Gazdasági Mérnök, 1881. október - 1882. december (6. évfolyam, 1-65. szám)
1881-11-22 / 8. szám
82 nyire ez csak a mai mechanicában lehetséges. A felső (c) henger saját súlyával nehezedik a középső (c) hengerre s minthogy az alsó (d) hengert saját súlya lefelé és elhúzza a középsőtől, melylyel pedig tulajdonképen egy párt kellene képeznie: két emeltyű által tartatik egyensúlyban, mely két emeltyű az alsó henger tengelyén függ és azt ép oly erővel szorítja a középsőhöz, mint a milyennel ehhez a felső szorul. A hengertengelyek csapágyakban nyugszanak, melyek Mechwart találmánya szerinti súrlódási készülék által védetnek. E készülék kitűnő eredményre vezet. Azonfelül van önolajzó is, melyet csak ritkán kell megtölteni. A súrlódás egyébként nemcsak a csapágynál, hanem másutt is árthat, mert a kerék fogai, ha nem jól illenek egymásba, gyors kopásnak vannak kitéve. Arra kell tehát vigyáznunk, hogy ha a kerekek tengelyeikről levetettek, mind a háromnak középvonala, mely bemetszés által van jelölve, helyesen egymásra illeszkedjék. A súrlódás elhárítására még elővigyzatúl a kerékfogakat kemény zsírral kell megkenni. Mielőtt a gép megindíttatik, ennek minden kenőkészülékeit, különösen a hengercsapágyak olajkamráit, meg kell olajjal tölteni. Az első megtöltésnél annyi olajat kell beönteni, hogy a csapágy alján a sárgaréz csavarból ki kezdjen csöpögni. Utána kell nézni, váljon a szivókanóczok minden kenőedényben tele vannak-e ivakodva. A kanóczokat elébb olajjal be kell itatni. Ha a csapágyak hosszú használat után vastagodott olajjal megteltek, azokat petróleummal kell kimosni, miáltal a régi olajat eltávolítjuk. Az olajkamrák kiürítésére sárgaréz-csavarok szolgálnak, melyeket 7 vagy 8 menettel vissza kell csavarni. Ha a székek nem őrölnek, nagy nyomást nem szabad alkalmazni, mi főleg a rovátkolt hengereknél fontos, hogy a rovatékok gyorsan el ne kopjanak. E zsúrlódást elhárító szabályok külföldön már széltében alkalmazzák más gépeknél is, és eredményes működésük igen nagy feltűnést kelt. Ausztráliai friss hús Angliában. A Temzén Gravesend városa előtt, mely már messziről felismerhető a hús novemberi nap szürkületjén keresztülhatoló kikötőlámpa fényről, horgonyoz egy négy árboczos pompás gőzhajó, mely épen most tett olyan kísérletet, hogy hallatára a takarékos angol házigazda bizonyára érdeklődni fog a dolog iránt. E nagy csavargőzös, melynek neve „Orient“ és kapitánya Hewison, egyike az Australian Steam Navigation Company ausztráliai gőzhajózó társaság legszebb hajóinak. Körülbelül két év előtt Glasgowban épült, hosszában 460 lábra nyúlik és 1000 névleges lóerejű gépekkel van ellátva, a hivatalos jegyzékben pedig 5386 súlylyal szerepel. Az „Orient“ mely nincs díjával ama fényűzési tárgyaknak s kellékeknek, melyekkel mainapság az első osztályú hajókat felszereli szokták, Adelaidetól a Temzébe harminczhat nap alatt jutott el, 193 utazót hozván 166 emberből álló legénysége mellett. De különös fontosságot ad e hajónak az a két körülmény, hogy először fel van szerelve az újon szabadalmazott szárazlég-frissítővel, melyet Hassam Seale a Derby Engineering Company (mérnök-egylet) ismert tagja talált fel, és hogy másodszor most hozott legelőször friss húst Angliába. A módot, amelyen Haslam frissítője hideg levegőt készít, könnyen megértheti a praktikus