Gazdasági Mérnök, 1885. január-december (9. évfolyam, 1-52. szám)

1885-01-16 / 3. szám

MEZŐGAZDASÁGI ÉS MŰSZAKI KÖZLÖNY Előfizetési d­ ij : Belföldre: Egész évre 10 frt, félévre 5 frt, negyedévre 2 frt 50 kr. — Külföld­re: Egész évre 12 frt. A Kiállítási Értesítővel : Egész évre 12 frt, félévre 6 frt. Megjelenik minden hó 1-én, 8-án, 16-án és 24-én. Szerkeszti és kiadja GON­DA BÉLA m. kir. min. főmérnök, műegyetemi m. tanár, a Kiállítási Értesitő szerkesztője. Szerkesztőség és kiadóhivatal Budapest, IX. kerület, Csillag­ utcza 8. Ide küldendők a lap szellemi részét illető közlemények, úgy­szintén az előfizetések és hirdetésen is. TARTALOM: CZIKKEK: A vízjogi törvényjavaslat. — A gőzmozgony kezeléséről. (Második és befejező közlemény.) — A Hornsby-féle répavágó. (Két ábrával.) — A vízhasznosítás és a vízjogi törvény. — A legjobb trieur kisbirtokosok számára. — Mész, cement és vakolat. HASZNOS TUDNIVALÓK: Szőlőkötözés Raphia-háncscsal. — Salicylsav alkalmazása a gabonaüstök ellen. — Mogyorófa mint ha­szonfa. TALÁLMÁNYOK : Négyszer záródó ablakzáró. — Szeszszel fűtő főzőkészülék. — Kerámiás készítmények alakító mintái. VEGYES KÖZLEMÉNYEK: A Tiszavölgyi Társulat. — Hitel­­szövetkezetek alakítására. — Faburkolatok Berlinben. — A rima-murány­­salgótarjáni vasgyár-társulat. — A vasutak és a növényzet. — A német­­országi czukorválság. — Cognacgyártás hazánkban. — Új szeszgyár Győrött. — Cséplő- és arató gép verseny. — A gőzmozgony kazán vizs­gálatai. — A répából való szeszfőzés. — Kérdések és felvilágosítások. A vízjogi törvényjavaslat t­ örvény­hozásunknak a vízi jog szabá­lyozása tekintetében kifejtett eddigi összes működése inkább csak az alka­­lomszerűleg fölmerült szükségletek kielégítésére, illetőleg az e végből mellőzhetetlen törvényes intézkedéseknek vagyszólván csak rendszertelen megalkotására szorítkozott. Tulajdonképeni értelemben vett vízi törvé­nyünk, mely a vízjog összes kérdéseit felölelné, szóval vízjogi codexünk máig sincs.­­ Törvé­nyeink, melyek a vízjogot illetőleg alkottattak, csak a vízszabályozás igényelte legelső szükség­letnek, t. i. az ármentesítésnek rendezésére vo­natkoznak, a nélkül azonban, hogy a jogviszo­nyok e tekintetben is kellőleg rendeztettek volna. Vízjogi törvényhozásunk mindeddig nélkü­lözte az egységre és teljességre törekvő alkotó szellemet. Toldott, foldott, a hol és a mint a kényszerűség követelte, minden magasabb ve­zéreszme nélkül. S ez a körülményeknek eddig — úgy a­hogy — meg is felelt. Rendezve volt az ármentesítés és az ármentesítő társulatok ügye, szabályozva a gátvédelem, és a belvíz­rendezés kérdése; tovább menni nem igen volt szükséges, mert a gazdasági fejlődés sem ha­ladt előbbre, már­pedig nálunk az a szokás, hogy a jogviszonyok rendezésére elodázhatatlan kényszerítő körülményeknek kell előbb föl­lépniük. Ez volt az oka annak is, hogy a vízi jog rendezése, a vízjogi codex megalkotása ily soká késett. A közmunka- és közlekedésügyi miniszté­rium kebelében ugyan már mintegy 10 év előtt foglalkoztak a vízi jog rendezésének kérdésével s erre vonatkozólag törvényjavaslatot is készí­tettek, azt a tudtunkkal tárgyalták is, úgy hogy csaknem teljesen elő volt készítve a javas­lat a törvényhozási tárgyalásra, azonban — előttünk ismeretlen okoknál fogva — a javas­lat „ad acta“ került; állítólag irányadó egyé­nek még korainak tartották a vízjogi codex megalkotását. Azóta úgy a sajtó, valamint a Tiszavölgyi Társulat s az orsz. gazdasági egyesület több ízben sürgették a vízi jog törvényhozási ren­dezését, a­nélkül, hogy e sok sürgetés éveken át sikerre vezetett volna. Az alatt nyakunkra nőttek