GAZDASÁG- ÉS JOGTUDOMÁNY - A MTA GAZDASÁG- ÉS JOGTUDOMÁNYI OSZTÁLYÁNAK KÖZLEMÉNYEI 15. KÖTET (1981)

15. kötet / 1-2. sz. - KIRÁLY TIBOR: Büntetőjog és a garanciák

A BÜNTETŐJOG ÉS A GARANCIÁK* KIRÁLY TIBOR 1. A régmúltba a mítoszok világába vész el az a pillanat, amikor az ember már értelmével ítélve feltalálta a bűnt és a bűncselekményt. És attól kezdve mindmáig nem szabadulhatott meg tő­le; nem tudunk történelmünk akár egy lélegzetvételnyi rövid szakaszáról sem, amikor ne lettek volna bűnök és bűntettek. Az ősi emberi közösségekben már alakultak ki képzetek a jóról és a rosszról, a szabadról és tilosról. A tilalmak, a tabuk olyan lenyűgöző erővel hatottak az emberre, épp oly áthághatatlanoknak látszottak, mint a legyőzhetetlen természeti törvények, és meg­szegőiket épp oly kérlelhetetlenül sújtotta a törvény, a felette őrködő hatalom, mint azt, aki a tűz, a víz, a jég vagy a föld erőit sértette meg. Az ősi társadalmakban a bűncselekmény még nem jogi, hanem jog előtti, naturális bűncselekmény. Ilyennek csak a törzsön, csoporton belüli cselekményeket — a társak megölését, kifosztását, a saját vallás parancsainak megsértését, az árulást, a közösségi erkölcsök megszegését — tartották. Más csoport tagjának a megölése, az idegen vallási szimbólumok megsértése, a nyílt lopás vagy rablás éppen, hogy hőstett volt. De a törzsön belül is a gyenge csecsemők, a betegek, az őrültek, az agg szülők elpusztítása megengedett és igazolt cselekedet volt.­ Az emberiség ősi eposzai, amelyek még az állam előtti időket idézik, oly esemé­nyeket írnak le, amelyek bűnről, büntetésről vallanak és arról árulkodnak, hogy az ember ezekről igen korán alkotott magának fogalmakat és elveket. A Gilgames-eposzban tudnak bűnről és büntetésről, de már arról is, hogy ártatlant nem való büntetéssel sújtani. Én isten korholja Enlilt, a főistent, hogy özönvízzel nemcsak a bűnösöket, hanem az ártatlanokat is elpusztította.A későbbi (i. e. 2. ezred végi) mezopotámiai feloldozást kérő könyörgés hosszú bűnjegyzéket tartalmaz, amiből megis­merhetjük e kor képzetét a bűnről. A kérelmező elmondja vétkeit: isteneit becsmérelte; hamisan vádaskodott; bírákat, tanúkat vesztegetéssel megkörnyékezvén igaztalan pert nyert; szegény özvegyasszonyt sanyargatott; a megkötözött gúzsát föl nem oldotta; lopott; hamis mértékkel mért; városa rendjét lábbal tiporta, ügyeit elárulta ... stb.3 *A szerző 1980. október 28-án tartott akadémiai székfoglaló előadása. 1 Pinatel, Jean, La société cominogéne, Paris 1971. 8-11. old. Ide tartozó különös intézmény volt a szakrális király gyilkosság, az elgyengült, megöregedett főnök rituális megölése. Valószínű, hogy Álmos vezér eltűnése is ilyen rítust takar. Hahn István: Istenek és népek. Bp. 1980. 60. old. 2 „Aki bűnös, hadd hordozhassa bűne súlyát. . . s miért kellett mindet megölnöd? A bűnös lakolhatott volna özönvíz nélkül. . ." (Gilgames. Az agyagtáblák üzenete, fordította Komoróczy Géza alapján Rákos Sándor. Bp. 1966. 154. old.) 3 Gilgames, 239-242. old. 1 MTA IX. Oszt. Közl. 1-2, 198­1 iCADO.

Next