Gazdasági Mérnök, 1881. január-szeptember (5. évfolyam, 1-38. szám)

1881-08-04 / 31. szám

V. évfolyam. Budapest, 1881. augusztus 4. 31. szám. Szerkesztőség és kiadóhivatal Budapest, Üllői­ út 4. KADASÁGI képes GAZDASÁGI MÉRNÖK KÜLÖNÖS TEKINTETTEL A NÖVÉNYTERMELÉS, TALAJJAVÍTÁS, VÍZHASZNOSÍTÁS, GAZD. GÉPÉSZET ÉS ÉPÍTÉSZET, S A MEZŐGAZDASÁGI IPAR- ÉS FORGALOM ÉRDEKEIRE. EGYSZERSK­IND A TISZAVÖLGYI TÁRSULAT HIVATALOS KÖZLÖNYE. Szerkeszti és kiadja GONDA BÉLA műegyetemi m. tanár. Előfizetési ár: Egész évre 8 frt. Félévre 4 frt. Negyedévre 2 frt. TARTALOM: A közlekedésügyi miniszter a Körösök völgyében. A szőlők művelésé­nek uj módja. Második közlemény. Új tejvizsgáló mód. (Egy ábrá­val.) Javított vizemelő. (Egy ábrával.) Két új rozsfaj. A rétek termő képessége. Magyar fa. A burgonyalomb lekaszálása és ta­karmányul való felhasználása. Vegyes közlemények. A Száraz-ér szabályozása. Liszt vizsgálat. A tojástermelés Francziaországban. Tejsürítés. A szőlőtőke szaporítása. Hibaigazítás. Gabona- és ter­­ményü­zlet. Budapesti terménypiac­. A budapesti gabonatőzsde hiv. árjegyzései. Gabona-ü­zlet a külföldön. Vízállás. Hőmérséklet és légcsapadék. Nyilt-tér. Felhívás és kérelem t­ isztelettel és bizalommal kérjük lapunk mindazon­t. pártolóit, kiknek előfizetése a múlt hó végével lejárt, s kik az e félévre szóló előfizetési dijat még nem küldték be, legyenek szívesek az elő­fizetést mielőbb megújítani s lapunkat ismerőseik, külö­nösen a műveit gazdaközönség körében is ajánlani. Előfizetéseket még ez év elejétől kezdve is folyvást elfogadunk. Júliustól belépő új előfizetőinknek hajlandók vagyunk lapunk ez év első félévi folyamát 4 frt helyett 2 frtért megküldeni.­­ Különben a Gazdasági Mérnök elő­fizetési ára félévre 4 frt, negyedévre 2 frt. — Az előfize­tések a Gazdasági Mérnök kiadóhivatalába (Budapest, Üllői­­út 4. sz.) küldendők. Egyúttal az avatás alkalmából azon bizalmas kére­lemmel fordulunk lapunk t. olvasóihoz, legyenek szívesek az aratás és cséplés eredményéről s ezzel kapcsolatban a kü­lönböző cséplőgépek munkaképességéről s a csépléshez fel­használt gőz , igás- és kézi erőről lapunkat lehetőleg kime­rítően és minél több oldalról értesíteni. Végül még egy kérésünk volna lapunk igen tisztelt olvasóihoz.­­ Legyenek szívesek ugyanis a vidékükön levő uradalmak s azok tulajdonosainak és gazdatisztjeinek, úgyszintén az intelligensebb földbirtokosoknak név- és lak­jegyzékét lapunk részére összeírni és mielőbb beküldeni. A szives fáradozásért fogadják előre is legmélyebb köszönetünket. A közlekedésügyi miniszter a Körösök völgyében. Idódy Pál közsel, miniszter Hi­erő nym­i államtitkár kíséretében a legutóbbi napok folyamában bejárta a Körös vidékét, hogy személyesen megismerkedhessék az ottani vízszerkezetekkel, melyekre nézve — miután a Körös völgyén létrejött szabályozási társulatok nem termé­szetes, hanem megyei határok szerint alakultak , oly szá­mos átalakítás mutatkozik szükségesnek, továbbá, hogy rész­letes tudomást és meggyőződést szerezzen magának az ottani szabályozási viszonyokról. Az államtitkáron kívül ezen szem­pont alkalmával még Beliczey István békésmegyei főispán, K­i­s­z­e­­­y Károly osztálytanácsos, mint középítészeti felü­­­­gyelő és Gallacz János, a gyulai folyammérnöki hivatal főnöke, továbbá Haas József, a békési államépítészeti hiva­tal vezetője s végre Horváth Gyula kormánybiztos voltak a miniszter kíséretében Gyulától kezdve, a­hova a miniszter vaspályán érkezett meg. A miniszter legelőször a Körös töltéseit vette szem­ügyre, végigjárva azokat egész a Kis-Jenőn fölül fekvő Do­hányosig ; visszajövet megnézte a Csohos­ért és az élővíz felső torkolatánál készített zsilipet. Másnap Gyuláról a csa­torna partján a töltésen végig Békésig haladt, honnan azon­ban miután a kocsiutat még mindig vizboritja s az ár még most sem tért vissza a medrébe, hajón volt kénytelen Tar­csára átmenni. A Békésen alul szükséges töltésnek kiépítését mindeddig ép a Békés és Tarcsa közti vitát akadályozta meg, s nincs kilátás rá, hogy e munkához hetek előtt hozzá lehessen fogni. Békésről a miniszter ellátogatott az egyesült Sebes-Körös és Berettyó vizének azon pontjáig, a­hol az a hármas Körösbe szakad, innen azután Kőrös-Ladányig és Szeghalomig, mely utóbbi helyről kocsin a Sebes-Körös mentén fekvő Sárrétre, onnan pedig Komádiba rándult, meggyőződést szerezvén ma­gának arról, hogy ott, a hol azelőtt 3—5 évvel nádasok voltak, ma búza vetések diszlenek, mi az által éretett el, hogy a Sebes-Körös a Sárréten keresztül partokkal lett el­látva. 31

Next