kereskedelemügyi miniszterhez terjesz­tette fel. A kereskedelemügyi miniszter úgy ezt a hatá­rozatot, mint a Budapesti egyesített városi vasutak 1920. július 24-én kelt újabb beadványára vonatkozó, 1920.­ évi szeptember 13-án kelt, közölt ügyosztályi előterjesztés alapján hozott 79.067/1920—V. számú határozatot is jóváhagyván, illetve megerősítvén, a tanácsi V. ügyosztály az alábbi előterjesztést intézte a tanácshoz: Tekintetes Tanácsi­a. évi április 17-én kelt előterjesztésünk alapján az április 22-én hozott 26.040/1920—V. számú határozattal — a villamos vasúti üzem zavartalan fentarthatása érdekében, az akkor újonnan még meg nem választott törvény­hatósági bizottság közgyűlésének utólagos jóvá­hagyása reményében — hozzá méltóztatott járulni ahhoz, hogy a Baross­ utcában, az egyelőre meg­hagyandó alsóvezetékes vágányok fölé a felső veze­tékes berendelés felszerelhető legyen, a szeptember 16-án kelt 79.067/1920—V. számú határozattal pedig ahhoz is, hogy a Baross­ utcai felsővezeték felszere­lésével kapcsolatban a vonal külső részét a József­körúti vágányokkal összekötő vágányok fölé is fel­szerelhessék a felsővezetéket. Egyben — a létesítmények kormányhatósági engedélyezésétől feltételezetten — a munkálatok

Next