Gazdasági Mérnök, 1883. január-december (7. évfolyam, 1-52. szám)

1883-10-18 / 42. szám

* ' ‘ -v'?' •• ■* ••'. .. ' Előfizetési d­ij: Bel­f­old re: Egész évre 10 frt, félévre 5 frt, negyedévre 2 frt 50 kr. Egy szám ára 30 kr. — Külföld re: Egész évre 12 frt. — MEZOGAZDASAGI ES MUSZAKI HETILAB I ii - !■ i " """ 1 "** *.... EGYSZERSMIND A TISZA VÖLGYI TÁRSULAT HIVATALOS KÖZLÖNYE. Szerkeszti és kiadja : Gonda Béla, magy. kir. ministeri főmérnök, műegyetemi m. tanár. Szerkesztőség és kiadóhivatal: Budapest, IX. kerület, Csillag­ utcza 8. Ide küldendők a lap szellemi részét illető közlemények, úgy­szintén az előüzetések és hirdetések is. A 42 di­k szám TARTALMA: Czikkek: Az országos technikai szolgálat szervezése. — A nemzetközi gabonaforgalom. — Pak­s építkezései és csatornázásai. — A Sévres-porczellán ismeretéhez. — Szőlőszemelő és szőlőzúzó gép (Két ábrával. Gazdasági Szemle : Találmányok: Házfedés vászonnal. — Uj szagtala­nító és fertőztelenítő szer. Vegyes Közlemények: A szellőző csatornák berende­zésére. — Kiállítás Komáromban. — A new-yorki vízve­zeték. — A mezőgazdasági statisztika fejlesztése. — A füst értékesítése. — Lábmelegitők vasutakon. — A szol­­nok-csongrád balparti ármentesitő társulat. — A Society of Arts. — Új világító gép. — Tűzmentesitő máz. — Husnemn­ek új eltartás módja. — Tiszai kölcsönügy. _ A mész mint robbantó szer.­ — Hirdetések. Az országos technikai szolgálat szervezése. Még alig harmadfél éve, hogy az ország technikai ügyeinek czélszerűbb kezelése czéljából a közmunka- és közlekedésügyi minisztérium kebelében a műszaki szolgálat külön választatott az adminisztrácziótól s felállíttatott a műszaki tanács, a­mely ezen aránylag rö­vid idő alatt teljesen életképesnek és hasznosnak bizonyult. A műszaki tanács szervezetében a helyes mun­kamegosztás elve, az egymástól különböző s mai napság már egyenként is roppantul fejlett technikai szakmák elkülönítése len alkalmazva, a­mennyiben a vízi, vasúti és úti ügyek külön orsz. középítészeti felügyelők által kezeltettek, a­kik sa­ját szakmáikban évek, sőt évtizedek gazdag tapasz­talatait egyesítették kiváló elméleti képzettséggel. A legfelsőbb műszaki szolgálat ezen szervezete azon­ban a jövő évtől kezdve igen lényeges átalakításon fog keresztül menni. Legalább ezt tervezi a mi­nisztérium, a­mint az az 1884. évi költségelőirány­zat indokolásából kitűnik. E szerint a minisztérium kebelében felállított műszaki tanács továbbra is fen­­tartatik; az eddigi középitészeti kerületi felosztás azonban megszüntettetnék, és ennek helyébe 14 középitészeti kerület alkottatnék, mindegyik kerület élén egy-egy felügyelővel, ki kerületében, szak­ma szerinti elkülönítés nélkül, a közlekedés minden ágát egyaránt fogná gon­dozni. A műszaki tanácsnál lévő szerkezeti iroda élére szintén egy, tehát a 15-ik felügyelő helyez­tetnék, személyszaporításként pedig még egy főmér­nök és egy mérnök osztatnék be. Az 1881 ben keresztülvitt munkameg­osztást tehát felváltja majd a munka­­egyesítés, s ezután az orsz. középitészeti felügyelőnek a technikai szakma min­den ágában kellő elméleti és gyakorlati kép­zettséggel kell bírni s folyvást lépést tartani e há­rom, — egyenként is elég tágkörű­ és önálló — szakma fejlődésével. — Hogy e rendszer be fog-e válni, az a jövő titka. De lehetetlen föl nem emlí­tenünk, hogy — tudomásunk szerint — Franczia­­országban épen a múlt évben különítették el a víz­­építészeti szolgálatot az út- és vasútitól. A műszaki tanács ezen átalakításán kívül meg­­szüntettetik az eddig fenállott vasúti és hajózási felügyelőség, úgyszintén az államvasutak igazgató­­tanácsa s a külső mérnöki szolgálat is jelentékeny változásokon megy át. Ezekre vonatkozólag a jövő évi költségvetés indokolásában ugyanis a követke­zőket olvassuk : Hogy a műszaki tanács valódi hivatá­sának megfelelhessen, s a fontos műszaki kérdé­sek a kellő idő ráfordításával is döntethessenek el, másrészt pedig, hogy az államépítészeti és folyam­mérnöki hivatalok szigorúbb felügyelet alá helyez­tessenek, a műszaki tanácshoz beosztott s előadók­ként működő középítészeti felügyelők a csekélyebb fontosságú külső szolgálat ellátása alól felmentet­nének, s e teendők ellátására kerületi fő­mérnökségek szerveztetnének, de nem új hivatalokként, hanem