Fővárosi Lapok 1893. november (302-331. szám)

1893-11-30 / 331. szám

331. szám Csütörtök, 1893. november 30 XXX. évfolyam. Szerkesztői iroda: Budapest, Ferenciek­ tere 4. Előfizetési dij: 1 hóra ...... 1 írt 40 kr. Negyedévre . . . 4 „ — „ Félévre .... 8 „ — „ Egyes szám 5 kr. Megjelenik mindennap , hétfőn és ünnep után való napon is. SZÉPIRODALMI ÉS TÁRSADALMI NAPILAP KÖZLEMÉNYEKKEL A DIVAT ÉS SPORT KÖRÉBŐL. Kiadóhivatal: Budapest, Ferenciek­ tere 3. Hirdetéseket és apró­hirdetéseket elfogad a kiadóhivatal és minden fővárosi hirde­tési iroda. EGYÜTT VALÁNK . . . Együtt valánk csupán mi ketten — Őh az örök nagy végtelenben A mi számunkra élt-e más ? Két karom átölelve tartott, Szívünkbe’ mámor, kéj viharzott, Megejtett minket e varázs. Szédítő inger izzó vágya S a­mit a bűvölet órája kínál: lelkem megkapta mind. És a miért sóvárgva küzde, Most rám omolt az égnek üdve, Mig egybe forrtak ajkaink. Együtt valánk. Óh érzem mézét, Mindkettőnk élte szenvedését Megédesitő perc alatt. Múltat, jövőt, mindent feledtünk, Az idő is megállt felettünk, Csak várt, csak ámult hallgatag. Óh égi jóság, földi végzet! Maradjon hívünk ez az érzet, A melytől valónk reszketett. Te segitél, megszánva minket, És látva, hallva, tudva mindent, Áraszd reánk örök kegyed’! Prém József. KÖNYV A NÉPÉLETBŐL. (»Gányó Julcsa«.*) (gy.) Kilenc hónapja csak, hogy Justh Zsig­­mondnak egy sajtó alól akkor kikerült elbeszélői »tanulmány«-át. A pénz legendájá­t ismertettük a Fővárosi Lapok­ban, »Könyv az arisztokráciá­ról« címmel. A rokonszenves szellemű fiatal írótól most uj »tanulmány« jelent meg, mely könyv a *) Tanulmány. Irta Justh Zsigmond. Budapest, 1894. Singer és Wolfner könyvkereskedése. 133 lap. népéletből. Az ő tehetségének és iráskedvének egyik megkülönböztető sajátsága ugyanis az az irodalmi »kétlaki«-ság, melynél fogva hol a szalon legfensőbb köreiből, hol a falusi népvilág talajá­ból meríti tárgyait és alakjait. De e kétféle elbe­szélései egyazon eszme forrásából látszanak eredni. Világnéz­ete, életfelfogása a munka becsének, jel­lemképző erejének, erkölcsi befolyásának mélta­tásából származik. Eszményi és demokratikus fel­fogás ez, mely az írónak nem csak becsületére válik, hanem tehetségét is izmosítja. Egyszer­smind kapcsokat képez különböző elbeszélései, a­mint ő nevezi: »tanulmányai« közt. Még pedig erősebb és igazabb kapcsot, mint a minőt ő A ki­válás genezise, e homályos és érthetlen cyklus címen keresett, melyhez a maga részéről is kimesterkélt magyarázatokat kellett adnia. A mint legújabb műve bevezetésében írja A pénz legendájá­ban az akaraterő hiányát, e lelki kórt, mely személyeit tönkre tette, kívánta festeni, Dányó turcsá­jában pedig a szenvedély, az akarat erejét rajzolja, mely kiállja a tűzpróbát s ha indu­latrohama hínárba vitte is, ki tud abból emelkedni. Világosabban, érthetőbben mondva: a két tanulmány ellentéte abban összhangzik, hogy míg a gazdagságban munkátlanul élő emberek elvesz­tik jellemerejöket s az élvhajhászat és megtévedt gondolkozás törékeny bábjaivá válnak, addig a munkához szokott és attól megedzett nép gyerme­kei lelki erőt kapnak, hogy még a szenvedély­szülte romlásból is ki bírjanak gázolni. Justh Zsigmond ezt az erkölcsi