Fővárosi Lapok 1872. január (1-24. szám)

1872-01-14 / 10. szám

Kiadó-hivatal: Pest, barátok­ tere 7. szám. 10-dik sz. Vasárnap, január 14. Kilencedik évfolyam 1872. Előfizetési dij: Félévre . . . 7 ft­­ kr. Negyedévre . 3 ft 50 kr. Megjelen az ünnep utáni napokat kivéve minden­nap. FŐVÁROSI LAPOK IRODALMI NAPIKÖZLÖNY. Szerkesztői iroda: Zöldfa­ utca 39. sz. 1. em. Hirdetési díj: Hatodhasábos petit­sor ......................9 kr. Bélyegdíj minden ig­­tatáskor . . . . 30 kr.­­ Előfizetési fölhívásunkat a „Fővárosi Lapok“ kilencedik évi folyamára ajánljuk az olvasó kö­zönség figyelmébe.. Lapunkat jövőre is kitűnő erők támogatják. Ára évnegyedre 3 frt 50 kr., félévre 7 frt, egész évre 14 frt. Az összegek az „Athenaeum“ kiadó­hivatalába küldendők. Az elő­fizetések postautalványnyal legcélszerűbben s leg­olcsóbban eszközölh­etők. Burns dalaiból. 1. Senkinek! Van én nekem feleségem, Nem hagyom azt senkinek ! Szarvat nem rak senki nékem, Én se rakok senkinek ! Egy-két garaskám ha van még, Nem kaptam azt senkitől, Nekem sincs hogy kölcsön adnék, Én se’ kérek senkitől. Szolgának senkit se’ tartok, Nem szolgálok senkinek ! S mig elbírok egy jó kardot: Ki nem térek senkinek ! Világomat vígan élem, Ezt nem veszi senki el ; Ne törődjék senki vélem, De biz én se’ senkivel! II. Csak egyért! Fáj a szívem végtelen, Fáj szívem csak egyért! Nincs napom, sem éjjelem, Nincs azért az egyért! Hej az egyért — Haj az egyért, Megkerülném a világot, Meg azért az egyért! Szűz szerelmek védes­ég, Áldd meg azt az egyet! Ba ne érje s veszteség, Hozd hozzám ez egyet ! Ezt az egyet, Azt az egyet, Mit nem tennék érte, csak Bírnám azt az egyet! Szász Károly: Thea mellől bhea mellé. (Novellette-füzér). Irta: Györy Vilmos. (Folytatás). Ha valami elnyomorodott, elszegényült zenész­társ javára kenyör-adományokat kellett gyűjteni: senki sem vállalkozott rá oly készen, mint a jó Fuchs Péter, s tudott olyan szépen kérni, hogy még a cho­­risták is kifordíták mellény­zsebekből a Lajost. Mihelyt a színház személyzete Fuchs Pétert va­lami papirossal próba előtt vagy próba után sürgö­lődni látta, mindenki előre tudta, megint baj van valahol a szomszédban. S pedig Fuchs Péter a híres vendégművésznő ottlétének egyik napján a próba után megint ilyen papirossal forgolódott a zenész­társak között. De Fuchs Péter csalfa ember is tudott lenni. Ki leste most is, mig a legelőkelőbb művészek majd a hires primadonna körében lesznek s tőle búcsúznak , akkor annak jelenlétében kéri tőlük mostani pártfogoltja számára a könyör­ adományt; igy aztán már csupa szégyenből is, nemcsak hogy el nem utasitják, de ta­lán még többel is állanak elő, mint rendesen. Ezen gondolattól indíttatva, ment tehát Fuchs Péter egyenesen a hős-tenor felé, ki néhányad magá­val éppen a távozni készülő primadonnával beszél­getett még. Mihelyt a művész a papírt és irónt meglátta a kis trombitás kezében, már messziről ezen nyájas szavakkal köszöntő: — Jön az adó-executor. Ki a beteg, tisztelt ba­rátom ? — Szegény öreg Kahlmann —viszonzá a gyűj­tögető. — Rudolf? — kiálta föl hirtelen a külföldi ven­dégművésznő, de oly harsányan, hogy Fuchs Péter kezéből ijedtében majd kiesett papírja,irónja,kalapja. — S . .. igen, Rudolf, az öreg Rudolf secundis­­tánk — rebegő a legnagyobb meglepetés és za­var közt. — S beteg ? — kérdé a művésznő a megteste­sült részvét hangján. — Nagyon beteg, s nagyon elhagyatott — foly­­tatá a trombitás kissé magához térve — nagyon szo­morú sorsa van annak. — Ön tudja, hol lakik? Elkísér engem hozzá rögtön? Kocsim vár. Menjünk! S Fuchs úrnak feleletére sem várva, meghajtá magát a művész urak előtt, s a kis trombitás tobok­­szinü kabátujjába akasztva kesztyűs pici kezecské­jét, minden jelenlevők bámulatára elsietett vele. Hogy ment, hogy ügetett a vörös orrú kis ember e junói szép alak mellett! Siettében még azt is elmulasztá, mit harminc év óta soha, hogy a zenekarban hagyott trombitáját legalább tokjába húzza. Mintegy tíz tizenkét percig tartó haladás után a művésznő bérkocsija megállt egy külvárosi alacsony ház előtt. — Itt vagyunk — mondá Fuchs úr s kigurult a kocsiból, s a fényes öltözetű hölgyet vezeté keresztül vizen-sáron a házikó udvarának legutósó ajtaja felé. Ezen ajtóban két asszony beszélgetett egymással. A trombitás az egyiket azonnal megszók­tá, hogy ho­gyan van a beteg? — mire az asszony — hihetőleg ápolónője — egykedvűen vállat vonított s azt felelte: — Csak úgy, mint eddig, ha nem rosszabbul. — Vezessen hozzá bennünket, jó asszony — mondá a művésznő, s mikor az