Gazdasági Lapok, 1856 (8. évfolyam, 1-52. szám)

1856-10-23 / 43. szám

Megjelenik ~ hetenkint egyszer minden csütörtökön, másfél—két iv. Előfizetési dij : egész évre 10, fél évre 5 frt. évnegyedre 2 frt. 30 kr. pp. A hirdetések háromszor halálozott sorának egy­szeri beigtatása 3 pkr.GAZDASÁGI UFÓK. * ,,Hozzunk mezőgazdaságunkba mielőbb helyes arányokat.1. Előfizethetni helyben a szerkesztő­ségnél, ülléi­ után a m. gazd. egyesület köztel­kén, vagy Geibel Armin könyvkereskedésében (Kristóf-tér); vidéken minden cs. kir. posta­­hivatalnál, a szerkesz­tőséghez utasítandó bérmentes levelekben. PEST, 1856. October 23. VIII—dik évi folyam második fele. TARTAE031 : A földmivelés és a béke. (Vége.) — Hajnik János, dr Stöckhard tanár úrhoz. — Gyakorlati tapasztalatok a gazdasági gépek alkalmazásánál. V. Vetőgép. — A dávidházi szalmasütésre készült álló gőz-cséplőgép, és a vele kapcsolatban levő négy­ kövír malom. — Esz­mecsere a chemia és physiologia köréből, n. (Folyt.) — KERTÉSZET : Két kitűnő tiszaháti almafajról. — A dr Entz és társai által Bécsben kiállított csupros szőlőfajok leírása. (Vége.) — TÁRCZA : Gazdasági és kereskedelmi tudósítások. — Hirdetések. A földmivelés és a béke. (Vége.) „Azonban soha se feledjük, mikép mindezen eszközök, mellyek közvetve vagy közvetlenül az államtól jőnek: a köz­munkák, hitelintézetek, vagy társulatok — mind csak mellékesen hathatnak hasznosan. Az egyetlen erő, melly a szükségletek vég­telenségének megfelelni eléggé hatalmas — az egyéni érdek. — Francziaország minden pontján, reggelenkint millió és millió földmives, birtokos, majoros vagy haszonbérlő, ébred fel s fogja be munkára barmait; hosszú tapasztalatnál fogva mindenik ismeri földének erejét és gyöngeségét, mindenik kénytelen családa szükségleteit kielégíteni. Hol az állam közbenjárásával, a szük­ségtől ösztönzött e cselekvőségét ama számtalan munkásoknak bármikép akadályozhatná, meg kell állania. Míg mi máskép és jobban nem végezzük azt, mit ők tesznek, addig folyvást azokul lesznek ők, kik minket táplálnak.“ „A gazdászati termelés két tényezőjéhez , a munkaerő- és tőkéhez, még egy harmadik járul — a külön oktatás, mit részint a gyakorlat,részint a tudomány ad. Itt tehát az állam cselekvősége észrevehetőleg és nagy áldozatok nélkül hathat. Az oktatási módok sorában legelől állanak a nyilvános, versenygerjesztő tárlatok. Már a múlt évben is teljes eredménynyel estek ki a földmivelési ünnepélyek , az idén fényesek voltak. Kétségkívül örömestebb láttuk volna, ha nálunk is, mint Angliában, a földmivelési ipar tette volna a kezdeményt, így több való, több komolyság, több haszon fogott volna lenni ez ünnepélyeknél. Fájdalom, ezt elmu­lasztotta, s a hi­ányon alig lehet vala jobban segíteni, mint azt az állam tévé. Szokásunk szerint, első pillanatra, fölülmúltuk Anglia legszebb tárlatait csinosság- és gazdagságra. A­mi valóságban hi­­­ányzott: kipótoltuk azt külszin által. A helyett, mint Angliában szokás, hol illy kiállítások az egész ország minden részében egy­másután, csak az aláírók költségén, szabad ég alatt, napbőség­ és esőben tartatnak meg, nálunk végtelen kertekben, hasonlitha­­tatlan palota boltozatai alatt, a világ legpompásabb városában s legszebb sétahelyein, fák, virányok, virágok, szobrok és szökő­kutak közt mutatták be izlésteljesen kiczifrázott,s a legtisztábban tartott számtalan alakban az állatokat, mellyeket az európai fajok mindegyikéből kiválasztottunk s állami költségen hozattunk és tartottunk, minden nemzetből levő pásztoraikkal, lévén ott ti­­roliak, helveták, magyarok, skótok festői öltözeteikben — s ezen csudák közt járdaltak kedvökre a mi elegáns, szép hölgyeink ta­vaszi öltözékeikben, csudálkozva azon, mint ölthet a földmivelés, ez olly annyira piszkos mesterség, illy kedves és kellemes ar­­czat.