Fővárosi Közlöny, 1927 (38. évfolyam, 29-45. szám)
1927-06-24 / 29. szám
volna erről, — és itt ezt nem sajátítom ki semmiféle pártérdekből, az összes pártok vannak arra hivatva, hogy a részvénytársaság vezetőségét odaállítsák és vezérigazgatót állítsanak az élére, — ha tehát ez megtörténik, meg vagyok győződve, hogy a fővárosnak egységes közlekedési politikájával segítünk a főváros közönségén, segítünk az iparon, segítünk a kereskedelmen és segítünk azokon a problémákon, amelyek ma a közlekedési politika egységességének hiányában megoldatlanok. .. Közgyűlés! Ez a kérdés, a jó közlekedés kérdése, összefügg a tarifa kérdésével is. (Úgy van !) A mi pártunk legutóbb a tarifa kérdésében arra az álláspontra helyezkedett, (Zaj.) hogy a tarifát leszállítani nem kívánjuk . . . (Közbeszólások balról: Elég hiba !) Meg fogom indokolni, hogy miért, tessék várni. Mégpedig azért nem, mert ugyanakkor bizonyos pótadókat kellett volna behoznunk, amely pótadók behozatala azonban egy magasabb hatalom ellenzése folytán lehetetlen volt. (Közbeszólások balról: Milyen hatalom?) A kormány, méltóztatnak tudni, nem engedte pótadók bevezetését. Baracs Marcell, T. tagtársam közelebb áll a kormányhoz. Magyar Miklós: Adó nélkül is meg lehet csinálni. Kozma Jenő: Éppen arra akarok rátérni, hogy igenis, adó behozatala nélkül el lehet érni a tarifák lényeges leszállítását. Magyar Miklós: A zárszámadásban benne van, hogy le lehet szállítani a tarifát. Kozma Jenő: Mert megállapítható, hogy a mai technikai fejlődés mellett, az üzem gazdaságossá tétele mellett olyan üzemköltség megtakarítások érhetők el, amelyekkel újabb adók behozatala eliminálható és a tarifa is megfelelően leszállítható. Láng Lajos: A mérleg nem ezt mondja. Zala Zsigmond: Az egész világon a legdrágább üzem. Kozma Jenő: Méltóztatnak tudni, hogy a villanyosüzem ma a legdrágább villamos árammal dolgozik. Méltóztatnak azonban azt is tudni, hogy a kelenföldi centrálé annyival olcsóbban termeli az áramot, hogy ha oda bekapcsolhatók lesznek a villamosvasutak is és ennek folytán a kelenföldi centrálé megfelelően fejleszthető, ebben az esetben, mondjuk, ha a Pálffy téri telep 4-1 szénegységgel dolgozik, a kelenföldi telep pedig 05 szénegységgel, akkor egynyolcad részére, vagy egynegyed részére lehet leszállítani az üzemköltséget, az energiának a költségét. Nem vagyok arra hivatva, hogy én terjesszem elő itt ezeket a technikai újítási kérdéseket, azonban rá akarok mutatni arra, hogy mi is a tarifaleszállítás alapján állunk, a mi pártunk is ezt kívánja, azonban más módon, nem adóemeléssel, hanem a technikai újítások felhasználásával. Gál Jenő: Egy pár igazgató mondjon le, mindjárt könnyebben megy. Várkonyi Kálmán: A közgyűlésnek legyen beleszólása a mai részvénytársaság ügyeibe. Kozma Jenő: Minek folytán indítványozom (Olvassa): Határozza el a közgyűlés, hogy az 1922. évi 1772. kgy. számú határozat 9. §-ában foglalt azon utasítást, amely szerint „a tanács tegyen előterjesztést a főváros tulajdonában lévő közlekedési vállalatoknak a BSzKRT üzletkörébe való átadására" az autóbuszüzemre nézve nem kívánja fentarttatni, hanem az autóbuszüzemet