Fővárosi Közlöny, 1927 (38. évfolyam, 29-45. szám)

1927-06-24 / 29. szám

volna erről, — és itt ezt nem sajátítom ki semmiféle pártérdekből, az összes pártok vannak arra hivatva, hogy a részvénytársaság vezetőségét odaállítsák és vezérigazgatót állítsanak az élére, — ha tehát ez megtörténik, meg vagyok győződve, hogy a főváros­nak egységes közlekedési politikájával segítünk a főváros közönségén, segítünk az iparon, segítünk a kereskedelmen és segítünk azokon a problémákon, amelyek ma a közlekedési politika egységességének hiányában megoldatlanok. .. Közgyűlés! Ez a kérdés, a jó közlekedés kérdése, összefügg a tarifa kérdésével is. (Úgy van !) A mi pártunk legutóbb a tarifa kérdésében arra az álláspontra helyezkedett, (Zaj.) hogy a tarifát leszál­lítani nem kívánjuk . . . (Közbeszólások balról: Elég hiba !) Meg fogom indokolni, hogy miért, tessék várni. Még­pedig azért nem, mert ugyanakkor bizonyos pót­adókat kellett volna behoznunk, amely pótadók be­hozatala azonban egy magasabb hatalom ellenzése folytán lehetetlen volt. (Közbeszólások balról: Milyen hatalom?) A kormány, méltóztatnak tudni, nem engedte pótadók bevezetését. Baracs Marcell, T. tagtársam közelebb áll a kormányhoz. Magyar Miklós: Adó nélkül is meg lehet csinálni. Kozma Jenő: Éppen arra akarok rátérni, hogy igenis, adó behozatala nélkül el lehet érni a tarifák lényeges leszállítását. Magyar Miklós: A zárszámadásban benne van, hogy le lehet szállítani­ a tarifát. Kozma Jenő: Mert megállapítható, hogy a mai technikai fejlődés mellett, az üzem gazdaságossá tétele mellett olyan üzemköltség megtakarítások érhetők el, amelyekkel újabb adók behozatala eliminálható és a tarifa is megfelelően leszállítható. Láng Lajos: A mérleg nem ezt mondja. Zala Zsigmond: Az egész világon a legdrágább üzem. Kozma Jenő: Méltóztatnak tudni, hogy a villa­nyosüzem ma a legdrágább villamos árammal dolgo­zik. Méltóztatnak azonban azt is tudni, hogy a kelen­földi centrálé annyival olcsóbban termeli az áramot, hogy ha oda bekapcsolhatók lesznek a villamos­vasutak is és ennek folytán a kelenföldi centrálé meg­felelően fejleszthető, ebben az esetben, mondjuk, ha a Pálffy­ téri telep 4-1 szénegységgel dolgozik, a kelen­földi telep pedig 05 szénegységgel, akkor egynyolcad részére, vagy egynegyed részére lehet leszállítani az üzemköltséget, az energiának a költségét. Nem vagyok arra hivatva, hogy én terjesszem elő itt ezeket a technikai újítási kérdéseket, azonban rá akarok mutatni arra, hogy mi is a tarifaleszállítás alapján állunk, a mi pártunk is ezt kívánja, azonban más módon, nem adóemeléssel, hanem a technikai újítások felhasználásával. Gál Jenő: Egy pár igazgató mondjon le, mindjárt könnyebben megy. Várkonyi Kálmán: A közgyűlésnek legyen bele­szólása a mai részvénytársaság ügyeibe. Kozma Jenő: Minek folytán indítványozom (Olvassa): Határozza el a közgyűlés, hogy az 1922. évi 1772. kgy. számú határozat 9. §-ában foglalt azon utasítást, amely szerint „a tanács tegyen előterjesztést a főváros tulajdonában lévő közlekedési vállalatoknak a BSzKRT üzletkörébe való átadására" az autóbusz­üzemre nézve nem kívánja fentarttatni, hanem az autóbuszüzemet