olykép, hogy a jelenleg létező államépítészeti és folyammérnöki hivatalok bizo­nyos számú kerületbe csoportosíttatnának, minden egyes ilyen kerület élére az ezen kerületben levő valamely államépítészeti vagy folyammérnöki hiva­talnak főnöke állíttatnék, ki kiválóbb képzettsége által erre különösen alkalmas lenne. A vízépítészeti teendők végzésére jövőre sza­kaszmérnökök fognak alkalmaztatni akként, hogy az egyes folyammérnöki hivataloknál működő mér­nökök egy-egy víz- vagy folyamszakaszt kapnak gondozás végett, ezeknek, mint kirendeltségeknek működését a folyammérnöki hivatalok főnökei fog­ják főnöki minőségükben továbbra is ellenőrizni. A m. kir. vasúti felügyelőség mint ilyen feloszlattatnék, építészeti osztálya a m. kir. állami vasutak igazgatóságához osztatnék be, az üzleti osz­tály pedig vasúti felügyelőségi ügyosztályként a minisztérium vasúti szakosztályához csatoltatnék. A m. kir. állami vasutak igazgatótanácsa, mint administrativ testület megszüntettetnék, e vas­­utaknak igazgatása pedig közvetlen érintkezéssel a minisztérium alá rendeltetnék; másfelől azonban a minisztérium mellé közlekedési tanács, vagyis egy oly oly központi testület szerveztetnék, mely azt a közlekedést érdeklő, kivált pedig tariffális és keres­kedelmi politikai ügyekben sokoldalú ismeretei és tapasztalatainál fogva véleményével és tanácsával támogatná, esetleg kezdeményező fellépésével és az­által, hogy a minisztérium és az érdekelt körök között oly kapcsot képezne, mely a gyakorlati élet fejlődésének és kívánalmainak közlését, megér­tését és érvényesítését biztosabbá teszi, működését is elősegítené. Ezen tanács, mint csupán véleményező testü­let, administratív és végrehajtó hatáskörrel nem bírna. Feladata volna a fentebb előadott működési körben a többi között véleményt adni minden fon­tos közlekedési, forgalmi, tarifapolitikai és a köz­lekedési viszonyokra vonatkozó kérdésekben, vala­mint mindazon ügyekben, melyekre nézve a minisz­tertől felhívást kap, kezdeményezőleg felléphet, ész­leleteit és tapasztalatait ily módon a miniszternek netáni érvényesítés végett előterjesztheti. Működése nemcsak az állami vasutakra, hanem az ország összes közlekedési ágazataira is kiterjedne, mindazonáltal első­sorban hivatva volna a magyar kir. állami vasutak forgalmi és építkezési viszo­nyait is figyelemmel kísérni. Hogy ezen tanács működése megfelelő legyen, képviselve lesznek abban mindenekelőtt a közmunka- és közlekedési, a földművelés-, ipar- és kereskedelmi és a pénzügyi tárc­a, továbbá az országos magyar gazdasági egyesület és a helybeli ipari kereske­delmi kamarának esetleg igénybe veendő közremű­ködésével ezen testületek, és helyet foglalnának ab­ban végül a gazdasági és kereskedelmi téren akár elméletileg, akár gyakorlatilag egyébként is kivá­lóan kitűnt egyének. Megemlítve még, hogy egy ily testületnek szer­vezése végett a hazai szakkörök többször felszólal­tak, és hogy e szerint közóhajnak is vél a minisz­ter úr megfelelhetni, kifejezést ad azon meggyőző­désének hogy a szervezni jvasolt közlekedési ta­nács az ország közlekedési ügyeinek helyes ellátá­sára igen üdvös hatással és befolyással bíró és életre való intézmény le .. Ezen szervezeti intézkedések folytán a köz­munka- és közlekedési minisztérium 1884. évi költ­ségvetése is némileg módosulni fog, ugyanis a ke­rületi főmérnöki intézmény életbeléptetése következ­tében rendszeresíteni kellene minden­­ olyan építé­szeti hivatalnál, melynek főnöke kerületi főmérnöki teendőkkel bízatnék meg, legalább egy mérnöki ál­lást, a végből, hogy a kerületi főmérnök, mint az építészeti hivatal főnöke, távollétében helyettesít­­tessék. Azonkívül a kerületi főmérnöki teendőkben való segédkezésre részben segédmérnöki, részben pedig mérnökgyakornoki állások válnának szüksé­gesekké. E czélból az 1884. évi költségelőirányzatba „államépitészeti és folyam­mérnöki hivatalok“ czime alatt 20 mérnökkel, 10 segédmérnökkel és 10 mér­nökgyakornokkal több vétetett fel, mint volt 1883. évben rendszeresítve, továbbá ezek utazási költ­sége fejében is a megfelelő összeg, ez­által az ál­lamépítészeti és folyammérnöki hivataloknál a sze­mélyi járandóságok rovata 34.790 forinttal, a do­logi kiadások rovata pedig 11.600 írttal, összesen 46.390 írttal szaporodnék. 42

Next