nemcsak az ár­vizek, de a belvizek is. A törvényhozás pallia­tív intézkedésekkel igyekezett a bajokat orvo­solni, de a vízi jog rendezésére még mindig nem került a sor, mert még mindig nem me­rültek fel oly kényszerítő körülmények, melyek az eddigi rendezetlen vízjogi viszonyokat tart­hatatlanokká tették volna. De végre ezek is elkövetkeztek. A­mint a földművelés, ipar- és kereskede­lemügyi minisztérium által szervezett kultúr­­mérnökség megkezdte az egész országra kiter­jedő tevékenységet, úgy a belvizek rendezése, valamint a földöntözés létesítése terén, azonnal eléjük tolult az eddig csak sejtett, de mélyeb­ben nem érzett akadály, a vízi jog rendezett­ségének hiánya. Különösen éreztette ez gátló hatását a földöntözés létesítése ellenében. A Fennálló és törvény által nem szabályozott vízhasználati jogok, a legk­dvösebb gazdasági javításoknak útját szegték a nélkül, hogy eb­ből hátrányuk származott volna.­­ Általában lépten-nyomon kellett tapasztalniok a kultúr­mérnököknek, hogy legodaadóbb törekvésüket meghiúsítja, megbénítja a vízjogi codex hiánya. Ez indította arra Kvassay Jenőt a kult­­túrmérnökség derék főnökét, hogy őszintén és a maga egész meztelenségében feltárja mi­nisztere és államtitkárja előtt a vízi jog rende­zetlenségének a kultúrmérnöki sikeres működést alapjában gátló körülményeit s meggyőzze a földművelési minisztérium vezetőit az általános vízjogi törvény megalkotásának elodázhatatlan szükségességéről. Kvassay előterjesztése kedve­zően fogadtatván, ő a külföldi legkiválóbb víz­jogi codexek felhasználásával ki is dolgozott egy teljes vízjogi törvényjavaslatot, a­mely aztán alapjául szolgált azon sokoldalú, terjedel­mes tárgyalásoknak, a­melyekben a Tiszavölgyi Társulat, az orsz. gazdasági egyesület, a mér­nökegylet, iparegyesület s a minisztériumok kép­viselői igen tevékeny részt vettek. Az első tá­­gabb körű­ tárgyalás folytán módosított javas­lat még szűkebb körű bizottsági tárgyaláson is ment át s oly beható és minden részletre ki­­terjeszkedő alapossággal lett a javaslat minden pontja megvitatva és megállapítva, hogy a föld­­­­művelési miniszter teljes megnyugvással bocsát­hatta az így megalkotott vízjogi törvényjavas­­latot a törvényhozás elé. E javaslat különösen a vízhasznosítás te­kintetében bír igen nagy fontossággal. Az ár­mentesítés, s ezzel kapcsolatos gátfentartás és gátvédelem, valamint a belvíz-levezetés is már az eddigi törvények által különben is szabá­lyozva voltak. A társulati szervezet is törvény által rendezve volt. Az új törvényjavaslatnak ezekre vonat­kozó határozmányai tehát inkább csak kiegé­szítő részét képezik az általános vízjogi códex­­nek, sőt nézetünk szerint a társulatok admi­­nisztratiójára vonatkozó intézkedések tulajdon­képen nem is tartoznak a vízjogi törvény ke­retébe. A javaslat megállapítja a folyó álló és csapadékvizeknek úgy tulajdoni, mint haszná­lati jogát. S ez az, a mire nagy szükség volt, s a minek nagy haszna lesz. Eddig a Víznek sem a tulajdoni, sem a használati joga nem volt­­ szabályozva, s ez temérdek huza­vonára, vesze­kedésre, perre adott alkalmat. — Hány embert tett már tönkre s hánynak okozott hiábavaló költséget a vízjogi törvény hiányából eredő perlekedés. Ott az a temérdek sok malomper, a mivel elárasztják a hatóságokat és alig tud be­lőlük kiigazodni a legszakértőbb ember is, mind de mind a vízhasználati jog rendezetlenségének a következménye. Aztán ugyancsak ott a kul­­túrmérnökségnek sok szép földöntözési terve, a­mi bizony egész vidékek gazdasági fejlődé­sét előmozdíthatta volna, ha nem akadályozta volna meg a kivitelüket a víz tulajdon- és hasz

Next