Gazdasági Lapok, 1874 (26. évfolyam, 1-52. szám)

1874-10-18 / 42. szám

A MAGYAR GAZDASÁGI EGYESÜLET KÖZLÖNYE. „Hozzunk mezei gazdaságunkba mielőbb helyes arányokat Budapest, 1874. oct. 18. XXVI. évfolyam II. fele.­­«§ 42 GAZDASÁGI LAP Megjelennek e lapok minden vasárnap 1­/»—2 tömött ivén. — Előfizetési dij: Egész évre 10 forint, fél évre 5 forint, negyed évre 2 forint 50 kr. o. é. — Szerkesztőség: a Magyar Gazdasági Egyesület köztelkén [üllői ut 12. szám], a hova a tudósítások s egyéb levelek is intézendők. — Előfizethetni Pesten: a szerkesztőségnél vagy a könyvkereskedésekben. Vidéken : minden m. kir. postahivatalnál, a szerkesztőséghez utasítandó bérmentett levelekben. — A hirdetések elfogadtatnak: a szerkesztőségnél, a hirdetési kezelőségnél Paulay Józsefnél, báró Sándor­ utcza 20. szám, II. emelet 16. sz., és a külön ügynöknél: Pfanhauser A., Kloster-Neuburstban. — Lapunk negyedéves előfizetése sept. hó végével letelt, miért is tisz­telettel kérjük előfizetőinket, miszerint megrendelésüket az oct.a deczem­­beri folyamra 2 frt 50 kr beküldése által eszközölni szíveskedjenek minél előbb, hogy a lapot még idejében küldhessük. Különben az idei l-ső számtól kezdve is teljes példányokkal szolgál­hatunk,­­ az egész évi előfizetési dij 10 forint, félévi 5 forint. S­z­e­r­z­ eti képek és jegyzetek 1851-ből. XXVII. Ostendetől Londonig. Julius 5. 1851. Gőzösünk indulása éjfél után két órára volt határozva. Esteli kilencz után tehát rá hordozóskodtam már, gondolván, hogy így csak lesz időm még Brüsselből megrendelt helyem és ágyam iránt tisztába jönni. Nagyban csalódtam, mert ágyam és helyem el volt már foglalva mások által. Kérdőre vonván a ste­­ward-ot, ez azzal mentegeté magát, hogy szenvedő nőknek volt kénytelen azokat általadni. Mit tehettem ? Lehordtam a kupe­­czet s mentem föl boszosan, a hajó födelére, ott töltendő az éjét az ég csillagai s a tenger tajtékzó hullámaival­. Indulásunk után azonnal a nyílt tengeren valánk. A fedél­zet hemzsegett emberektől. Mig a hajó hullámzása csekély volt, nem hiányzott a jó kedv és csevegés, s­e mindez nem tartott so­káig. A hajó mozgása csakhamar olyszerű jön, mely alatt cse­vegni és vigadni senkinek sincs kedve. Néma hallgatás állott be. Kiki meghúzta magát ott, a­hol épen egy kis helyet találhatott. Ezen állapot tartott vagy egy óráig. A­mi ezután következett, arra fátyolt vetek. Három közül, kettőnek legalább is, önmagával gyűlt meg a baja erősen. Nemsokára a hullámzás oly erőre ka­pott, hogy a hajón állani vagy járni többé nem lehetett. Ez álla­potban legczélszerűbbnek tapasztaltam: a karfához kapaszkodva tűrni, és nézni a sötét semmiségbe! E helyzetben töltöttem az egész éjszakát. A szenvedésért némi kárpótlást csak a szép napkelet adott! Reggeli kilencz óra felé láttam először messze távolban, egy fekete vonalkaként az angol partokat. Tíz órakor beközeled­tünk már a partok melletti vizekre, s ezeken a tömérdek kisebb­­nagyobb hajók, gőzösök és vitorlások bob­ták a láthatárt. Gyö­nyörű látvány! A számos hajók messziről szálas fenyőerdők, a fehér vitor­lák pedig, midőn lappal állottak felénk, nagyszerű épületek és tornyok gyanánt mutatkoztak. Hasonló látvány ez, a mi Alföldünk délibábjához. Csak miután a tárgyakat megközelítjük, tűn­nek el a légvárak, s mutatkoznak a dolgok valódiságukban. Az angol föld előttünk még mindig egy barna s igénytelen­­ vonalka csak. Az előtte lebegő vitorlások árboczai, mindannyi felkiáltó jelek az elterülő víztükrön! Sehogy se hinnénk, hogy az egyszerű vonalon túl, mily nagy erő és hatalom fekszik, és hogy a világ sorsát ezúttal jóformán innen intézik. A tengeren itt-ott helyhez kötött jelekkel és fenálló karók­kal találkozunk, melyek vagy zátonyokat, vagy oly pontokat jelölnek, hol hajók mentek tönkre. Ilyen helyeket kerülni kell. Minél közelebb jövünk így a partokhoz, a víz annál csende­sebb, s a hajók sokaságában mutatkozó élet, annál nagyobbszerű lesz. Érezni kezdjük, hogy a világvárostól nem lehetünk már messzire. A barna vonal, lassan kint, fehérlő szegélylyé alakul át, s azon túl emelkedni látjuk a földszin hullámait, ültetvényei, épü­letei, erdei és zöldelő veteményeivel. A Themze torkolatába, mely két—három ezer ölnyi széles, délelőtt tizenegy óra felé érkezünk. A hajózás itt, már egészen folyamszerű. Kényelmesen ülhetünk ismét székünkön, s ha tet­szik, jegyezhetünk vagy olvashatunk. Anglia földje és gazdaságai, első pillanatra, nem tesznek valami imponáló hatást. Kevés, megnyirbált fa, ritkán álló majo­rok, sövényekkel kerített földek, rétek, legelők s hullámos jelen­téktelen földszín alkotják az egészet. Áll ez különösen a jobb kézről fekvő részre nézve. A másik oldal valamivel szebb, mert fában és alakulásban gazdagabb. A tengerből és tengerbe jövő és menő számtalan kisebb-nagyobb hajó, a tenger s a Themze, sajátlag azon tényezők, melyek e vidéket érdekessé teszik. Ezek nélkül egyike lenne e tájék a leggyarlóbbaknak. Minél inkább behatunk azonban a Themzén az ország helyébe, annál inkább kibarátkozunk az elibénk jövő képekkel. Szaporodnak az ültetvé­nyek, szaporodnak a majorok; szóval az egész vidék folyvást gazdagabb és miveltebb alakot ölt. Kifáradva s türelem fogytán közeledtem így Londonhoz. A tömérdek hajógyár a Themze partjain; a számtalan vitorlás a kikötőkben; a fel és alá siető gőzösök a folyamon; a jobbról­­balról átláthatlan háztenger, a rejtélyes, köd és füstterhes lég­kör ; szóval, minden, a­mit csak látunk, nagyszerű tömege és mértékeivel, mély hatást gyakorol reánk. Mire az illető vámhivatalnál partra szálhattam, délutáni négy óra lett, és mire a hajóból tömérdek holmi közül bőrládámat kikaphattam, estelt hét óra volt! Végtelen türelem kell valóban egy ily megérkezéshez. Kemény próba volt az, az álmatlan éjszaka után. Az a mód, a­melylyel Londonban bennünket fogadtak, egyátalában nem volt alkalmatos arra, hogy az angol, kitűnőnek képzelt rendről, előnyös fogalmat nyerhessünk. A megállapodás­­ helyén ugyanis, mindenek előtt kihordták a tömérdek bőrládát.

Next