gépész akkor, ha megmondjuk, hogy a régi teljes hűtés helyébe a felület hűtését lépteti. A viz és jég a gépezetbe jutván, a lég négyszög hüvelyenként 45 fontra sürittetik s 280 fokra bevittetik, aztán a hűtőkészüléken átvonul és kiterjed, mire aztán a hideg levegő, mely alatt 30—60 fokra van hűtve, kiszorul és abba a kamrába húzódik, a melyben a hús vagy más romlandó anyag van. Főjavítása az, hogy száraz levegőt állít elő. Más előnye, hogy ugyan a hidegségi fokot akár0, akár 50 fokú vízből lehet előállítani, ami olyan hajóknál, melyek a forró égövön haladnak át, igen fontos. 70 lóerejű géppel egy 250 tonna friss húst tartalmazó hajórakomány folytonosan fagyott állapotban tartható a Sydneytől Angliáig terjedő hosszú 1350 mértföldnyi után.Az Australian Frozen Meat Company (ausztráliai fagyott húst szállító társaság) által jelenleg kibérelt hajófenékbe 150 tonna fér, s ugyanennyi van is berakva. Hoztak ugyanis 3171 ürüczombot, 70 quarter marhahúst s sok más aprólékot, friss húst s élelmiszert, nyelvet, aprómarhát és ökörfarkot stb. Az összes rakományt Melbourneban vették fel, ahol a marhákat ölték s a húst azonnal hiűtötték. Útközben, mint mondják, nem volt a hőmérséklet túlságos nagy, egyetlenegy nap kivételével, amikor az indiai óczeánból kijövet az afrikai partoknál haladtak el. A Vöröstengerben csak 90 fokra emelkedett árnyékban. De a hűsítőnek csak kis megvizsgálása is arról győz meg, hogy a külség hőmérséklete nagyon is közömbös. A legmelegebb nap is, mely a forró égöv alatt szokott letűzni, az „Orient“ húskamaráit olyan hidegen hagyja, mint a milyen a mi hideg fagyos telünk. Lemenve a nagy gépszobába s ezen áthaladva, egy kicsiny nyíláson az óriás terem hátulján kisebb szobába jutunk, hol zajosan működő gépecskét találunk, mely egy perczig sem nyugodott és éjjel-nappal dolgozik, a mióta a húsrakomány az ausztráliai kikötőt elhagyta. — Kabátunk széleit óvatosan összeszoritva, haladunk át az egyes géprészek között csavargósan menő úton s igy jutunk be az első húsos kamara kicsiny nyílásán át a helyiségbe, melynek ajtaját magunk után elővigyázattal bezárjuk, mert a hideg jég fejünk fölött már-már elillant. Az ajtó bezárása azért is szükséges, mert csitítja a gép zaját. A lámpa világánál körültekinthetünk a kis helyiségben, melynek fapolczain fagyott húsdarabok vannak gondosan elrakva. A hőmérő bent 12 fokot (Fahrenheit) mutatott, ami 20 fok a fagypont alatt. Ez elég a gyakorlati igények kielégítésére. E helyiség azonban csak alárendeltebb jelentőségű, mert csak 90 juh, 122 quarter marhahús és 11 tyúk van benne, amit pedig Sydneyben azért csomagoltak be, hogy az után elfogyaszszák. A négyszögletű bádogszelenczék, melyek közül mindenik mintegy négy gallon, olyan jónak maradt tejet tartalmaz, mintha csak reggel fejték volna meg a tehenet, szembeszökőleg igazolták, hogy a hideg elegendő, mert tartalmuk majdnem szilárd volt. Ezt a helyiséget azonban gyakran látogatták, s amint képzelhető, sokat veszít hidegségéből. A hőmérséklet arktikus volta azonban leginkább feltűnt akkor, amidőn egy másik ajtón abba a helyiségbe léptünk, melyben a tulajdonképeni húsrakomány van elhelyezve. Itt a fehér havas részecskék, mert egyik 25. ábra. Őrlőszék csapágymentesitéssel. 26. ábra. Daráló hengerszék. GAZDASÁGI MÉRNÖK, Budapest, november 22. 1881. 8. szám.