Gazdálkodás, 2004 (48. évfolyam, 1-6. szám)

2004 / 9. különkiadás

92 DÁVID: Turisztikai lehetőségek szerveződéseket és régiószintű turisztikai feladatok betöltésével megbízott szerep­lőket egyaránt tartalmaz. Az állami turisztikai intézményrend­szeren túl az elmúlt években szép szám­ban alakultak különböző kistérségi, illet­ve más tematikus egyesületek is. Előbbi­ek egy-egy kisebb terület, néhány ön­­kormányzat összefogása útján jöttek létre az adott térség komplex területfejlesztése érdekében. Utóbbiak célja egy-egy tu­risztikai termék harmonikus fejlesztése, kialakítása, piacra jutásának segítése, ér­tékesítési rendszerének kialakítása stb. (például falusi turizmus egyesületek, Ti­száért Alapítvány). Fontos lenne a polgármesterek szint­jén működő turisztikai tanács működteté­se, amely fórumot teremtene a turisztikai fejlesztések és az ahhoz kapcsolódó - el­sősorban az országhatáron túlra irányuló­­ marketing tevékenység összehangolásá­nak. A turisztikai tanács mellett szükséges egy turisztikai tanácsadó testület, melyben helyet kap minden érdekelt település tu­risztikai szakmai képviselője, a kamarák és a turisztikai egyesületek delegáltjai. Az információ ellátás. A kínálat egyik fontos vetülete a potenciális láto­gatók utazás előtti informálása. A térség megcélzott turisztikai piacait ismerő, és széles kapcsolatrendszerrel rendelkező szakember(ek) megbízásával vagy al­kalmazásával lehet ezt a feladatot haté­konyan ellátni. Az informálás fontos formája a vásárokon, kiállításokon való részvétel. A térségbe érkező turisták információ­val való kiszolgálásával jelenleg a Tourin­­form irodák és több non-profit jellegű ide­genforgalmi szervezet foglalkozik. A térség információs helyzetét ele­mezve kiemelendő továbbá: - A térség turisztikai kitáblázottsága, a vendégtájékoztató, -irányító rendszerek színvonala jelenleg nem megfelelő. - Az utóbbi időben egyre több térséget, települést bemutató kiadvány szüle­tik, nagy részük 2-3 nyelven. A kínálat helyzetét elemezve megál­lapítható, hogy a térség színes vonzerő­palettával rendelkezik, azonban a vonz­erők jelentős része csak helyi vagy leg­feljebb regionális szintű vonzásra alkal­mas. Azok a vonzerők, amelyek nagyobb hatókörrel rendelkeznek (pl. a gyógyha­tású vizek) nincsenek megfelelően ki­építve, így hatósugaruk többnyire ezek­ben az esetekben sem érvényesülhet. A fejlesztés során a térség - vonzerő­inek jellegéből adódóan - alapvetően a jövőben is a belföldi turizmusra kell, hogy építsen, de az utóbbiak esetén a fej­lesztéseknek elsősorban a vonzerőn kí­vüli egyéb kínálati elemek megteremté­sére kell irányulnia (például szálláshe­lyek kialakítása, településkép javítása, szabadidős programok szervezése stb.). Az első csoportnál a vonzerő hatás növe­lése is szükséges. Ennek módja az össze­fogás lehet, vagyis olyan - több vonz­erőelemet is magában foglaló - közös termékek kialakítása, amelyekért külön­­külön ugyan nem, de együttesen már ér­demes egy adott területre utazni. A tu­risztikai infrastruktúra és egyéb kínálati elemek fejlesztése természetesen itt is elengedhetetlen. Érdemes a rendezvény­­turizmus lehetőségeivel foglalkozni, hi­szen a konferenciáknak helyszínt adó te­lepüléseken növekednek a közvetlen és közvetett adóbevételek. Minden egyes rendezvény új ismere­teket és kapcsolatokat jelent a témául szolgáló tudományág, gazdasági, művé­szeti és kulturális terület számára, hozzá­járul annak nemzetközi hírnevéhez és el­ismertetéséhez. A rendezvény hatása te­hát mindig jelentősen túlmutat a turiz­mus keretein.

Next