ápolónő e fényes öl­tönyt viselő alak parancs szavát meghallotta, mind­járt sokkal alázatosabb és szolgálat­készebb jön, mint Fuchs Péter úrral szemben. Egy puszta, dísztelen, hideg, nyirkos szobába érkezének, melynek minden bútorzatát néhány roz­zant szék, egy szúette asztal s egy ágy képezék. Az ágy fölé egy megfakult szinti órapárnácska volt akasztva. Az ágyban halvány, elgyengült beteg, öreg em­ber feküdt. — Ő az! — kiálta föl a művésznő örömmel és szánalommal s pillanat alatt ott volt a beteg ágyánál. Az bágyadt tekintetét rá emelé, nézte sokáig, de nem ismerő föl. — Kihez van szerencsém ? — kérdő gyönge, megtört hangon. — Kahlmann úr, nem ismer? — mondá a mű­vésznő annyi bensőséggel, hogy Fuchs Péter úrnak egyszerre kicsordult rá a könnye, mint a víz gyön­gyei a megnyomott spongyiából. A beteg tagadólag rázta fejét. A művésznő nem szólt aztán többet, hanem két kezében tartva az öregnek jobbját, halk, lágy, szivre­ ható édes hangon egy kis dalt kezde énekel­ni, melynek sorai így kezdődtek : „Van egy virág, csodás virág, S boldog ki ezt elülteti;“ végsora pedig ez : „Neve: — jótétemény.“ A beteg arca egyszerre kigyúlt az örömtől, sze­meiben új életfény csillogott, rég nem érzett erővel fölemelkedők, másik kezét is kinyújtá a bájos tüne­mény felé s leírhatatlan örömmel rebegé : — Marie! Kedves, kedves Marie! — Az vagyok, kedves jó mesterem, szerencsém megalapítója ! — mondá a művésznő, ajkaihoz emelve tanítójának kezét. — S hogy jutott ide? — kérdő az öreg zenész, ki azt hivé hogy álmodik. — Sok volna most elmondani, — viszontá a kér­dezett — de majd lesz időnk arra is még. Első az, hogy önnek orvosról, melegebb szobáról s jobb ellá­tásról gondoskodjunk; ez pedig az én tisztem lesz. Minek mondjam el sok szóval, mi kevés gon­dolkozással magától is kitalálható ! ? Marie, kinek fényes tehetségét először Kahlmann úr ismerte föl, s fejleszté igazán isten nevében, dijta­­lanúl: utóbb föltűnt más jóakaró embereknek is; sze­rencsés vala pártfogókat találni, kik tanittaták s az ő tulajdonaival valóban nem volt nehéz aztán fényes pályát vívnia a művészet terén. Mint hírneves, gazdagon fizetett énekesnő sok­szor kerestette már első mesterét, de senki arról hírt nem tudott adni, senki nem utasítható, hol és merre van az. S így mindig bánta a hálás lelkű tanítványt, hogy szerencséje fénypontján mit sem tehet azért, kinek e szerencsét első helyen köszönheti. Végre most nyílt az alkalom, s ő egész örömmel megragadta azt. Az öreg zenész még mintegy két évig élt ezután, s élte utó30 napjainak kényelmét, boldogságát, jóllétét a hálás tanítványnak köszönhe­tő, ki dús jövedelmeiből gazdag részt juttatott az első tanítónak. Utósó ajándéka egy gyönyörű sírkő volt, melyet a megboldogult sírja mellé Marie állítta­tott, ezen fölirattal: „Áldott emlékű első mesterének a bálára kötelezett tanítvány.“ Hitte volna-e valaha Kahlmann úr, hogy saját életében fog megbizonyulni legigazabban ama dal­nak tartalma, melyre ő tanitá a kedves leányt amaz ének-leckék alkalmával,melyeket isten nevében adott díjtalanul ? (Folyt. köv.) Lapunk mai számához félig van mellékelve. Éva leányai, lloussaye Arzén regénye. (Folytatás). Azonban nem szabad felednünk, hogy a cellát egy puszpángfa-feszület és egy évn szentelt víztartó, rózsafa-olvasó, vezeklési korbács díszíté,­­ mert e szent leányoknál nem mindig elég a vezeklési ing, a természeti ösztön megfékezésére. Alig hogy végig futott szemével Móric e cellá­nak sárgás falain, neki esett az ablakot elfedő füg­gönynek és szent haraggal tépte azt le. Azt hitte, hogy ez ablakból megpillanthatja a hanyatló nap­nak sugarait, a zöldellő fákat és a város házainak fö­deleit ; de nem látott onnan egyebet, mint a zárda kőfala mellett levő keresztet a véres öltönyökkel. — Oh, istenem! — sóhajtott Móric, térdre esve, — te ki a világosságot adtad, eget és napot terem­tettél, növénynek, virágnak adtál életet, ki megen­geded szivünknek, hogy szere­sen, megengedhetsz-e ily vezekléseket ? — így van az, — szólt Móric, midőn exaltatió­­jának perce elmúlt — ha az ember a theologiába ereszkedik. — No, de századunk költészetéért kár lenne eltörölni az ily örökös fogságot, mely, hogy úgy szóljak, a halál nyitánya. Visszatért a folyosóra, hol mindinkább sötéte­dett. Úgy gondolkozott, hogy most valamennyi nővér az imaházban gyűlt össze esti imára, s abban a hie­delemben, hogy ez imaterem nem lehet távol, tovább haladt, remélve, hogy ez ájtatos szertartásnál jelen lehet a­nélkül, hogy a nővéreket ez­által buzgósá­­gukban megzavarná.

Next