hitet követ­kezetesen vallja, s nemcsak az egymástól igen meszeeső osztályok életében, hanem magának a föld népének különböző rétegeiben is kidomborítja. A földesgazdákat csupán a vagyonosodás vágya vezeti s e miatt anyagi jólétük mellett sivár sze­­retetlenségben élnek; a szegényebb, az arca verej­­­­tékével dolgozó nép az, mely a szív jogaira sokat ad, ha e jogokat tiporják, elszilajodik s ha egye­bütt nem találhatja meg az érzés, a szeretet üdvét­ keresi és megtalálja azt egy ábrándos hitfelekezet­­ben, mely komolylyá, istenben bízóvá és nyugodttá teszi. Ez eszme kifejezése ad értéket a Justh Zsig­mond uj tanulmányának, dacára, hogy főszemé­­lyének életsorsa valóságos romantikus szökkené­sekkel, gyors átalakulásokkal jár s annyiban ellen­téte a realisták és a lélekbúvárok tanának, hogy a »saltus datur in natura« (a természetben vám­ugrás) elvét hirdeti. És be is kell vallani, hogy néha van. Csak átalánosságban nincs. A krónika jegyzett föl való eseteket, midőn nagy lelki felháborodás, kínzó ag­godalom vagy halálfélelem egyetlenegy éjszaka megeszite a szép fekete hajat. Pedig rendesen úgy szokott lenni, hogy a fekete haj lassanként dere­­sedni kezd, szürkül és fokozatosan fehérré válik. És a­mi egyszerre megtörténhetik az ember hajá­val, megeshetik olykor a lelkével is. Csakhogy ez kivételes eset, melyből sem az élettan, sem a lélek­tan nem csinál szabályt, törvényt, hanem mint kü­lönösséget tekinti, így az elbeszélő sem mutathat föl kivételes­ségből típust, hanem nyújthat érdekest, sőt eszményit is. Ilyennek tekintjük mi Grányó Julcsát, ezt a büszke, szenvedélyes, dacos, szép dohányos leányt, ki bele szeret egy módos, deli gazda­legénybe; de mert csalódik­ benne, (vagyonos szülei rá­veszik, hogy gazdag leányt vegye nőül,) daccal, szenve­déllyel, szeretet nélkül veti magát egy utána bomló csendőr karjaiba, de csak néhány órára s aztán elmenekül tőle a nazarénusok hivő világába, tele bűnbánattal és lemondással ; kiállja a nagy próbákat, melyek »hivő«-re teszik, hogy ő is »utazó« legyen az isten kegyelme és országa felé TÖRPE ÓRIÁSOK. — Elbeszélés. — Irta: Balogh Arthur. (Folytatás.) Az asszony rögtön átlátta, hogy ez az egész ügyes cselfogásnál nem egyéb, mert most már ha Helén férjhez ment is, nem hozakodhatik elő min­denáron azzal, hogy távozik, hisz mit keressen itt, a világ is megszólná joggal, hogy egyedül tartóz­kodik, ámbár külön lakosztályban is, a Dombrády­­házban, így alig utasíthatja majd vissza azt az ajánlatot, hogy ne váljon meg Heléntől, legyen az ő jó szelleme, mint addig, támasza ennek a beteg gyermeknek. Dombrádyt magát is olyan izgatottság fogta el, midőn az esküvő készületei előtt meglátta azt a talpig feketébe öltözött gyászos asszonyt, mintha neki kellene esküdnie. Mintha érezte volna, hogy a mai nap határozó lesz. És olyan különös izgatottság tartotta fogva még akkor is, midőn átesve az esküvő csendes for­maságain, délután vonatra tette az új párt, hogy Dombrádon töltsék el a mézes heteket. Olyan hall­­gatagság vett rajta erőt, a­míg a kocsiban egyedül ült Donnernéval, hogy szinte szégyelni kezdte. A­mikor bús arcára nézett, torkán akadt a szó, csak valami néma révedezés fogta el, nézvén ezt a fe­kete