“ — „Az 1856-diki kiállitás, magában véve, minket semmi újra sem tanított; de mégis meg van azon eléggé meg nem becsülhe­tő eredménye, hogy a legközönyösebb s leghitetlenebb is, a kö­zönség előtt addig majd egészen ismeretlen tények sorát mintegy kézzel fogható. Most már mindenki tudja, hogy a mezőgazdá­szainak is szinte megvannak találmányai és csudái, mint a műipar­nak ; hogy a durhami vagy angusi ökör, a svájczi tehén és essexi disznó stb ép olly bámulatos tünemény, mint a mozdony vagy a gépes szövőszék. A versaillesi intézetben azelőtt összeállított barmok elleni azon rész tréfák, mellyekre máskor olly jóizűt ne­vettek némellyek, ma már hatás nélkül fognának elhangzani. Ha csudálkozva halljuk, hogy vannak bikák, mellyek harminczezer frankon kelnek el, természetesen következtetjük, mikép a jól vezetett mezőgazdászat a legnyereségesebb üzérletté válhatik.“ „Kétséget sem szenved, hogy a nemzeti mivelődés ezen, mint az előbbi kiállításból is, valódi hasznot fog húzni. Csakhogy ezen középponti nagy kiállítások hatásait nem szabad túlbecsül­nünk ; a tartománybeliek kevesebb zajjal történnek, s mégis sok­kal nagyobb hatásúak, mert a földmivelőt jobban fölkeresik. — Amazok csak a nagy tömeget érintik, s ama könnyed megrázkó­­dás, mellyet ennél előidéztek, elhal rögtön azon hivatalos sátor­nál, mellyben a dijak szétosztatnak. Angol minta szerint képez­­tetvén a kiállítások, nem lehet egyéb czéljok, mint hogy a föld mivelését nagyban fejleszszék ki, s a mezőgazdászat ezen neme ellen, melly Angliában olly virágzó, tudjuk, mennyire rugdalko­­zott eddig a mi nemzeti jellemünk. Váljon e czafrangos látványoknak van-e feltartva a mezőgazdászai vállalkozási szellemet mélyeb­ben és tartósabban felkölteni, s igy a gazdaságnak uj forrásokat nyitni? Ez a kérdés.“ „Az államnak még egy, talán a leghatalmasb, ösztönzési mód van birtokában, mellyel ahhoz járulnia kell : a mezőgazdá­szai oktatás.“ „Volt idő, mikor az állandóul napirenden volt, rá más kö­vetkezett, mikor aztán egészen divaton kívül jutott; ma, a foly­tonosan tartó drágaság következtében, ismét fölmerülni látjuk. A dologban az van, hogy az oktatás, mint minden más gyógy­­rendelvény, szinte nem képes Francziaország tekintetét egy nap alatt átváltoztatni. Ez is, mint minden, mi élbre állíttatik, nevet­ségessé lesz, s azon rendszerben, hogy az állam költségén tartott közhivatalnokok felügyelete alatt, hivatalos majorságok állíttas­sanak fel szerte az országban, nincs egy mákszemnyi józan ész. Hanem ép olly kábaság, tagadni akarni azt, hogy a mezőgazdá­szai oktatásnak nincs semmi haszna. Tanúságot tesz erről min­den polgári suk ország, s furcsa volna, ha Francziaország azok sorából magát kizárni akarná. Ha még a költségektől ijednénk vissza, megfogható volna az ettőli idegenkedés ; azonban a mi időnkben alig jöhet számításba is 1 —2 millió, mit azért adnánk ki, hogy a népséget megtaníttassuk arra, mint szerezze meg a leg­­hathatóbb eszközöket tápláléka­ és ruházatára ? Hisz a boulognei liget fentartása is többe kerül !“ „Még m­a is, midőn a fordulási pontnál vagyunk, a mező­gazdászai oktatásról levő fogalmak hamisak és korlátoltak.­­ Némellyek szerint az elemi iskolákba kellene azt be­hozni, mintha Francziaország a földmivelőknek szűkében volna.

Next