Gazdasági Mérnök, 1880. január-december (4. évfolyam, 1-52. szám)

1880-06-03 / 23. szám

GAZDASÁGI MÉRNÖK, pedig a részvénytársaság. Ez utóbbinak a választmánya az u. n. vezénylőigazgatóság, az újabb kereskedelmi törvény intencziói szerint csakis a vagyoni állapot mérlegével foglalko­zik s a kész üzleti eredményekkel számoltat be magának az üzletvezető igazgatóság által, a részvények jövedelmezősége előtte az irányadó elv s­­ a társulatot kifelé, a pénzügyi mű­­veletekben játszó részvények reprezentánsa gyanánt képviseli. Az üzlet vezetése, az üzleteredmények alakulása épen a szakférfiakból álló üzletvezető igazgatóság munkája. Ezen igazgatóság pedig megcsinálja turist­aszabályzataival s egyez­ményeivel a vasút forgalmi politikáját s berendezi a végre­hajtó szolgálatot rendszabályaival és rendeleteivel oly módon, a mint az neki épen legczélszerűbbnek látszik; a szolgálatot oly egyének által végezteti, a­kiket ő szabadon választ, a­kikre nézve a vezénylő igazgatóságnak legfeljebb jóváha­gyó „exequatur“-ja marad fen, szóval az egész kormány­zat az ő hatalmában van, mert az ő előterjesztéseit és in­dítványait a szakértőségre való hivatkozással a vezénylő igazgatósággal el szokta fogadtatni. A Tisza vidéki Vaspályánál épen ezen intéző testület csaknem kizárólag idegenekből áll; az 5 százalékban statisz­tikailag kimutatott magyar elem, referensekre, titká­rokra, s egészen alárendelt fordító-másoló szerepet viselő segédmérnökökre szorítkozik. A végrehajtó szolgálatban pedig a műszaki szolgálati főnökök mellé vannak mérnökgyakornokok és segédmérnökök beosztva, leginkább abból a czélból, hogy a főnökök ál­tal német nyelven kezelt ügyeket megmagyaro­­sítsák s a magyar nyelven érkező beadványo­kat és rendelet­eket németre fordítsák, úgy, hogy a magyar műszaki elem a központban, s a vonalon egy­aránt az alárendelt eszköz szerepét teljesíti a Cseh- és Morvaországból importált kapacitások kezében. Ezen idegen intéző elemek szereplése államiságunkra határozottan káros, minden tekintetben. Mert ha a forgalmi politika szempontjából kell működésüket megítélni, leg­világosabban beszél azon tény, hogy a tiszavidéki vasútnak jelenlegi alakjában való fenállása és vezetése tette lehetetlenné az egészséges ma­gyar vasu­ti politika kifejlődését s volt épen főindító ok arra, hogy az állam annak idő előtti megváltását kényszerű szük­ségnek ismerte el. A Tiszavidéki Vasút igazgatósága az osztrák államvas­­úttal oly egyezményeket kötött, melyek szerint a szolnok­­budapesti vonal kiépítésének jogáról lemondván, a fővárost a magyar alfölddel való közvetlen kapcsolattól elzárta s azt továbbra is meghagyta az osztrák államvasút átmeneti állo­másának, a­helyett, hogy azt a magyar kereskedelem köz­pontjává emelni törekedett volna. Az újabb időben épült, a magy. állam kamatgarancziá­­ját igénybevevő vasutak között lévén beékelve, a­helyett, hogy ezek jövedelmezőségét egyöntetű turist­aszabályzatok felállításával s főkép a keleti oláh forgalomnak az éjszak­német vasutak felé irányuló természetes útirányát az említett­­ magyar vasutakon át előmozdította volna, lépcsőzetes tariffái­­val nemcsak az említett internaczionális út forgalmát, de a búza- s termő alföld csaknem összes kiviteli forgalmát is az osztrák államvasútra terelte; mert a­míg pl. 1878. évben Czegléden em­ek 389,242 tonna terhet, addig a magyar államvasútnak Szolnokon 21,255 tonnát adott át. Ezek mellett azon forgalmi követelményeknek sem tett eleget, melyek az elsőrendű nemzetközi forgalommal bíró vaspályáknál a műépítményekre szükségesek, mert ösz­­szes, nagy folyókon épült hídjai ideiglenes faszerkezetűek. De határozottan káros jelenlegi szervezete politi­kai szempontból is.­­ A magyar állam fenható­­ságának egyenes kijátszása azon cselekvénye, hogy a kor­mánynak már 1872-ik év óta a magyar ügykezelési nyelv behozatala és elsajátítása iránt többször megújított rendele­teire oly módon intézkedett, hogy főhivatalnokai kényelmé­nek biztosítására több fiatal magyar technikust felfogadva, azok mellé fordítóknak beosztotta, é­s a germanizáczió terjesztésének megszüntetési örve alatt feláldozta az egyetlen Nördlinget, a­mely ténynyel a magyar elem még korántsem nyert pozícziókat. Ellenkezőleg, az idegen főnökök mellé be­osztott magyar műszaki erők hivatásszerű foglalkozás- és képzettségüknek megfelelő működési kör helyett fordító és másoló géppé degradáltattak, ezen a magyar nyelvet saját­jukká nem tett idegen főnökök által.­­ Ez utóbbiak a ma­gyar nyelv leírásának bebizonyítására, — a­helyett hogy ab­ból a rendes vizsgálatokon kellő eredményeket mutatnának föl, — az alárendelt műszaki közegeik által teljesített ösz­­szes munkálatokat magyar névaláírásukkal — saját fárad­ságuk kizárólagos eredménye gyanánt szokták felfelé bemu­tatni; s nehogy a nyelvnek tökéletes (?) nem bírása miatt munkálkodásaik nagyon csekélyeknek ne tűnhessenek fel, alárendelt közegeik kivételes szakmunkáit is a magukéi gyanánt tűntetik fel. Ily módon elnyomják s háttérbe szorítják saját hazá­jában a magyar műszaki elemet, mely általános és szakmű­veltség tekintetében legalább is mellettök, de munkásság és megbízhatóság dolgában mindenesetre felettük áll, s az összes teendőket gyorsabban s megbízhatóbban teljesítené nélkülök, mint a jelenlegi fordítgatások miatt lépten-nyo­­mon fennakadó gépezet keretében. Szintoly káros a Tiszavidéki Vasút jelenlegi szervezete financziális szempontból is. A Tiszavidéki Vasu­t jelenlegi alakjában ugyanis 9 ál­lomásán összesen 11 ízben fizetteti meg a csatlakozó vaspá­lyák által az állomások közös használata czímén azon fél milliónál együttvéve többre rúgó összeget, mely az illető vasutak kamatgaranc­iáját biztosító állam terhére esik. Azon felkapott frázis ellenében, mintha a Tiszavidék Vaspálya a legolcsóbban kezelt vaspálya volna, a vasutak kezelésének összehasonlító statisztikája azt bizonyítja, hogy a hazai vasutak közt épen a tiszavidéki vasútnál legnagyob­bak az általános igazgatás és központi vezetés költségei. Hieronymi államtitkár egyik értekezésében foglalt adatok alapján az említett kiadások 1875-ben vonatmértföldenként a Tiszavidéki Vasútnál 1 frt 97 krt, az első erdélyinél 1 frt 34, az éjszakkeletinél 1 frt 29 krt, az alföld-fiumeinél 1 frt 12 kr, a déli vasútnál 43 krt, az osztrák állam vas­

Next