ruhás asszonyt, kinek az arcára már vissza kezdett térni egész korábbi szépsége, az élete vi­rágjában levő, fejlett asszony minden lekötő bá­jossága. Dombrády nem tudta elhagyni , kérte, hogy a szobájába kísérhesse, meg-megnyitván ma­gában azt a korábbi elhatározását. Akkor beszélni kezdett megint a kis beteg bugáról, a­kit bizony talán sajnálni is kellene a doktortól, mert az a­mint ismert, hirtelen, szenvedélyes ember és félő, hogy nem tud majd bánn­i ezzel a törékeny kis vi­lággal. És ezzel a témával mindjárt összekötötte a Donnem­ó maradását, kérve újból, hogy ne men­jen el. — Maradni fogok még egy kis darabig, ha megengedi — mondá az asszony, szomorúan nézve maga elé. Maradni fogok, mert olyan iszonyú fá­radtságot érezek az összes tagjaimban, hogy min­den percben azt hiszem, összeroskadok. Nem tu­dom én, mi bajom van, mim fáj. Mindenem. A lelkem fáj — s az meg nem gyógyul, úgy hiszem, soha. Dombrády fájdalmasan, meglepetve nézett reá. Olyan fájdalmasan, hogyha szemébe tekint az asszony, nem kellett volna a későbbi vallomást elmondania. — Pedig én nem akarok megelégedni ezzel a kis biztatással. Azt szeretném, ha megígérné ne­kem, hogy mindig, mindenkorra itt marad. Azt szeretném, ha meg akarna gyógyulni, ha élni, ha megengedné, hogy olyan valaki ígérjen it és hi­szem, boldog életet, a­ki nem tudja kifejezni tá­volról sem mindazt a szerető érzést, csodálatot, melylyel iránta viseltetik — Donnernó megütődve, valami fájdalmas za­vart mutatva szemeiben, tekintett most reá hirte­len. Az a tekintet egy pillanatra hallgatni kész­tette. De azután csak még melegebben folytatta: — Igen, én vagyok az a valaki — A ki azért esedezik itt most, hogy ne utasítsa el. A ki nem múlékony fiatalkori lánggal, hanem az érett férfi komoly vonzalmával szereti. Ne kutassa, ho­gyan támadhatott ez a szerelem, ne is igyekezzék kétségbevonni. Csak tekintsen a saját belsejébe kissé és mondja meg onnan, tudna-e szeretni egy kevéssé, vissza tudná-e adni egy részét legalább annak a nagy szerelemnek, mely belőlem fe­­léje sugározni fogna ; tudna-e az én nőm lenni, Margit ? Az utolsó szóra összerezzent ez az eddig csak álmélkodva, zavartam álló halvány asszony és mintha szemei valami remek látománynyal küz­döttek volna. — Én a maga neje? — mondá átható han­gon és hirtelen visszavonta kezét, azt a lágy, hó­fehér kezet, melyet Dombrády az utolsó szóknál lágyan megfogott. — Ne utasítson el — szakította félbe Dom­brády hirtelen — Ha nem képes válaszolni e pil­lanatban, mondja, hogy gondolkozni fog, igye­kezni fog megbarátkozni a gondolattal, hogy az én nem legyen. Vagy annyira ellenszenves vol­nék előtte ? Miért ? nem vagyok képes megérteni. Hisz mindig azon igyekeztem, hogy boldog le­gyen. Miért gyűlölne hát ? — Nem, nem gyűlölöm — De lássa, iszo­nyúan felzavart mindaz, mit most kellett halla­nom. Hiszen még alig hogy magamhoz tértem kissé. Ne vegye hát rossz néven, ha most vála­szolni igazán nem tudok, nem akarok. Igen, gon­dolkozni fogok. S ha az lenne az eredmény, hogy nem tudok az ön neje lenni, ne féljen, volna erőm nyíltan megmondani, semmint megcsalni ily hálátlanul. — Nem hálát kérek, Margit. Hálából, higgye meg, el nem fogadnám, hogy erőszakot tegyen a

Next