továbbra, mint önálló üzemet óhajtja tovább vezettetni mindaddig, amíg a főváros közle­kedési üzemeinek eredményes központi vezetése nem látszik biztosítottnak. (Helyeslés.) Én tehát nem hárítom el azt a lehetőséget, hogy egy központba kerüljenek az összes közlekedési üzemek, azonban ma még nem. (Helyeslés.) (Tovább olvassa): Utasítsa a közgyűlés a tanácsot, hogy: 1. a már kiírt autóbuszpályázatot terjessze ki további 50 autóbusz megrendelésére akként, hogy összesen 100 autóbusz szállítására tegyenek a pályázók ajánlatot; 2. ezen kocsiszám figyelembevétele alapján sürgősen készíttesse el az autóbuszok menet­irányának tervezetét; 3. gondoskodjék arról és pedig az 1928. évi költségvetés keretében, hogy azok az utak, amelyeken az autóbuszok járni fognak, sürgősen kiépíttes­senek és e célra állíttassák be már az 1928. évi költségvetésbe megfelelő fedezetátalány; 4. sürgősen gondoskodjék arról, hogy a további 50 kocsi elhelyezéséhez szükséges második garage helye kijelöltessék, sőt ez fel is építtessék akként, hogy a járatok megindulásának idejére a második garage is használatba vehető legyen. T. Közgyűlés! Tisztelettel kérem, méltóztassanak ezen indítványom tárgyalására a sürgősséget ki­mondani. (Helyeslés.) Elnök: T. Közgyűlés ! Méltóztassék határozni afölött, hogy Kozma Jenő biz. tag úrnak és társainak indítványát méltóztatik-e kívánni azonnal tárgyalni. Akik azonnal tárgyaltatni kívánják, méltóztassék fel­állni. (Megtörténik.) A közgyűlés többsége azonnal kívánja tárgyaltatni az indítványt. Mielőtt az indítvány tárgyalására rátérnénk, a pártok kívánságára a tár­gyalást 10 percre felfüggesztem. (Helyeslés.) Elnök: A közgyűlést újból megnyitom. Szólásra jelentkezett Scheuer Róbert biz. tag úr. Scheuer Róbert: T. Közgyűlés! Mint előttem szólott Kozma J. tagtársam is mondotta, nemcsak hogy mi nem vagyunk ellenségei az egységes köz­lekedési politikának, hanem annak igenis a leg­nagyobb mértékben hívei vagyunk. Feltétlenül szükség van egy olyan szervre, amely a fővárosi közlekedési kérdéseket elintézi, elintézi a város egyes vállalataitól függetlenül. Rá kell térni arra az útra, amelyre a nagy nyugati városok már rátértek, egyik-másik kimon­dottan közlekedési diktátort is nevezett ki. Már most az, hogy hogyan hívják ezt a szervet, hogy hol működik ez a szerv, az teljesen mindegy, a lényeges az, hogy ha két ilyen közlekedési vállalat közt látszó­lagos érdekellentét van, akkor ennek a szervnek kell döntenie, még­pedig egyetlen egy szempontból, a nagy­közönség érdekeinek a szempontjából. (Úgy van! Úgy van!) Mondom, az mindegy, hogy ez a szerv a város­házán működik-e, vagy az egyik közlekedési vállalatnál működik-e. Hiszen a városházán van egy közlekedési ügyosztály és az ember azt hinné, (Zaj.) hogy ott összefutnak azok a szállók, amelyek a közlekedési ügyekre vonatkoznak. A helyzet azonban az, hogy a BSzKRT-ról nem sokat tudunk a városnál. Kovács Ernő: És ezt a közgyűlés csinálta. Scheuer Róbert: A közlekedési bizottság tisztán annyit tud meg, amennyit a BSzKRT igazgatósága hajlandó közölni. És itt legyen szabad egy kicsit a BSzKRT-nak a vezetésével foglalkoznom. A BSzKRT ma részvénytársaság.

Next