továbbra, mint önálló üzemet óhajtja tovább vezettetni mindaddig, amíg a főváros közlekedési üzemeinek eredményes központi vezetése nem látszik biztosítottnak. (Helyeslés.) Én tehát nem hárítom el azt a lehetőséget, hogy egy központba kerüljenek az összes közlekedési üzemek, azonban ma még nem. (Helyeslés.) (Tovább olvassa): Utasítsa a közgyűlés a tanácsot, hogy: 1. a már kiírt autóbuszpályázatot terjessze ki további 50 autóbusz megrendelésére akként, hogy összesen 100 autóbusz szállítására tegyenek a pályázók ajánlatot; 2. ezen kocsiszám figyelembevétele alapján sürgősen készíttesse el az autóbuszok menetirányának tervezetét; 3. gondoskodjék arról és pedig az 1928. évi költségvetés keretében, hogy azok az utak, amelyeken az autóbuszok járni fognak, sürgősen kiépíttessenek és e célra állíttassák be már az 1928. évi költségvetésbe megfelelő fedezetátalány; 4. sürgősen gondoskodjék arról, hogy a további 50 kocsi elhelyezéséhez szükséges második garage helye kijelöltessék, sőt ez fel is építtessék akként, hogy a járatok megindulásának idejére a második garage is használatba vehető legyen. T. Közgyűlés! Tisztelettel kérem, méltóztassanak ezen indítványom tárgyalására a sürgősséget kimondani. (Helyeslés.) Elnök: T. Közgyűlés ! Méltóztassék határozni afölött, hogy Kozma Jenő biz. tag úrnak és társainak indítványát méltóztatik-e kívánni azonnal tárgyalni. Akik azonnal tárgyaltatni kívánják, méltóztassék felállni. (Megtörténik.) A közgyűlés többsége azonnal kívánja tárgyaltatni az indítványt. Mielőtt az indítvány tárgyalására rátérnénk, a pártok kívánságára a tárgyalást 10 percre felfüggesztem. (Helyeslés.) Elnök: A közgyűlést újból megnyitom. Szólásra jelentkezett Scheuer Róbert biz. tag úr. Scheuer Róbert: T. Közgyűlés! Mint előttem szólott Kozma J. tagtársam is mondotta, nemcsak hogy mi nem vagyunk ellenségei az egységes közlekedési politikának, hanem annak igenis a legnagyobb mértékben hívei vagyunk. Feltétlenül szükség van egy olyan szervre, amely a fővárosi közlekedési kérdéseket elintézi, elintézi a város egyes vállalataitól függetlenül. Rá kell térni arra az útra, amelyre a nagy nyugati városok már rátértek, egyik-másik kimondottan közlekedési diktátort is nevezett ki. Már most az, hogy hogyan hívják ezt a szervet, hogy hol működik ez a szerv, az teljesen mindegy, a lényeges az, hogy ha két ilyen közlekedési vállalat közt látszólagos érdekellentét van, akkor ennek a szervnek kell döntenie, mégpedig egyetlen egy szempontból, a nagyközönség érdekeinek a szempontjából. (Úgy van! Úgy van!) Mondom, az mindegy, hogy ez a szerv a városházán működik-e, vagy az egyik közlekedési vállalatnál működik-e. Hiszen a városházán van egy közlekedési ügyosztály és az ember azt hinné, (Zaj.) hogy ott összefutnak azok a szállók, amelyek a közlekedési ügyekre vonatkoznak. A helyzet azonban az, hogy a BSzKRT-ról nem sokat tudunk a városnál. Kovács Ernő: És ezt a közgyűlés csinálta. Scheuer Róbert: A közlekedési bizottság tisztán annyit tud meg, amennyit a BSzKRT igazgatósága hajlandó közölni. És itt legyen szabad egy kicsit a BSzKRT-nak a vezetésével foglalkoznom. A BSzKRT ma részvénytársaság.